W 2025 roku Polska stanie się areną wielu imprez lotniczych, które przyciągną miłośników lotnictwa z całego świata. Min. w Lesznie odbędzie się Antidotum Air Show, znane z dynamicznych pokazów akrobacyjnych i różnorodnych atrakcji dla całych rodzin.
Dzisiaj jest: 19 lipca 2025 | W tym dniu wydarzyło się: 1961 – W katastrofie samolotu Douglas DC-6 pod Buenos Aires zginęło 67 osób. 1963 – Amerykański pilot Joe Walker przekroczył na rakietowym samolocie doświadczalnym X-15 wysokość 100 km, uważaną za granicę kosmosu. 1967 - W Hendersonville (Karolina Północna) wskutek zderzenia Boeinga 727 z awionetką zginęły 82 osoby. 1989 - W katastrofie lotu United Airlines 232 w Sioux City w stanie Iowa zginęło 111 osób, a 185 zostało rannych. 1914 – Urodził się Roman Paszkowski, polski generał pilot (zm. 1998). 1943 - Zmarła Katia Budanowa, radziecka pilotka wojskowa (ur. 1916). 1967 - Wystrzelono amerykańską sondę księżycową Explorer 35. 1974 - 1974 – Zakończyła się załogowa misja kosmiczna na statku Sojuz 14. 2009 – 16 osób zginęło w katastrofie rosyjskiego cywilnego śmigłowca transportowego Mi-8 w bazie NATO w afgańskim Kandaharze.
Kino od zawsze fascynowało się dramatami dziejącymi się na wysokościach, gdzie odwaga pilotów i los pasażerów spotykają się z żywiołami i nieprzewidywalnością technologii. Lotnicze katastrofy to motyw, który przyciąga widzów ze względu na ogromne napięcie, intensywność akcji i ludzkie emocje w ekstremalnych sytuacjach. Powstał w ten sposób własny, charakterystyczny gatunek filmowy – lotniczy thriller katastroficzny.
Po gigantycznym sukcesie filmu Top Gun: Maverick, który zarobił ponad 1,5 miliarda dolarów na całym świecie i zdobył entuzjastyczne recenzje widzów oraz krytyków (96% w serwisie Rotten Tomatoes od krytyków i aż 99% od widzów), Hollywood nie mogło zignorować potencjału kontynuacji.
Jak informuje min. Paramount Global oraz The Hollywood Reporter, Advent Allen Entertainment planuje stworzenie unikalnej atrakcji inspirowanej serią filmów Top Gun. Projekt powstanie w Las Vegas na terenie przylegającym do hotelu The Strat przy słynnym Stripie i ma przenieść odwiedzających prosto do "Danger Zone" czyli „Strefy niebezpieczeństwa”.
Już 23 maja 2025 roku na platformie Netflix zadebiutuje wyjątkowy dokument: „Air Force Elite: Thunderbirds”, który po raz pierwszy w historii zabierze widzów za kulisy jednej z najbardziej prestiżowych jednostek Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych.
Z okazji dwóch ważnych jubileuszy związanych z historią polskiego lotnictwa cywilnego – 100. rocznicy pierwszego połączenia lotniczego na trasie Warszawa–Kraków–Wiedeń oraz 60. rocznicy przeniesienia lotniska z Rakowic-Czyżyn do Balic – Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na premierę filmu dokumentalnego „Krakowskie lotnicze okno na świat. Od Rakowic-Czyżyn do Balic”, która odbędzie się w poniedziałek, 28 kwietnia 2025 r. o godz. 19:00 w kinie Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.
W dniach 20–21 czerwca na lotnisku w Lesznie odbyła się kolejna edycja Antidotum Airshow – jednej z najbardziej rozpoznawalnych imprez lotniczych w Polsce, która co roku przyciąga miłośników lotnictwa z całego kraju i zagranicy. Tegoroczne pokazy po raz kolejny potwierdziły, że to wydarzenie wyróżnia się nie tylko różnorodnością statków powietrznych, ale i wyjątkową oprawą wizualną oraz muzyczną.
Choć w Oławie nie ma lotniska i samoloty raczej przelatują tu tylko wysoko nad głowami, to nie przeszkodziło to ekipie z Muzeum Motoryzacji WENA, by sięgnąć ... aż do powietrznych przestworzy. Trwają intensywne przygotowania do zupełnie nowej wystawy, w której główną rolę odegrają tym razem nie samochody ... a samoloty.
Do katastrofy lotniczej doszło dzisiaj w okolicach lotniska Sardar Vallabhbhai Patel International Airport w Ahmedabadzie w Indiach. Według oficjalnych informacji Boeing 787-8 Dreamliner należący do linii Air India, wykonujący rejs AI171 z Ahmedabad do Londynu Gatwick, rozbił się krótko po starcie.
Lotnisko Warszawa-Radom dynamicznie rozwija swoją siatkę połączeń oraz możliwości operacyjne. W dniach 13 i 14 czerwca 2025 roku zainaugurowane zostały dwa nowe sezonowe połączenia obsługiwane przez Polskie Linie Lotnicze LOT.
14 czerwca 2025 roku na terenie lotniska w Dęblinie odbył się wyjątkowy Piknik Naukowo-Lotniczy, zorganizowany z okazji setnej rocznicy powstania Szkoły Orląt. Wydarzenie przyciągnęło tłumy pasjonatów lotnictwa nie tylko z Dęblina, ale i z całej Polski.
Biało-czerwone Iskry żegnają ppłk pilota Tomasza Czerwińskiego.
- Foto: Maja Wiśniewska-Szymla
Dzisiaj na dęblińskim lotnisku pożegnano dowódcę Biało-czerwonych Iskier, ppłk pilota Tomasza Czerwińskiego.
Ppłk pil. mgr Tomasz Czerwiński ur. 20.02.1977 roku w Pruszkowie. Z lotnictwem związany jest od 1996 roku, gdy wstąpił w szeregi podchorążych Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił powietrznych w Dęblinie (WSOSP). Szkolenie lotnicze rozpoczął w 1997 roku na samolocie PZL-130 TC-1 "Orlik", a w latach 1998 i 1999 wykonywał loty na samolocie TS-11 "Iskra". Po ukończeniu Dęblińskiej Szkoły Orląt w 2000 roku ppłk Czerwiński wykonywał loty jako pilot instruktor w 1 Ośrodku Szkolenia Lotniczego (1 OSzL) w Dęblinie na samolocie TS-11 Iskra. Od roku 2004 związany z zespołem akrobacyjnym "Biało-Czerwone Iskry" gdzie początkowo pełnił służbę na stanowisku dowódcy klucza, od roku 2008 starszego nawigatora eskadry. W zespole podczas licznych pokazów na terenie kraju oraz poza jego granicami wykonywał loty na pozycji prawego prowadzonego. W roku 2005 jego praca została doceniona przez kolegów pilotów i uzyskał honorowy tytuł "Pilota roku" w 1 Ośrodku Szkolenia Lotniczego.
F$I$L$M
Równolegle z zadaniami związanymi z lataniem w zespole wykonywał loty z podchorążymi podczas zaawansowanego szkolenia w 1. Ośrodku Szkolenia Lotniczego, a obecnie w 41. Bazie Lotnictwa Szkolnego.
Lata na samolocie TS-11 Iskra. Posiada wszystkie dopuszczenia i uprawnienia do wykonywania lotów na tym typie samolotu, łącznie z uprawnieniami instruktorskimi. Wyszkolił kilka pokoleń podchorążych, którzy z powodzeniem służą w różnych jednostkach lotniczych Sił Powietrznych.
W roku 2009 był w pierwszej grupie wykonującej loty taktyczne na samolocie TS-11 Iskra. Jest wyszkolony do lotów w każdych warunkach. W ramach zaawansowanego szkolenia lotniczego uczestniczył w zapoznawczych lotach taktycznych na samolotach Su-22, Mig-29, F-16, AlphaJet Francuskich Sił Powietrznych, a w roku 2007 uczestniczył w dwutygodniowym szkoleniu w 100 eskadrze Królewskich Sił Powietrznych Wielkiej Brytanii wykonując loty na samolocie HAWK. Na różnych typach statków powietrznych wylatał blisko 1700 godzin.
W roku, 2009 jako pierwszy pilot w Polskich Siłach Powietrznych uzyskał uprawnienia do naprowadzania bojowego statków powietrznych na cele powietrzne w dzień i w nocy, jako wysunięty nawigator naprowadzania lotnictwa (JTAC) zgodnie z STANAG 3797 AOED 3. Obecnie jest jedynym żołnierzem Sił Powietrznych posiadających to uprawnienie i naprowadzającym samoloty wykonujące misje bliskiego wsparcia lotniczego (CAS). Nowe doświadczenia ppłk pilota Tomasza Czerwińskiego pomogło wdrożyć w początkowym procesie szkolenia wysuniętych nawigatorów naprowadzania lotnictwa samolotów TS-11 Iskra, co znacznie obniżyło koszty szkolenia ponadto bliskość Ośrodka Szkolenia TZKOP wchodzącego w skład WSOSP w Dęblinie uczyniło to szkolenie bardzo efektywne.
Od lutego do maja 2010 r. ukończył z wyróżnieniem kurs SOS-Squadron Officer School w Air Force University w Maxwell w Alabamie w Stanach Zjednoczonych. Od 2012 roku pełnił funkcje zastępcy Dowódcy Eskadry w 41. Bazie Lotnictwa Szkolnego. W tym roku również otrzymał nagrodę Buzdygany.
W 2015 roku ppłk pilot Tomasz Czerwiński udał się do Włoch na szkolenie na samolocie M-346. Jako pierwszy wraz z drugim pilotem płk pil. Konradem Madejem przylecieli do Polski pierwszymi dwoma samolotami M-346, pilotowanymi przez włoskich lotników.
Zdjęcia i film: Maja Wiśniewska-Szymla Aviation24.pl / 41.BLSz
Jeśli Chiny dalej będą modernizować swoją doktrynę i uzbrojenie, a Zachód będzie je lekceważył, może się okazać, że nie tylko „pistolety na wodę” stają się niebezpieczne.
Polska musi poważnie rozważyć dywersyfikację, także przez europejskie platformy, które wzmocniłyby współpracę w ramach UE i zwiększyły niezależność operacyjną. Znana współpraca z USA to atut, ale nie powinna oznaczać rezygnacji z geostrategicznego balansu.
50 lat temu Wytwórnię Sprzętu Komunikacyjnego w Mielcu opuścił samolot An-2R o numerze fabrycznym 1G156-21. Popularnego „Antka” zarejestrowano pod znakami SP-WMF. Minęły prawie cztery dekady i losy tego samolotu splotły się z losami Muzeum Narodowego Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie. Samolot trafił do Wielkopolski i znalazł się na ekspozycji „Agrolotnictwo” tegoż muzeum.
Jak zapewne wiecie, nie trzeba być pilotem, aby kochać lotnictwo. Są różne przejawy tej miłości, czy to w postaci książki, fotografii, filmu, rysunku, malarstwa, rzeźby, nawet tworzenie portalu Aviation24.pl jest też z miłości do lotnictwa. Rzadko jednak słyszymy o poezji lotniczej, choć w Polsce w XX wieku powstał bardzo znany utwór pod nazwą „Marsz Lotników”, gdzie autorką słów była Anna Zasuszanka - nauczycielka języka polskiego. "Marsz Lotników" oczywiście słyszymy w muzycznym wykonaniu, ale bez muzyki też mógłby wybrzmiewać po prostu jako wiersz. Czy są w tych czasach osoby, które przelewają swoją miłość do lotnictwa „na papier” … i to jeszcze w formie poezji? Oczywiście, że tak … a my jedną z takich osób poznaliśmy.
„Lotniczy Lublin” to publikacja wydana przez Fundację Lotniczy Lublin i lubelski oddział Stowarzyszenia Seniorów Lotnictwa Wojskowego RP, opowiadająca o ludziach, przemyśle, konstrukcjach i organizacjach związanych z lotnictwem. Nie zabrakło w niej akcentu związanego z miastem Świdnik. Jeden z rozdziałów książki poświęcony jest Szkole Pilotów Ligi Powietrznej i Przeciwgazowej w Świdniku. - pisze portal swidnik.pl.
W roku 2020 publikacją Samolot CSS-13 we wspomnieniach agrolotników Muzeum Narodowe Rolnictwa w Szreniawie zaczęło serię wydawniczą Skrzydlate traktory. Minęło parę lat i wreszcie światło dzienne ujrzała kolejna publikacja, tym razem poświęcona samolotowi PZL-101 Gawron.
Niniejsza książka jest próbą rozpropagowania wiedzy o początkach lotnictwa spod znaków biało-czerwonej szachownicy. Ma być swoistym wprowadzeniem do historii polskich Wojsk Lotniczych w latach 19181920. Sukces publikacji zależy od tego, czy po jej przeczytaniu czytelnicy zdecydują się sięgnąć po kolejne, poświęcone początkom polskich skrzydeł tytuły, których w ostatnich latach pojawia się coraz więcej.
Za nami ciekawe wydarzenie, o którym informuje portal branżowy Polska Zbrojna: AH-64D Apache już widoczne na polskim niebie! Nasz pilot wspólnie z amerykańskim kolegą odbyli pierwszy, udany lot AH-64D Apache – przekazało dziś Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych i podkreśliło, że to ważny krok w kierunku zwiększenia naszych zdolności operacyjnych oraz jeszcze ściślejszej współpracy w ramach NATO.
Republika Korei Południowej oficjalnie potwierdziła rezygnację z zakupu drugiej partii 36 śmigłowców Boeing AH-64E Apache Guardian. W lipcu 2025 r. parlament drastycznie ograniczył finansowanie programu – pierwotnie planowane 10 mld won (ok. 7,3 mln USD) zredukowano do zaledwie 300 mln won.
W dniach od 6 czerwca do 3 lipca 2025 roku śmigłowiec z 33. Powidzkiej Bazy Lotnictwa Transportowego, wraz z załogami Lotniczej Grupy Poszukiwawczo-Ratowniczej i personelem Dowództwa 3. Skrzydła Lotnictwa Transportowego, pełnił całodobową gotowość do działań ratowniczych w Tatrach Wysokich.
Norwegian Air Ambulance i Airbus podpisały umowę ramową na dostawę maksymalnie ośmiu śmigłowców H145, która zawiera potwierdzone zamówienie na zakup dwóch śmigłowców.
Oddział Missiles and Fire Control (MFC) firmy Lockheed Martin otrzymał kontrakt od rządu USA na produkcję systemów 4. Generacji Target Acquisition Designation Sight/Pilot Night Vision Sensor (Gen 4 TADS/PNVS). Kontrakt ten wspiera niedawne porozumienie z Foreign Military Sales (FMS) dotyczące pozyskania przez Polskę śmigłowców szturmowych AH-64E Apache.