Nowe badanie naukowców z Uniwersytetu Waterloo rzuca nowe światło na umiejętności kobiet pilotów. Okazuje się, że w sytuacjach dużego stresu potrafią one zachować większą precyzję i opanowanie niż ich koledzy po fachu. Wyniki te mogą zmienić podejście do szkolenia i oceny pilotów.
Reakcja pod presją – kobiety wypadają lepiej
W badaniu wzięło udział 20 doświadczonych pilotów lotnictwa ogólnego – po 10 kobiet i mężczyzn. Wszyscy uczestnicy wykonywali identyczne zadania w symulatorze lotu, w tym scenariusze awarii silnika oraz trudnych lądowań. Na głowach mieli okulary śledzące ruch gałek ocznych, co pozwoliło badaczom analizować zarówno skupienie wzroku, jak i skuteczność reakcji.
Choć obie grupy pilotów miały podobne doświadczenie i skupiały uwagę na tych samych elementach kokpitu, kobiety popełniały mniej błędów przy sterowaniu, zwłaszcza w trudnych i stresujących sytuacjach. To sugeruje, że kobiety mogą być bardziej odporne na presję w kokpicie i lepiej radzą sobie z podejmowaniem decyzji w sytuacjach kryzysowych.
Czas przemyśleć systemy szkolenia
„Nie możemy zakładać, że skoro dwoje pilotów patrzy na te same wskaźniki, to zareagują tak samo” – podkreśla dr Naila Ayala, główna autorka badania i członkini zespołu Multisensory Brain and Cognition Lab. Jej zdaniem wyniki powinny skłonić branżę do przemyślenia dotychczasowych metod oceny umiejętności pilotażowych.
Badanie pokazuje, że tradycyjne narzędzia oceny – takie jak pomiar skupienia wzroku – mogą nie wystarczać do pełnej oceny rzeczywistych kompetencji pilota. Liczy się nie tylko to, co pilot widzi, ale jak na to reaguje – szczególnie w sytuacjach dużego stresu.
Nowe możliwości w dobie niedoboru pilotów
Zdaniem ekspertów, takich jak dr Suzanne Kearns, dyrektor Waterloo Institute for Sustainable Aeronautics, wnioski z badania mogą pomóc stworzyć lepsze, bardziej zróżnicowane systemy szkoleniowe. „Zrozumienie, jak różne osoby radzą sobie pod presją, to klucz do tworzenia bezpieczniejszych kokpitów i bardziej inkluzyjnych standardów lotniczych” – mówi Kearns.
W kontekście globalnego niedoboru pilotów uznanie unikalnych mocnych stron każdej grupy może przynieść branży realne korzyści. Otwiera to także drogę do lepszego wykorzystania potencjału kobiet w zawodzie pilota, który wciąż zdominowany jest przez mężczyzn.
Nowe spojrzenie na lotnictwo
Publikacja wyników w ramach konferencji *Eye Tracking Research and Applications 2025* może stać się impulsem do dalszych badań nad różnicami w stylu pracy pilotów różnych płci. Autorzy mają nadzieję, że ich praca zainspiruje zmiany w standardach oceny i szkoleń, które będą lepiej odzwierciedlać rzeczywiste umiejętności i reakcje w powietrzu.
Źródło informacji: University of Waterloo / redag. Aviation24.pl