fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Foto: Lockheed Martin -
Foto: Lockheed Martin -

NASA oficjalnie zobowiązała się do opracowania harmonogramu, który doprowadzi do pierwszego lotu samolotów X-59 Quiet Supersonic Technology (QueSST) w ciągu zaledwie trzech lat.

Ten przełomowy etap nastąpił po przeprowadzeniu rygorystycznej oceny - kluczowej decyzji zwanej punkt-C (KDP-C), która potwierdziła ciągłe wsparcie NASA dla X-59 pod względem finansowania oraz ustanowiła możliwe do osiągnięcia ramy czasowe dla pierwszego pilotowanego, pełnowymiarowego modelu NASA X-plane od ponad trzech dekad.

"Ten samolot może przekształcić lotnictwo w Stanach Zjednoczonych i na całym świecie, umożliwiając szybszą i jednocześnie bezpieczną podróż samolotem" - powiedział Jim Bridenstine, administrator NASA. "Nie możemy się doczekać, kiedy ten "ptak" poleci!"

KDP-C zobowiązuje NASA do pełnego wysiłku badawczego X-59 poprzez testowanie w locie w 2021 roku. Zobowiązania dotyczące kosztów i harmonogramu określone w KDP-C wyrównują projekt z najlepszymi praktykami zarządzania programami, które uwzględniają potencjalne ryzyko techniczne i niepewność budżetową wykraczającą poza ramy projektu.

"To monumentalny kamień milowy dla tego projektu" - powiedział Jaiwon Shin, administrator stowarzyszenia NASA ds. Aeronautyki. "Jestem niezmiernie dumny z tego, że zespół ciężko pracował do tego momentu, a my wszyscy czekamy na to, aby ten samolot nabrał kształtu, a następnie poleciał."

X-59 QueSST jest tak ukształtowany, aby zredukować głośność dźwiękowego gromu do łagodnego uderzenia, jeśli w ogóle będzie go słychać. Naddźwiękowy samolot będzie latał nad wybranymi miejscami w USA, aby zmierzyć publiczne postrzeganie hałasu - dane, które pomogą organom regulacyjnym ustanowić nowe zasady komercyjnego naddźwiękowego transportu lotniczego.

Źródło informacji i zdjęć: NASA