fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Dron
Zdjęcie ilustracyjne/poglądowe - Foto: Pixabay License

Zespół badawczy z Politechniki Gdańskiej zakończył pierwszy etap projektu STRATUS, którego celem jest opracowanie innowacyjnego systemu neutralizacji dronów. W ramach prac przetestowano demonstrator laboratoryjny.

Nowy system antydronowy z PG – pierwszy etap zakończony

Na Wydziale Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej zakończono testy laboratoryjnego demonstratora systemu STRATUS. Rozwiązanie służy do neutralizacji bezzałogowych statków powietrznych poprzez generowanie krótkich impulsów elektromagnetycznych, które zakłócają działanie dronów lub całkowicie je unieszkodliwiają.

Podczas pokazów w kontrolowanych warunkach demonstrator skutecznie wyeliminował drona znajdującego się w polu działania systemu. Jak podkreślają naukowcy, to ważny krok w kierunku opracowania pełnej wersji rozwiązania.

System antydronowy z Politechniki Gdańskiej
System antydronowy z Politechniki Gdańskiej / Foto: Dawid Linkowski / Politechnika Gdańska

Technologia i cel projektu STRATUS

System STRATUS ma być kompaktowy i mobilny, aby można go było wykorzystać w ochronie infrastruktury krytycznej, takiej jak lotniska, porty, elektrownie czy centra komunikacyjne. Kluczowym wyzwaniem w projekcie jest praca z bardzo wysokimi napięciami oraz synchronizacja procesów przy dużej gęstości energii w ograniczonej przestrzeni.

Projekt realizuje około 17-osobowy zespół badawczy, a partnerem technologicznym jest firma Arex z Gdyni należąca do grupy WB Electronics. Współpraca z przemysłem zwiększa szanse na przyszłe wdrożenie w wersji produkcyjnej.

Kolejne kroki i plany badawcze

Projekt STRATUS składa się z trzech etapów: budowy i testów demonstratora laboratoryjnego (zakończone), budowy i badań demonstratora poligonowego (w trakcie) oraz testów w warunkach rzeczywistych na poligonach wojskowych.

Obecnie trwają prace nad demonstratorem poligonowym, którego moc będzie wielokrotnie większa od wersji testowanej w laboratorium. Kolejny rok badań ma pozwolić na przejście do fazy testów w warunkach bojowych.

Źródło informacji: Politechnika Gdańska, WB Group / redag. Aviation24.pl

Brak komentarzy

Zostaw komentarz

In reply to Some User