Spółka CPK zapytała dostawców usług lotniczych i instytucje państwowe zarówno o inwentaryzację ich infrastruktury obecnie na Lotnisku Chopina, jak też o prognozy i oczekiwania na koniec 2027 r., kiedy planowane jest oddanie do użytkowania pierwszego etapu Portu Lotniczego Solidarność. Pytania dotyczą m.in.:
˘ Typu budynków
˘ Minimalnej potrzebnej powierzchni terenu
˘ Liczby i lokalizacji obiektów
˘ Powierzchni i kubatury budynków
˘ Wymaganego sąsiedztwa innych elementów infrastruktury
˘ Zasilania w media
˘ Zapotrzebowania na parkingi i pola odstawcze
˘ Liczby pracowników w obiektach.
Zbieranie informacji od zaangażowanych podmiotów potrwa do 1 lipca 2020 r. Spółka CPK planuje, że 15 lipca firmy i instytucje otrzymają podsumowanie tego etapu konsultacji.
Do konsultacji zaprosiliśmy szeroką grupę polskich i międzynarodowych podmiotów, które będą użytkownikami przyszłego lotniska. Dzięki temu spółka CPK pozyska szczegółowe informacje m.in. o preferowanej lokalizacji obiektów, wymaganym sąsiedztwie, zapotrzebowaniu na przyłącza i przewidywanej liczbie pracowników mówi Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Zebrane w ten sposób dane zostaną przetworzone i wykorzystane w zakresie określonym w warunkach współpracy z konsultantem wsparcia technicznego ds. master planu (tzw. master plannerem). W spółce trwa obecnie postępowanie przetargowe w celu wyłonienia firmy, która będzie pełnić tę rolę.
W tym roku planujemy podpisać umowę z wybranym wykonawcą. Wtedy ruszą też prace nad master planem portu lotniczego, które będą prowadzone przez zintegrowany zespół CPK i master plannera mówi Mikołaj Wild, prezes CPK. Rozpoczęliśmy właśnie pierwszą z planowanych konsultacji na temat infrastruktury na potrzeby master planu wyjaśnia.
Na master plan CPK będą składały się m.in: wieloletnia strategia etapowego rozwoju lotniska i szczegółowe wymagania w zakresie infrastruktury i zaplecza usługowego. Celem tego procesu planistycznego będzie całkowite zwymiarowanie i lokalizacja planowanej infrastruktury CPK, która w pierwszym etapie będzie miała przepustowość do 45 mln pasażerów i 1 mln ton przewozów cargo rocznie.
Częścią składową przygotowań do master planu jest 350-stronnicowy brief strategiczny CPK, który usystematyzował założenia elementów infrastruktury. Powstał on w oparciu o prawie 10 tys. uwag od prawie 150 podmiotów, które brały udział w poprzednich etapach konsultacji w tym i ubiegłym roku.
Jednocześnie koncepcję przyszłego lotniska opiniują przewoźnicy lotniczy w ramach Komitetu Konsultacyjnego (ACC), który został powołany w ubiegłym roku przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) we współpracy z CPK. Dotychczas w ramach ACC miały miejsce w Warszawie dwa spotkania: w lipcu i październiku ub. roku. Teraz ze względu na sytuację epidemiologiczną na świecie spotkania odbywają się online.
Obecnie na etapie uzgodnień rządowych jest Program Wieloletni, który określi planowane wydatki na CPK w kolejnych latach. W planach spółki na najbliższe trzy miesiące jest też m.in. wybór doradcy strategicznego spośród największych i najlepszych pod względem operacyjnym lotnisk przesiadkowych świata.
Źródło informacji: CPK