fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Rozbudowa wrocławskiego lotniska. Zwiększy się przepustowość portu i skróci czas operacji lotniczych - Foto: Materiały prasowe lotniska we Wrocławiu
Rozbudowa wrocławskiego lotniska. Zwiększy się przepustowość portu i skróci czas operacji lotniczych - Foto: Materiały prasowe lotniska we Wrocławiu

Projekt rozbudowy i modernizacji wrocławskiego lotniska otrzymał z funduszy unijnych 175 mln zł. Dzięki temu na terenie Portu Lotniczego Wrocław powstanie m.in. płyta postojowa, równoległa droga kołowania i droga szybkiego zjazdu. Z nowej infrastruktury skorzystają samoloty cywilne i wojskowe. Pod względem wielkości dofinansowania z UE to największy projekt w branży lotniczej w Europie i trzeci spośród wszystkich złożonych wniosków.

To największy polski projekt dofinansowany przez Unię Europejską w konkursie dla sektora transportu w ramach instrumentu Łącząc Europę 2021-2027 (CEF 2). Modernizacja i rozbudowa strefy operacyjnej wrocławskiego lotniska wyniesie 350 mln zł, z czego 50 proc. (ok. 175 mln zł) kwoty będzie pochodzić z funduszy europejskich. Oficjalna nazwa projektu brzmi: Zwiększenie możliwości operacyjnych części lotniczej lotniska pod potrzeby operacji wojskowych w Porcie Lotniczym Wrocław. Planowane inwestycje we Wrocławiu to jeden z elementów szerszej strategii Unii Europejskiej. Jej celem jest efektywniejsze powiązanie sieci transportowej w krajach wspólnoty z potrzebami obronnymi. Pozyskanie dofinansowania na realizację tych inwestycji to znakomita wiadomość i nasz ogromny sukces. Rozbudowa infrastruktury będzie sprzyjać nie tylko wojskowej mobilności w Europie, ale posłuży także lotnictwu cywilnemu. Inwestycja zwiększy przepustowość lotniska i przyspieszy wykonywanie operacji lotniczych, dzięki czemu wrocławski port osiągnie wyższy poziom funkcjonowania   mówi Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław.

Planowane inwestycje

Dzięki rozbudowie i modernizacji strefy operacyjnej m.in. skróci się czas wykonywania operacji lotniczych (czas kołowania między drogą startową a płytą postojową) i zwiększy się liczba miejsc postojowych dla samolotów pasażerskich. 

Przemysław Myszakowski, wiceprezes Portu Lotniczego Wrocław: - Inwestycja tak mocno wsparta przez fundusze unijne to również doskonała wiadomość dla pasażerów. Dodatkowe elementy infrastruktury zapewnią płynność ruchu na wrocławskim lotnisku, co jest istotne zwłaszcza w godzinach kumulacji rejsów. Rozbudowa i modernizacja strefy operacyjnej Portu Lotniczego Wrocław świadczy o mocnej pozycji naszego lotniska na mapie nie tylko Polski, ale i całej Europy.

W ramach inwestycji w strefie operacyjnej lotniska powstaną:

·        Dodatkowa płyta postojowa, która będzie stanowiła lustrzane odbicie istniejącej płyty postojowej przy terminalu pasażerskim. Znajdzie się tam 12 miejsc dla samolotów kodu C takich jak Airbus 320 czy Boeing 737. Pozwoli to na uzyskanie dodatkowego, niezależnego miejsca postojowego dla największych maszyn wojskowych, cargo i pasażerskich kodu F (np. C-5 Galaxy, Boeing C-17 Globmaster, AN-124 Rusłan oraz Boeing 747 Jumbo Jet, Boeing 787).

·        Dodatkowa droga kołowania, która umożliwi wykonywanie operacji lotniczych samolotów wojskowych bez wstrzymywania ruchu samolotów pasażerskich. Usprawni to wykonywanie lotów cywilnych i wojskowych, a także wpłynie na wydłużenie okresu eksploatacji nawierzchni lotniskowych.

·        Droga szybkiego zjazdu, umożliwiająca szybsze opuszczenie przez samolot pasa startowego. Dzięki temu zwiększą się zdolności operacyjne lotniska i skróci się czas wykonywania operacji na pasie oraz oczekiwanie na start samolotów.

·        Nowa płyta do odladzania samolotów zlokalizowana po zachodniej stronie lotniska (obecna płyta znajduje się po stronie wschodniej). Dzięki temu samoloty, w okresach gdy niezbędne jest odladzanie maszyn, będą mogły startować z obu kierunków, a na płytach będą mogły być odladzane 4 samoloty w tym samym czasie. Wpłynie to znacząco na skrócenie procedur przed startem samolotu.

W ramach projektu przebudowana zostanie również istniejąca droga kołowania, co pozwoli na przyjmowanie samolotów wojskowych kodu F (największych samolotów świata) i jednocześnie skróci czas operacji lotniczych. Rozbudowa tych elementów infrastruktury to kolejny etap w rozwoju portu. Bardzo ważny w kontekście wzrastającej liczby pasażerów obsługiwanych we Wrocławiu, jak również coraz większej ilości transportu cargo podsumowuje Cezary Pacamaj, wiceprezes Portu Lotniczego Wrocław.

Rozbudowa terminy

Przetarg na projektowanie został ogłoszony w czerwcu br., a w wyniku postępowania wybrano wykonawcę -  WLC Inżynierowie Sp. z o.o. sp. k. z Krakowa. Zgodnie z planem, pod koniec 2023 roku, rozpocznie się budowa płyty postojowej, w II kw. 2024 budowa drogi szybkiego zjazdu oraz równoległej drogi kołowania, a rok później przebudowa istniejącej drogi kołowania i budowa nowej płyty do odladzania.

Port Lotniczy Wrocław to jeden z najbardziej innowacyjnych polskich portów lotniczych. Dysponuje nowoczesną infrastrukturą i technologią, która zapewnia bezpieczeństwo operacji lotniczych, m.in. systemem nawigacyjnym wyższej kategorii (ILS Cat. II) umożliwiającym loty w trudniejszych warunkach atmosferycznych. Lotnisko korzysta także z rękawów lotniczych, zapewniających bezpieczny i komfortowy transfer pasażerów do samolotów.

Źródło informacji: Wrocław Airport