Dzisiaj portal Echodnia.eu pisze o przebiegu prac na radomskim lotnisku. - "Bez najmniejszych opóźnień trwa budowa Portu Lotniczego Warszawa Radom na radomskim Sadkowie. Ukończono budowlaną część prac przy pasie startowym. Trwa budowa terminala. Na różnych etapach są postępowania przetargowe dotyczące innych inwestycji na lotnisku."
Budowa drogi startowej jest w 100 procentach ukończona. Dotyczy to zarówno warstwy bitumicznej jak i cementowej. Połączono drogi dojazdowe z istniejącymi węzłami. 24 września odbyło się badanie techniczne pasa wykonane przez Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych w Warszawie. Badanie obejmowało parametry: nośność, szorstkość i równość. Badanie wypadło bardzo korzystnie dla radomskiego lotniska. Wszystkie parametry znacząco przewyższają założenia wykonawcze wyjaśnia dyrektor Paweł Pułkownik z Max Bögl, wykonawcy nowej drogi startowej. Obecnie trwają końcowe prace nad zahumusowaniem poboczy drogi startowej. Posiana jest trawa.
Radomski pas ma 2500 metrów długości, co w razie potrzeby pozwoli na przyjmowanie statków powietrznych nawet kodu E, czyli boeingów B777 czy B787. Zrealizowano również założenie strategiczne dotyczące przedłużonej żywotności drogi startowej bez potrzeby remontu.
Parametry pasa startowego w Radomiu są obecnie najlepsze spośród wszystkich dróg startowych w Polsce, nie wyłączając warszawskiego Okęcia. Nie wykluczone, że tak pozostanie aż do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie. Pas startowy jest gotowy, ale dopiero w czerwcu 2022 roku zostanie zgłoszona gotowość do użytkowania cywilnego pasa, bo wcześniej trzeba wykonać jeszcze wiele prac towarzyszących. Dotyczą one systemów odprowadzania i filtrowania wody, systemów nawigacyjnych, świateł. Będzie zbudowany też zbiornik do zbierania nadmiaru wody. Nie zdecydowano jeszcze czy będzie on obok pasa startowego, czy na terenie poza dzisiejszym obszarem lotniska.
Foto: PPL
Po lewej i prawej strony ożebrowanej części terminala będą płyty postojowe dla samolotów i dalej w stronę pasa startowego płyty do odladzania samolotów.
Radomski Port Lotniczy ma obsługiwać pasażerów niskokosztowych oraz czarterowych, którzy mogą sporo czasu spędzić na lotnisku. Terminal będzie więc przypominał bardziej galerię handlową ze sklepami wolnocłowymi i gastronomią niż klasyczny "dworzec" lotniczy.
Terminal ma być przystosowany do obsługi rocznie 3 milionów pasażerów, ale możliwa jest jego rozbudowa do wielkości pozwalającej obsłużyć 10 milionów pasażerów rocznie.
Źródło informacji: Echodnia.eu