Z pomocą Boeinga, samolot MD-90 został dostarczony na miejsce, gdzie będzie modyfikowany w celu przetestowania konfiguracji Transonic Truss-Braced Wing (TTBW) w ramach projektu demostratora ekologicznego lotnictwa NASA. Boeing, NASA oraz liderzy społeczności zebrali się w zakładzie firmy, aby uczcić ten kolejny krok w rozwoju eksperymentalnego samolotu X-66A. Samolot MD-60 odbył lot z Victorville w Kalifornii do Palmdale.
X-66A to pierwszy eksperymentalny samolot NASA, którego celem jest umożliwienie Stanom Zjednoczonym w osiągnięcia celu zerowych emisji gazów cieplarnianych emitowanych przez lotnictwo. Modyfikacje rozpoczną się wkrótce, a testy naziemne i lotnicze planowane są niestety dopiero w 2028 roku.
Dzięki ultracienkim skrzydłom podtrzymywanym za pomocą rozpiętych belek o większych rozpiętościach i wyższym stosunku rozpiętości do powierzchni nośnej, projekt TTBW i inne oczekiwane postępy technologiczne mogą przyczynić się do obniżenia zużycia paliwa i emisji o nawet 30%. Boeing i NASA współpracują nad tym pomysłem od ponad dekady w ramach programu Badawczego SUGAR.
"My w NASA jesteśmy podekscytowani współpracą z Boeingiem nad eksperymentalnym samolotem X-66A DSL, która ma istotny wkład w przyspieszenie osiągnięcia celu net-zero emisji gazów cieplarnianych w lotnictwie do roku 2050" - powiedział Ed Waggoner, zastępca dyrektora ds. programów w Dyrekcji Badań Lotniczych NASA.
"Dolina Lotnictwa ma długą i zasłużoną historię jako kolebka innowacji lotniczych, a to odsłonięcie jest kontynuacją tej ważnej pracy. Wykwalifikowana kadra i infrastruktura w Palmdale czynią to miejsce idealnym dla tego istotnego projektu" - powiedział kongresmen Mike Garcia (CA-27).
Źródło informacji: Boeing, redag: aviation24.pl