fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Sąd był po stronie Ryanair. Pasażerowie nie mają co liczyć na rekompensaty z okazji zakłóceń w lotach. - Foto: Pixabay.com / Pixabay License
Sąd był po stronie Ryanair. Pasażerowie nie mają co liczyć na rekompensaty z okazji zakłóceń w lotach. - Foto: Pixabay.com / Pixabay License

Sąd apelacyjny uznał, że Ryanair nie ma obowiązku wypłaty rekompensat z tytułu EU261 w przypadku, gdy zakłócenia lotów powodowane są przez strajki prowadzone przez związki zawodowe. Sąd orzekł, iż strajki te stanowią nadzwyczajne okoliczności i są całkowicie poza kontrolą linii lotniczej.

Sędzia Iain Hughes stwierdził: Każdy sąd chętnie zaakceptuje fakt, że warunki zatrudnienia stanowią element prowadzenia linii lotniczych, ale nie znaczy to, że problem z warunkami zatrudnienia musi być nieodłączny, a przeanalizowanie przyczny lub żródła problemu jest po stronie sądu. W odniesieniu do kontroli sędzia stwierdził: Z zasady żadna linia lotnicza nie jest w stanie kontrolować żądań stawianych przez związki zawodowe. Wszystkie linie lotnicze, niezależnie od tego, czy są własnością państwa, czy akcjonariuszy, podlegają sprzecznym interesom i nie mogą zgodzić się na wszystkie żądania, które są wobec nich zgłaszane przez związki zawodowe. Linie lotnicze muszą uwzględniać znacznie szerszy zakres interesów, w tym interes samego przedsiębiorstwa, interes pasażerów, interes pracowników niestrajkujących oraz interes właścicieli, muszą także mieć na uwadze konkurencję na rynku.

Ryanair, twierdzi, że dokłada wszelkich starań, aby zapewniać swoim klientom najwyższy poziom usług i ochrony oraz podejmuje wszelkie dostępne środki, aby zminimalizować niedogodności w przypadku wystąpienia nieuniknionych zakłóceń lotu. W przypadku odwołania lotu Ryanair oferuje pasażerom wybór między zwrotem kosztów a zmianą rezerwacji. Ponadto w odpowiednich sytuacjach Ryanair zapewnia swoim klientom opiekę i zakwaterowanie. Ryanair ocenia każde zakłócenie indywidualnie, a polityką firmy jest wypłata wszystkich ważnych roszczeń z tytułu EU261 w ciągu 10 dni od otrzymania roszczenia od klienta.

Kenny Jacobs z Ryanaira powiedział: - Z zadowoleniem przyjmujemy decyzję sądu z Wielkiej Brytanii, że strajki kierowane przez związki zawodowe w 2018 r. stanowią nadzwyczajne okoliczności. Ryanair wypłaca zdecydowaną większość roszczeń odszkodowawczych z tytułu EU261, które otrzymuje, ale czasami Ryanair musi odrzucić roszczenia, jeśli nieuniknione zakłócenia są spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami. Chociaż nie chcemy rozczarowywać klientów, którzy mogli oczekiwać wypłaty odszkodowań z tytułu EU261, tym razem musimy odmówić. Mamy bowiem zobowiązania w stosunku do klientów (w tym roku Ryanair przewiezie ponad 150 milionów pasażerów), naszych pracowników i odpowiedzialnie zarządzamy naszymi kosztami. Inna decyzja Ryanaira w tym względzie spowodowałoby podniesienie opłat i ograniczenie wyboru dla wszystkich naszych klientów, w szczególności na trasach regionalnych, na które wypłata rekompensat z tytułu EU261 miałaby nieproporcjonalny wpływ. Orzeczenie to wynika z podobnych orzeczeń sądów w Irlandii, Hiszpanii, Niemczech, Francji i we Włoszech. Ryanair w pełni przestrzega wszystkich przepisów EU261 i rozpatruje wnioski najszybciej w branży w ciągu 10 dni.

Źródło informacji: Ryanair