Jest tysiące poradników na temat tego jak kupić używany samochód, ale w przypadku samolotu to już zupełnie inna sprawa. Kilka tygodni temu, jedyny polski pilot w Red Bull Air Race, Łukasz Czepiela musiał wybrać się za ocean żeby obejrzeć, przetestować i dokonać zakupu swojej pierwszej maszyny.
Porozmawialiśmy z nim, aby opowiedział o wzbudzającej niemałą sensację wśród polskich miłośników awiacji zabawce, rzucił nieco światła na okoliczności w jakich ją nabył i zdradził na co trzeba zwracać uwagę kupując samolot, którego widok wywołuje uśmiech na twarzy niejednego lotnika.
Jakie uprawnienia są potrzebne, żeby latać samolotem akrobacyjnym?W teorii wystarczy zwykła licencja PPL (dop. podstawowa licencja, tzw. turystyczna). Ja zacząłem latać akrobacje na Pittsie na kilka godzin przed egzaminem końcowym. To wszystko zależy od umiejętności pilota. Kurs na akrobacje odbywa się bardzo szybko i jeśli się chce, to w miesiąc po zrobieniu licencji można już latać na akrobacje.
Ile kosztuje samolot akrobacyjny?
Chcieliśmy samolot dwuosobowy, więc były tylko dwie opcje Extra i Edge. Extrę z początku wieku można kupić za około 160000, a nowa kosztuje 350000 Euro. Za to nowy Edge to wydatek około 500000$. Jednak dwumiejscówek nie produkuje się od dłuższego czasu. Ponieważ Extra jest dosyć ciężka, zdecydowałem, że najlepszym wyborem będzie Zivko Edge 540, tym bardziej, że w Red Bull Air Race, w klasie mistrzowskiej lata się na ich jednoosobowych wersjach. Dodatkowo, dwumiejscowy Edge ma parametry dorównujące jednomiejscowej Extrze i ogólnie jest dużo lepszym samolotem.
Więcej przeczytacie na: http://www.redbull.com/pl/pl/stories/1331846656566/lukasz-czepiela-kupowanie-samolotu-akrobacyjnego-zivko-edge-540