W 2025 roku Polska stanie się areną wielu imprez lotniczych, które przyciągną miłośników lotnictwa z całego świata. Min. w Lesznie odbędzie się Antidotum Air Show, znane z dynamicznych pokazów akrobacyjnych i różnorodnych atrakcji dla całych rodzin.
Dzisiaj jest: 16 lipca 2025 | W tym dniu wydarzyło się: 1936 – Koło Gdyni runął do morza samolot RWD-9 z gen. Gustawem Orliczem-Dreszerem na pokładzie. 1975 – Z lotniska w małopolskim Gawłówku samolotem An-2, z zamiarem ucieczki do Austrii wystartował Dionizy Bielański, którego kilka godzin później, 8 km od austriackiej granicy, zestrzelił czechosłowacki samolot wojskowy. 1948 - Dokonano oblotu brytyjskiego samolotu pasażerskiego Vickers Viscount. 1948 - Należący do linii lotniczych Cathay Pacific samolot Consolidated PBY Catalina został porwany podczas lotu z Makau do Hongkongu. Było to pierwsze porwanie samolotu pasażerskiego w historii. Ostatecznie maszyna spadła do Pacyfiku w delcie Rzeki Perłowej w pobliżu miasta Zhuhai, zabijając 26 pasażerów i członków załogi, a jedyną osobą, która przeżyła katastrofę, był porywacz. 1957 – 58 osób zginęło w katastrofie holenderskiego samolotu Lockheed Constellation na indonezyjskiej wyspie Biak. 1999 – Rozbiła się awionetka pilotowana przez Johna F. Kennedy’ego, Jr., syna prezydenta USA.
Kino od zawsze fascynowało się dramatami dziejącymi się na wysokościach, gdzie odwaga pilotów i los pasażerów spotykają się z żywiołami i nieprzewidywalnością technologii. Lotnicze katastrofy to motyw, który przyciąga widzów ze względu na ogromne napięcie, intensywność akcji i ludzkie emocje w ekstremalnych sytuacjach. Powstał w ten sposób własny, charakterystyczny gatunek filmowy – lotniczy thriller katastroficzny.
Po gigantycznym sukcesie filmu Top Gun: Maverick, który zarobił ponad 1,5 miliarda dolarów na całym świecie i zdobył entuzjastyczne recenzje widzów oraz krytyków (96% w serwisie Rotten Tomatoes od krytyków i aż 99% od widzów), Hollywood nie mogło zignorować potencjału kontynuacji.
Jak informuje min. Paramount Global oraz The Hollywood Reporter, Advent Allen Entertainment planuje stworzenie unikalnej atrakcji inspirowanej serią filmów Top Gun. Projekt powstanie w Las Vegas na terenie przylegającym do hotelu The Strat przy słynnym Stripie i ma przenieść odwiedzających prosto do "Danger Zone" czyli „Strefy niebezpieczeństwa”.
Już 23 maja 2025 roku na platformie Netflix zadebiutuje wyjątkowy dokument: „Air Force Elite: Thunderbirds”, który po raz pierwszy w historii zabierze widzów za kulisy jednej z najbardziej prestiżowych jednostek Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych.
Z okazji dwóch ważnych jubileuszy związanych z historią polskiego lotnictwa cywilnego – 100. rocznicy pierwszego połączenia lotniczego na trasie Warszawa–Kraków–Wiedeń oraz 60. rocznicy przeniesienia lotniska z Rakowic-Czyżyn do Balic – Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na premierę filmu dokumentalnego „Krakowskie lotnicze okno na świat. Od Rakowic-Czyżyn do Balic”, która odbędzie się w poniedziałek, 28 kwietnia 2025 r. o godz. 19:00 w kinie Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.
W dniach 20–21 czerwca na lotnisku w Lesznie odbyła się kolejna edycja Antidotum Airshow – jednej z najbardziej rozpoznawalnych imprez lotniczych w Polsce, która co roku przyciąga miłośników lotnictwa z całego kraju i zagranicy. Tegoroczne pokazy po raz kolejny potwierdziły, że to wydarzenie wyróżnia się nie tylko różnorodnością statków powietrznych, ale i wyjątkową oprawą wizualną oraz muzyczną.
Choć w Oławie nie ma lotniska i samoloty raczej przelatują tu tylko wysoko nad głowami, to nie przeszkodziło to ekipie z Muzeum Motoryzacji WENA, by sięgnąć ... aż do powietrznych przestworzy. Trwają intensywne przygotowania do zupełnie nowej wystawy, w której główną rolę odegrają tym razem nie samochody ... a samoloty.
Do katastrofy lotniczej doszło dzisiaj w okolicach lotniska Sardar Vallabhbhai Patel International Airport w Ahmedabadzie w Indiach. Według oficjalnych informacji Boeing 787-8 Dreamliner należący do linii Air India, wykonujący rejs AI171 z Ahmedabad do Londynu Gatwick, rozbił się krótko po starcie.
Lotnisko Warszawa-Radom dynamicznie rozwija swoją siatkę połączeń oraz możliwości operacyjne. W dniach 13 i 14 czerwca 2025 roku zainaugurowane zostały dwa nowe sezonowe połączenia obsługiwane przez Polskie Linie Lotnicze LOT.
14 czerwca 2025 roku na terenie lotniska w Dęblinie odbył się wyjątkowy Piknik Naukowo-Lotniczy, zorganizowany z okazji setnej rocznicy powstania Szkoły Orląt. Wydarzenie przyciągnęło tłumy pasjonatów lotnictwa nie tylko z Dęblina, ale i z całej Polski.
Pierwsze całkowicie automatyczne próby tankowania w powietrzu.
Pierwsze w pełni zautomatyzowane kontakty suchegotankowania między testową cysterną Airbusa a myśliwcem F-16 sił powietrznych Portugalii. - Foto: Airbus
Airbus przeprowadził pierwszą w pełni automatyczną operację tankowania w powietrzu z systemem sztywnego wysięgnika (boomu). W serii prób w locie, przeprowadzonej na początku tego roku nad Oceanem Atlantyckim, uczestniczyły testowa latająca cysterna Airbusa wyposażona w system Airbus A3R oraz myśliwiec F-16 Sił Powietrznych Portugalii.
Wydarzenie to stanowiło część fazy uprzemysłowienia projektu systemu A3R, przed jego wdrożeniem do produkcji w ramach rozwoju konstrukcji latających tankowców A330 MRTT.
Podczas kampanii testów uczestniczące w nich samoloty spędziły łącznie 45 godzin w powietrzu, a ich załogi wykonały 120 suchych kontaktów z użyciem systemu A3R, w całym zakresie przewidzianych dla takiego zadania prędkości i wysokości. Faza certyfikacji nowego systemu zacznie się w 2021 r.
Didier Plantecoste, dyrektor programu tankowców i projektów pochodnych Airbusa, powiedział: Osiągnięcie tego etapu rozwoju A3R dowodzi znakomitych postępów w doskonaleniu samolotu A330 MRTT i po raz kolejny potwierdza, że nasza latająca cysterna stanowi punkt odniesienia dla obecnych i przyszłych zdolności tankowania w powietrzu. Specjalne podziękowania kierujemy do portugalskich sił powietrznych za ich ciągłe wsparcie i pomoc w tym kluczowym dla nas projekcie.
F$I$L$M
System A3R nie wymaga instalowania w samolocie-biorcy paliwa dodatkowego wyposażenia i ma na celu zmniejszenie obciążenia pracą operatora boomu (ARO), poprawę bezpieczeństwa i optymalizację szybkości tankowania w powietrzu w warunkach operacyjnych. Tym samym będzie pomagał maksymalizować przewagę powietrzną. Celem projektu prowadzonego przez Airbusa jest opracowanie technologii, które pozwolą na w pełni autonomiczne tankowanie samolotów w powietrzu.
Gdy system jest aktywowany przez ARO, A3R automatycznie steruje boomem, utrzymując między końcówką wysięgnika a gniazdem odbioru paliwa odległość z dokładnością do kilku centymetrów. Prawidłowe ustawienie i stabilność pozycji samolotu-biorcy sprawdzane są w czasie rzeczywistym, aby zachować bezpieczną odległość między wysięgnikiem a gniazdem odbioru paliwa, a także wybrać optymalny moment do wysunięcia złącza teleskopowego w celu uzyskania połączenia cysterny z samolotem-biorcą. W tym momencie inicjowane jest przetaczanie paliwa. Po zakończeniu transferu i rozkazie rozłączenia wysięgnik jest usuwany z gniazda odbioru paliwa poprzez wycofanie złącza teleskopowego, bez jego chowania, a tankowiec oddala się od samolotu-biorcy na bezpieczną odległość. Podczas całego zadania ARO po prostu monitoruje jego przebieg.
Jeśli Chiny dalej będą modernizować swoją doktrynę i uzbrojenie, a Zachód będzie je lekceważył, może się okazać, że nie tylko „pistolety na wodę” stają się niebezpieczne.
Polska musi poważnie rozważyć dywersyfikację, także przez europejskie platformy, które wzmocniłyby współpracę w ramach UE i zwiększyły niezależność operacyjną. Znana współpraca z USA to atut, ale nie powinna oznaczać rezygnacji z geostrategicznego balansu.
50 lat temu Wytwórnię Sprzętu Komunikacyjnego w Mielcu opuścił samolot An-2R o numerze fabrycznym 1G156-21. Popularnego „Antka” zarejestrowano pod znakami SP-WMF. Minęły prawie cztery dekady i losy tego samolotu splotły się z losami Muzeum Narodowego Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie. Samolot trafił do Wielkopolski i znalazł się na ekspozycji „Agrolotnictwo” tegoż muzeum.
Jak zapewne wiecie, nie trzeba być pilotem, aby kochać lotnictwo. Są różne przejawy tej miłości, czy to w postaci książki, fotografii, filmu, rysunku, malarstwa, rzeźby, nawet tworzenie portalu Aviation24.pl jest też z miłości do lotnictwa. Rzadko jednak słyszymy o poezji lotniczej, choć w Polsce w XX wieku powstał bardzo znany utwór pod nazwą „Marsz Lotników”, gdzie autorką słów była Anna Zasuszanka - nauczycielka języka polskiego. "Marsz Lotników" oczywiście słyszymy w muzycznym wykonaniu, ale bez muzyki też mógłby wybrzmiewać po prostu jako wiersz. Czy są w tych czasach osoby, które przelewają swoją miłość do lotnictwa „na papier” … i to jeszcze w formie poezji? Oczywiście, że tak … a my jedną z takich osób poznaliśmy.
„Lotniczy Lublin” to publikacja wydana przez Fundację Lotniczy Lublin i lubelski oddział Stowarzyszenia Seniorów Lotnictwa Wojskowego RP, opowiadająca o ludziach, przemyśle, konstrukcjach i organizacjach związanych z lotnictwem. Nie zabrakło w niej akcentu związanego z miastem Świdnik. Jeden z rozdziałów książki poświęcony jest Szkole Pilotów Ligi Powietrznej i Przeciwgazowej w Świdniku. - pisze portal swidnik.pl.
W roku 2020 publikacją Samolot CSS-13 we wspomnieniach agrolotników Muzeum Narodowe Rolnictwa w Szreniawie zaczęło serię wydawniczą Skrzydlate traktory. Minęło parę lat i wreszcie światło dzienne ujrzała kolejna publikacja, tym razem poświęcona samolotowi PZL-101 Gawron.
Niniejsza książka jest próbą rozpropagowania wiedzy o początkach lotnictwa spod znaków biało-czerwonej szachownicy. Ma być swoistym wprowadzeniem do historii polskich Wojsk Lotniczych w latach 19181920. Sukces publikacji zależy od tego, czy po jej przeczytaniu czytelnicy zdecydują się sięgnąć po kolejne, poświęcone początkom polskich skrzydeł tytuły, których w ostatnich latach pojawia się coraz więcej.
Za nami ciekawe wydarzenie, o którym informuje portal branżowy Polska Zbrojna: AH-64D Apache już widoczne na polskim niebie! Nasz pilot wspólnie z amerykańskim kolegą odbyli pierwszy, udany lot AH-64D Apache – przekazało dziś Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych i podkreśliło, że to ważny krok w kierunku zwiększenia naszych zdolności operacyjnych oraz jeszcze ściślejszej współpracy w ramach NATO.
Republika Korei Południowej oficjalnie potwierdziła rezygnację z zakupu drugiej partii 36 śmigłowców Boeing AH-64E Apache Guardian. W lipcu 2025 r. parlament drastycznie ograniczył finansowanie programu – pierwotnie planowane 10 mld won (ok. 7,3 mln USD) zredukowano do zaledwie 300 mln won.
W dniach od 6 czerwca do 3 lipca 2025 roku śmigłowiec z 33. Powidzkiej Bazy Lotnictwa Transportowego, wraz z załogami Lotniczej Grupy Poszukiwawczo-Ratowniczej i personelem Dowództwa 3. Skrzydła Lotnictwa Transportowego, pełnił całodobową gotowość do działań ratowniczych w Tatrach Wysokich.
Norwegian Air Ambulance i Airbus podpisały umowę ramową na dostawę maksymalnie ośmiu śmigłowców H145, która zawiera potwierdzone zamówienie na zakup dwóch śmigłowców.
Oddział Missiles and Fire Control (MFC) firmy Lockheed Martin otrzymał kontrakt od rządu USA na produkcję systemów 4. Generacji Target Acquisition Designation Sight/Pilot Night Vision Sensor (Gen 4 TADS/PNVS). Kontrakt ten wspiera niedawne porozumienie z Foreign Military Sales (FMS) dotyczące pozyskania przez Polskę śmigłowców szturmowych AH-64E Apache.