fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

 - Foto: Grzegorz Tuszyński
- Foto: Grzegorz Tuszyński

W konferencji prasowej na pasie startowym uczestniczył prezes Państwowego Przedsiębiorstwa Porty Lotnicze Mariusz Szpikowski, wiceminister infrastruktury Marcin Horała oraz posłowie Adam Bielan, Andrzej Kosztowniak i Marek Suski. Ze strony posłów padły zapewnienia, że Port Lotniczy w Radomiu będzie budowany a czas walki z koronawirusem jest właśnie dobrym okresem na realizację tego rodzaju wielkich inwestycji infrastrukturalnych. - pisze portal Echodnia.eu.

Dziennikarze mieli okazję zobaczyć budowę pasa startowego, gdzie postęp prac jest o trzy tygodni przyspieszony w stosunku do przyjętego harmonogramu, a także prace przygotowawcze związane z budową terminala. Warto dodać, że pas startowy w Radomiu ma parametry techniczne znacznie lepsze niż pas startowy na lotnisku Warszawa Okęcie. Mariusz Szpikowski ogłosił rozpoczęcie 3 procedur przetargowych dotyczących kolejnych inwestycji na lotnisku.

Ogłoszono właśnie przetarg na budowę dróg kołowania i płyty postojowej. Po stronie zachodniej lotniska zakres prac obejmuje budowę płyty postojowej, zlokalizowana wokół pirsu budowanego terminala, umożliwiająca jednoczesny postój dziewięciu samolotów kodu C: na przykład typu Airbus 321neo oraz Boeing 737 Max 9 oraz 2 samolotów kodu E, na przykład typu Boeing 787-9 oraz 777-9X. Poza tym przetarg dotyczy też budowy płyty o nawierzchni betonowej do odladzania samolotów umożliwiających jednoczesne odladzanie 2 samolotów kodu C, na przykład typu Airbus 321neo oraz Boeing 737 Max 9 lub jednego samolotu kodu E, na przykład typu Boeing 787-9 oraz 777-9X, a także układu dróg kołowania o nawierzchni bitumicznej, niezbędnych instalacji odwodnieniowych, energetycznych, teletechnicznych i innych.

Wskazany zespół budowli ma na celu zapewnić bezpieczną i sprawną komunikację dla statków powietrznych pomiędzy drogą startową, płytą odladzania i płytą postojową samolotów. Łączna powierzchnia nawierzchni lotniskowych do wykonania w ramach tego zadania przekracza 170 tysięcy metrów kwadratowych. Zakończenie tego etapu robót wraz z pozwoleniem na użytkowanie planowane jest na pierwszy kwartał 2022. Przetarg na budowę dróg kołowania wschodniej części lotniska obejmuje wykonanie drogi kołowania o nawierzchni bitumicznej, niezbędne instalacje energetyczne, teletechniczne i odwodnieniowe wraz z budową zbiorników retencyjnych oraz przepompowni. Zrealizowanie tego zadania będzie wymagało przebudowy infrastruktury miejskiej, w tym zmianę przebiegu istniejącej drogi powiatowej. Łączna powierzchnia nawierzchni lotniskowych do wykonania w tym etapie wynosi około 39 tysięcy metrów kwadratowych.

Kolejny ogłoszony we wtorek przetarg dotyczy obiektów kubaturowych, czyli budynków niezbędnych do funkcjonowania lotniska (poza terminalem), w szczególności Budynku Administracyjnego Służb Lotniskowych oraz hali garażowej z magazynami, a także dostosowanie istniejących obiektów kontenerowych do przejęcia funkcji budynku socjalnego (Agentów Obsługi Naziemnej) i służb utrzymania lotniska.

Zakres realizacji zadania obejmuje budowę wewnętrznego układu drogowego połączonego z układem drogowym Portu Lotniczego Radom-Sadków z zewnętrznymi miejscami parkingowymi oraz wymaganej infrastruktury technicznej. Głównymi użytkownikami dedykowanej infrastruktury wspierającej będą: służby lotniskowe i administracja, Straż Graniczna, Urząd Celny, agenci obsługi naziemnej. Zakończenie tego etapu robót wraz z pozwoleniem na użytkowanie planowane jest na pierwszy kwartał 2022. Kolejny przetarg ogłoszony we wtorek dotyczy układu drogowego. Chodzi o budowę infrastruktury drogowej, umożliwiającej dojazd do Portu Lotniczego poprzez wjazd główny od ulicy Lubelskiej oraz pomocniczy (techniczny) z Aleją Wojska Polskiego, a także wewnętrznego układu komunikacyjnego po stronie landside z wydzieleniem miejsc zatrzymania kiss and fly przed terminalem, parkingów, miejsc zatrzymania shuttle bus oraz autobusów miejskich, budynków bram wjazdowych do trefy zastrzeżonej, drogi patrolowej po stronie airside. Z uwagi na charakter prac zadanie obejmuje również roboty z zakresu budowy oraz przebudowy sieci: wodociągowej, cieplnej, energetycznej, teletechnicznej raz kanalizacyjnej sanitarnej i deszczowej wraz ze zbiornikami retencyjnymi. Zakończenie tego etapu robót wraz z pozwoleniem na użytkowanie planowane jest na czwarty kwartał 2021 roku.

Znane są też już terminy rozpoczęcia i zakończenia kolejnych prac związanych z budową lotniska. W lipcu ogłoszony będzie przetarg na wieżę kontroli lotów Państwowej Agencji Żeglugi Powietrznej oraz strażnicę Lotniskowej Straży Pożarnej. Te obiekty mają być gotowe w marcu 2022 roku. W grudniu ma być ogłoszony przetarg na budowę parkingów, dróg dojazdowych do urządzeń systemu naprowadzania samolotów ILS, a także wskaźników wiatru.

W tym przypadku gotowość do użytkowania ma być zgłoszona we wrześniu 2021 roku. W grudniu też ogłoszony będzie przetarg na budowę masztu Tetra. Masz ma być gotowy do użytkowania rok później. Wreszcie w grudniu ogłoszony będzie przetarg na zainstalowanie świateł. W przypadku tej inwestycji gotowość do użytkowania ma być zgłoszona w maju 2022 roku. Z terminarza PPL wynika, że wszystkie urządzenia lotniskowe będą gotowe na przyjęcie wielkich samolotów cywilnych w czerwcu 2022 roku.

Źródło informacji: Echodnia.eu