Polskie Siły Powietrzne i MON szukają myśliwców, które mogłyby w przyszłości zastąpić wysłużone samoloty MiG-29. Delegacja z Inspektoratu Sił Powietrznych RP odwiedziła zakłady Boeinga w St. Louis, aby zapoznać się z możliwościami F-15EX. Spotkanie to wpisuje się w proces modernizacji polskiego lotnictwa wojskowego, realizowany w ramach Programu Harpia.
Obecnie Polska eksploatuje F-16C/D Jastrząb oraz rozpoczyna proces wprowadzania 5. generacji myśliwców F-35A Lightning II. Równolegle Siły Powietrzne szukają samolotu, który zastąpi starzejące się MiGi-29. Jednym z potencjalnych kandydatów jest F-15EX, najnowsza wersja legendarnego amerykańskiego myśliwca.
Inspektor Sił Powietrznych RP gen. dyw. pil. Ireneusz Nowak, płk Sebastian Paluch i ppłk pil. Łukasz Gradziński odwiedzili ośrodek Boeinga. Podczas wizyty poznali szczegóły dotyczące integracji F-15EX z polskimi F-35, możliwości szkoleniowych, zaplecza technicznego oraz wpływu programu na lokalną gospodarkę. Dwaj polscy piloci odbyli również loty zapoznawcze, podczas których przekonali się o potencjale maszyny.
Jak koncern zachwala F-15EX? Samolot charakteryzuje się prędkością ponad 2,5 Macha, dużą ładownością uzbrojenia i nowoczesną awioniką. Jest zdolny do przenoszenia szerokiego wachlarza pocisków powietrze–powietrze i powietrze–ziemia, a także do prowadzenia operacji w trudnym środowisku walki elektronicznej. W połączeniu z F-35 może stać się istotnym elementem systemu obrony powietrznej Polski.
Program Harpia zakłada zastąpienie postsowieckich maszyn nowoczesnymi myśliwcami. W pierwszej kolejności Polska zakontraktowała F-35, jednak rozważane są także dodatkowe platformy, które wypełniłyby lukę po starych myśliwcach. F-15EX dzięki swojej nośności i zdolnościom bojowym mógłby stanowić uzupełnienie floty F-35 i F-16, zwiększając zdolność odstraszania i reagowania Sił Powietrznych.
Wizyta w USA potwierdza, że Polska aktywnie analizuje różne opcje zakupu. Decyzja w sprawie zakupów nowych maszyn będzie kluczowa dla utrzymania pełnych zdolności bojowych po wycofaniu starych samolotów. Jeśli Warszawa zdecyduje się na F-15EX, będzie to jeden z największych kontraktów zbrojeniowych w historii polskiego lotnictwa.
Źródło informacji: Boeing / redag. Aviation24.pl