W 2025 roku Polska stanie się areną wielu imprez lotniczych, które przyciągną miłośników lotnictwa z całego świata. Min. w Lesznie odbędzie się Antidotum Air Show, znane z dynamicznych pokazów akrobacyjnych i różnorodnych atrakcji dla całych rodzin.
Dzisiaj jest: 18 Czerwiec 2025 | W tym dniu wydarzyło się: 2011 – Na V Pikniku Lotniczym w Płocku zginął w katastrofie swego samolotu pilot Marek Szufa. 1928 - Amerykanka Amelia Earhart została (jako pasażerka) pierwszą kobietą która przeleciała samolotem nad Atlantykiem. 1953 - W katastrofie amerykańskiego wojskowego samolotu transportowego Douglas C-124 Globemaster II pod Tokio zginęło 129 osób. 1968 – Dokonano oblotu samolotu rozpoznawczego Tu-142. 1972 - Katastrofy samolotów pasażerskich w Wielkiej Brytanii (118 zabitych) i w ZSRR (122 zabitych). 1981 – Dokonano oblotu amerykańskiego bombowca odrzutowego Lockheed F-117 Nighthawk. 1916 - Urodził się Max Immelmann, niemiecki pilot wojskowy, as myśliwski (ur. 1890). 1953 – Zmarł René Fonck, francuski pilot wojskowy, as myśliwski (ur. 1894).
Jak informuje min. Paramount Global oraz The Hollywood Reporter, Advent Allen Entertainment planuje stworzenie unikalnej atrakcji inspirowanej serią filmów Top Gun. Projekt powstanie w Las Vegas na terenie przylegającym do hotelu The Strat przy słynnym Stripie i ma przenieść odwiedzających prosto do "Danger Zone" czyli „Strefy niebezpieczeństwa”.
Już 23 maja 2025 roku na platformie Netflix zadebiutuje wyjątkowy dokument: „Air Force Elite: Thunderbirds”, który po raz pierwszy w historii zabierze widzów za kulisy jednej z najbardziej prestiżowych jednostek Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych.
Z okazji dwóch ważnych jubileuszy związanych z historią polskiego lotnictwa cywilnego – 100. rocznicy pierwszego połączenia lotniczego na trasie Warszawa–Kraków–Wiedeń oraz 60. rocznicy przeniesienia lotniska z Rakowic-Czyżyn do Balic – Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na premierę filmu dokumentalnego „Krakowskie lotnicze okno na świat. Od Rakowic-Czyżyn do Balic”, która odbędzie się w poniedziałek, 28 kwietnia 2025 r. o godz. 19:00 w kinie Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.
"Kontrola Bezpieczeństwa" (oryginalny tytuł „Carry-On”) to film, który dzięki swojej fascynującej fabule łączy w sobie elementy thrillera i dramatu z motywami lotniczymi, co stanowi doskonałe tło do opowieści pełnej napięcia i emocji. Centralnym punktem tej historii jest wyścig z czasem, którego celem jest zapobieżenie potencjalnej katastrofie w środowisku tak złożonym i precyzyjnie regulowanym, jakim jest lotnisko. W rolach głównych znani aktorzy:Taron Egerton, Sofia Carson i Jason Bateman.
If you thought Iceman died in the movie "Top Gun: Maverick", you’re mistaken. Not only did he not die, but he also encountered the young Maverick on his journey. What both gentlemen do at air shows in the USA and beyond is a blend of "Back to the Future" and "Top Gun". Whenever they appear at an Air Show or any other event, hundreds of aviation and "Top Gun" fans line up to take photos with them.
Już 23 maja 2025 roku na platformie Netflix zadebiutuje wyjątkowy dokument: „Air Force Elite: Thunderbirds”, który po raz pierwszy w historii zabierze widzów za kulisy jednej z najbardziej prestiżowych jednostek Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych.
W ostatnim czasie mieliśmy do czynienia na terenie Polski z kilkoma przypadkami, gdzie spadały szczątki rakiet należących do SpaceX. Tym razem nie USA, a Rosja, a raczej byłe ZSRR może zgotować nam niemiłe niespodzianki spadające z nieba.
Jedni narzekali a jeszcze inni wyśmiewali brak samolotów na Sadkowie w Radomiu (oficjalnie: Warszawa-Radom). Jednak już za chwilę sytuacja się zmieni — wiosną i latem 2025 roku radomskie lotnisko ponownie zatętni życiem. Oprócz tradycyjnego połączenia do Rzymu pojawią się kolejne destynacje.
W środę 7 maja doszło do wypadku lotniczego w pobliżu lotniska w Rovaniemii, na północy Finlandii. Myśliwiec F/A-18 Hornet należący do Lapin lennosto (Laplandzkiego Skrzydła Fińskich Sił Powietrznych) rozbił się około godziny 10:50 czasu lokalnego podczas wykonywania treningu pokazowego.
W ostatnim czasie doszło do znaczącego incydentu w relacjach między Indiami a Pakistanem, który zwrócił uwagę na możliwości chińskich myśliwców J-10C. Jak informuje The Aviation Geek Club, były pilot amerykańskiego EA-18G Growler wyjaśnia, w jaki sposób pakistański J-10C mógł zestrzelić indyjski Rafale, podkreślając, że chińskie myśliwce są często niedoceniane.
Air France prezentuje swój najnowszy samolot Airbus A220-300.
Airbus A220-300 Air France - Foto: Airbus
Air France kontynuuje modernizację swojej floty. Linia właśnie otrzymała pierwszy z sześćdziesięciu zamówionych samolotów typu Airbus A220-300. Samoloty A220 zastąpią Airbusy A318 i A319, które są aktualnie używane przez Air France na trasach krótkiego i średniego zasięgu w Europie (m.in., z/do Polski) i na terenie Francji oraz kilka maszyn typu A320.
Dzięki wykorzystaniu tych nowoczesnych i wydajnych samolotów, Air France będzie mógł obniżyć koszty eksploatacji o 10%*. Nowy nabytek we flocie jest też ucieleśnieniem ambicji przewoźnika pod względem troski o środowisko i zrównoważony rozwój. W porównaniu z poprzednim modelem, maszyna zużywa 20% mniej paliwa i jest 34% cichsza. Od 31 października b.r. pierwszy Airbus rozpocznie rejsowe loty na trasach z Paryża (CDG) do Berlina, Madrytu, Barcelony, Mediolanu i Wenecji.
Po wcześniejszej inwestycji w nowe Airbusy A350, obsługujące trasy długodystansowe, nadszedł czas na modernizację floty średniego i krótkiego zasięgu. 29 września 2021 r. Air France odebrał swojego pierwszego Airbusa A220-300, który podobnie jak pozostałe z zamówionych samolotów tego typu będzie latał na trasach europejskich. Nowe Airbusy będą sukcesywnie zastępować aktualnie eksploatowane maszyny Airbus A318 i A319 oraz część A320. Dostawy A220 będą realizowane do 2025 roku. Oprócz zamówienia obejmującego 60 maszyn A220 przewoźnik posiada także 30 opcji oraz 30 praw zakupu. Jest to największe zlecenie w Airbus ze strony europejskich linii.
Ten nowy, wysoce energooszczędny samolot stanowi główny atut Air France. Modernizacja floty jest do tej pory naszym głównym narzędziem w redukcji emisji CO2, dlatego nadal inwestujemy w samoloty najnowszej generacji. Ponadto angażujemy wszystkie dostępne sposoby redukcji emisji takie jak zrównoważone paliwa lotnicze, czy bardziej wydajny pilotaż. Jest to nasz wkład w transformację energetyczną sektora lotniczego. Naszą ambicją jest wiodąca rola w tworzeniu zrównoważonego lotnictwa. - powiedział Benjamin Smith, Dyrektor Generalny Air France-KLM.
F$I$L$M
Przylot nowego samolotu jest dla linii lotniczej zawsze wyjątkowym wydarzeniem. Wszystkie zaangażowane zespoły Air France spędziły ponad dwa lata przygotowując się na ten moment i cieszymy się, że wkrótce nasi klienci doświadczą komfortowej podróży na pokładzie tego nowego samolotu. Jego kabina jest bardziej przestronna i jaśniejsza, a ponadto wyposażona w dostęp do internetu, co czyni nasz produkt bardziej atrakcyjnym. - dodała Anne Rigail, Dyrektor Generalny Air France.
Pierwszy Airbus A220 we flocie Air France ochrzczono imieniem Le Bourget w hołdzie dla francuskiego miasta, które jest silnie związane z przemysłem lotniczym. Samolot w tradycyjnym malowaniu Air France ozdobiono dodatkowo historycznym symbolem linii, którym jest uskrzydlony konik morski.
Od 31 października b.r. pierwszy Airbus A220 rozpocznie regularne loty na trasach z Paryża (CDG) do Berlina, Barcelony, Madrytu, Mediolanu (Linate) i Wenecji. W najbliższym sezonie zimowym 2021-22 samolot będzie stopniowo obsługiwać koleje trasy - do Bolonii, Rzymu, Lizbony i Kopenhagi.
Wydajność paliwowa i mniejszy wpływ na środowisko
Innowacyjny i wydajny Airbus A220 idealnie odpowiada potrzebom Air France w zakresie lotów na krótkich i średnich trasach. W porównaniu do kosztów eksploatacyjnych A318 i A319, nowy model samolotu pozwala na redukcję jednostkowych kosztów o 10%.* Dzięki nowoczesnym silnikom i konstrukcji z lżejszych materiałów kompozytowych, Airbus A220 wyróżnia się pod względem zużycia paliwa, które jest 20% niższe**, co przekłada się na obniżenie emisji CO2 z lotu, również o 20%. Ponadto maszyna jest o 34% cichsza. Nowe samoloty, za sprawą swoich paramentów mają pomóc Air France w realizacji celów zrównoważonego rozwoju, w tym redukcji emisji dwutlenku węgla. Przewoźnik zobowiązał się, że do roku 2030 obniży swoją całkowitą emisję dwutlenku węgla o 50% w przeliczeniu na pasażera / kilometr lub o 15% w wartościach absolutnych. Linia jest również zaangażowana we współpracę ze wszystkimi swoimi interesariuszami i władzami publicznymi, aby osiągnąć cel klimatyczny zerowej emisji CO2 netto do 2050 roku.***
Nowa wymiar komfortu podczas lotu
Airbus A220-300 w barwach Air France zabierze na pokład 148 pasażerów. Dzięki konfiguracji siedzeń 3+2 (w sumie 5 foteli w każdym rzędzie), 80% pasażerów będzie zajmowało preferowane miejsca przy oknie lub przy przejściu. W obu kabinach ekonomicznej i biznes podróżni będą mogli korzystać z pokładowego Wi-Fi na własnych urządzeniach mobilnych, dzięki systemowi Air France Connect.
Samolot jest wyposażony w skórzane, ergonomiczne fotele. Każdy z nich posiada wyjątkowo szerokie (48 cm), komfortowe siedzisko, a jego oparcie odchyla się do 118 stopni. Dodatkowy komfort podróży zapewniają regulowany zagłówek, szeroki solidny stolik, uchwyt na kubek oraz kieszeń do przechowywania podręcznych przedmiotów. Całości dopełniają porty USB typu A i C oraz zintegrowany z oparciem uchwyt na tablet lub smartfon do wygodniejszego korzystania z pokładowego Wi-Fi.
Przestronna i jasna kabina została zaprojektowana w kolorach Air France odcieniach niebieskiego i bieli z odrobiną czerwieni, tworząc eleganckie, świeże wnętrze. Całość uzupełniają wykładziny dywanowe w geometryczny wzór w jodełkę, który nawiązuje do emblematycznego świata paryskich apartamentów inspirowanych wzornictwem Haussmanna. Duże panoramiczne okna zapewniają naturalne światło w czasie podróży. W kabinie zastosowano specjalne oświetlenie, które dostosowuje się w zależności od pory dnia i sytuacji, zapewniając silniejsze światło podczas wejścia i wyjścia z samolotu oraz przyjemny, ciepły nastrój podczas lotu. Pasażerowie mają do dyspozycji pojemne, łatwo dostępne schowki bagażowe oraz szczególnie szerokie przejście między fotelami, które ułatwia poruszanie się po samolocie.
Powietrze w kabinie jest wymieniane co 3 minuty, a system wentylacyjny samolotu jest wyposażony w specjalne filtry HEPA, który pozwala wyeliminować 99,9% cząsteczek wirusów.
Jeśli Chiny dalej będą modernizować swoją doktrynę i uzbrojenie, a Zachód będzie je lekceważył, może się okazać, że nie tylko „pistolety na wodę” stają się niebezpieczne.
Polska musi poważnie rozważyć dywersyfikację, także przez europejskie platformy, które wzmocniłyby współpracę w ramach UE i zwiększyły niezależność operacyjną. Znana współpraca z USA to atut, ale nie powinna oznaczać rezygnacji z geostrategicznego balansu.
50 lat temu Wytwórnię Sprzętu Komunikacyjnego w Mielcu opuścił samolot An-2R o numerze fabrycznym 1G156-21. Popularnego „Antka” zarejestrowano pod znakami SP-WMF. Minęły prawie cztery dekady i losy tego samolotu splotły się z losami Muzeum Narodowego Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie. Samolot trafił do Wielkopolski i znalazł się na ekspozycji „Agrolotnictwo” tegoż muzeum.
Jak zapewne wiecie, nie trzeba być pilotem, aby kochać lotnictwo. Są różne przejawy tej miłości, czy to w postaci książki, fotografii, filmu, rysunku, malarstwa, rzeźby, nawet tworzenie portalu Aviation24.pl jest też z miłości do lotnictwa. Rzadko jednak słyszymy o poezji lotniczej, choć w Polsce w XX wieku powstał bardzo znany utwór pod nazwą „Marsz Lotników”, gdzie autorką słów była Anna Zasuszanka - nauczycielka języka polskiego. "Marsz Lotników" oczywiście słyszymy w muzycznym wykonaniu, ale bez muzyki też mógłby wybrzmiewać po prostu jako wiersz. Czy są w tych czasach osoby, które przelewają swoją miłość do lotnictwa „na papier” … i to jeszcze w formie poezji? Oczywiście, że tak … a my jedną z takich osób poznaliśmy.
„Lotniczy Lublin” to publikacja wydana przez Fundację Lotniczy Lublin i lubelski oddział Stowarzyszenia Seniorów Lotnictwa Wojskowego RP, opowiadająca o ludziach, przemyśle, konstrukcjach i organizacjach związanych z lotnictwem. Nie zabrakło w niej akcentu związanego z miastem Świdnik. Jeden z rozdziałów książki poświęcony jest Szkole Pilotów Ligi Powietrznej i Przeciwgazowej w Świdniku. - pisze portal swidnik.pl.
W roku 2020 publikacją Samolot CSS-13 we wspomnieniach agrolotników Muzeum Narodowe Rolnictwa w Szreniawie zaczęło serię wydawniczą Skrzydlate traktory. Minęło parę lat i wreszcie światło dzienne ujrzała kolejna publikacja, tym razem poświęcona samolotowi PZL-101 Gawron.
Niniejsza książka jest próbą rozpropagowania wiedzy o początkach lotnictwa spod znaków biało-czerwonej szachownicy. Ma być swoistym wprowadzeniem do historii polskich Wojsk Lotniczych w latach 19181920. Sukces publikacji zależy od tego, czy po jej przeczytaniu czytelnicy zdecydują się sięgnąć po kolejne, poświęcone początkom polskich skrzydeł tytuły, których w ostatnich latach pojawia się coraz więcej.
Oddział Missiles and Fire Control (MFC) firmy Lockheed Martin otrzymał kontrakt od rządu USA na produkcję systemów 4. Generacji Target Acquisition Designation Sight/Pilot Night Vision Sensor (Gen 4 TADS/PNVS). Kontrakt ten wspiera niedawne porozumienie z Foreign Military Sales (FMS) dotyczące pozyskania przez Polskę śmigłowców szturmowych AH-64E Apache.
W związku z awarią śmigłowca ratowniczego wykorzystywanego przez Tatrzańskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe, od 7 czerwca br. tymczasowe wsparcie zapewniła Lotnicza Grupa Poszukiwawczo-Ratownicza Sił Powietrznych. Do dyżuru w Tatrach skierowany został wojskowy śmigłowiec W-3 Sokół z 33. Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu.
... a co powiecie na to: Ośrodek lotniczy Heli Solution zakupił kultowy śmigłowiec Bell UH-1 Iroquois "Huey" i założył nowy zespół o nazwie UH-1.pl. Premierowy pokaz dynamiczny śmigłowca przewidziano na 20 i 21 czerwca w czasie Antidotum Airshow Leszno.
W świecie nietuzinkowych projektów motoryzacyjnych pojawił się wyjątkowy egzemplarz, który łączy klasyczny design Volkswagena T1 z elementami śmigłowca Airbus H125. Choć nie jest zdolny do lotu, ten unikalny pojazd przyciąga uwagę swoją oryginalnością i precyzją wykonania.
Firmy Airbus, Babcock International Group oraz CAE podpisały memorandum o porozumieniu (MoU) dotyczące współpracy w zakresie przygotowania wspólnej oferty dla polskich Sił Powietrznych. Planowana oferta dotyczyć ma dostawy pakietu wojskowych śmigłowców wraz z usługami szkoleniowymi i symulacyjnymi.