fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Airbus wykonuje pierwsze autonomiczne starty samolotów pasażerskich. - Foto: Airbus
Airbus wykonuje pierwsze autonomiczne starty samolotów pasażerskich. - Foto: Airbus

Załoga fabryczna Airbusa przeprowadziła na lotnisku w Tuluzie-Blagnac pierwsze całkowicie automatyczne starty z wykorzystaniem systemu rozpoznania obrazu. Zespół testowy, składający się z dwóch pilotów i trzech inżynierów prób w locie, sprawdzał działanie innowacyjnego systemu 18 grudnia ub. r., wykonując osiem startów w trakcie trwającego cztery i pół godziny zadania.

Podczas testu samolot działał zgodnie z oczekiwaniami. Po wykołowaniu na drogę startową, czekając na zgodę na start, włączyliśmy autopilota, opowiada pilot testowy Airbusa, kapitan Yann Beaufils. Przestawiliśmy dźwignię przepustnicy w położenie do startu i obserwowaliśmy reakcję maszyny. Zaczęła się poruszać i przyspieszać automatycznie, trzymając się linii środkowej drogi startowej, z prędkością zadaną w systemie. Dziób samolotu zaczął się unosić, co pozwoliło uzyskać właściwą dla startu wartość kąta natarcia. Kilka sekund później byliśmy w powietrzu.

Zamiast polegać na systemie lądowania według wskazań przyrządów (ILS), czyli technologii naziemnej od lat wykorzystywanej na lotniskach obsługujących samoloty pasażerskie, załoga testowa podczas automatycznych startów korzystała z systemu rozpoznawania obrazu, zainstalowanego bezpośrednio w samolocie.

Potwierdzenie zdolności do autonomicznego startu to kamień milowy w projekcie Airbusa ATTOL (Autonomous Taxi, Take-Off & Landing Autonomiczne Kołowanie, Start i Lądowanie). Uruchomiony w czerwcu 2018 r. ATTOL jest jednym z latających demonstratorów technologii, testowanych przez Airbusa w celu zrozumienia wyzwań wiążących się z automatyzacją statków powietrznych. Kolejnymi etapami projektu będą próby autonomicznego kołowania oraz lądowania, przeprowadzone do połowy br.

Airbus nie eksperymentuje z automatyzacją statków powietrznych jako celem samym w sobie, lecz bada technologie autonomiczne równolegle z innowacjami w takich obszarach jak inżynieria materiałowa, napęd elektryczny i systemy łączności. W ten sposób jest w stanie ocenić możliwość ich wykorzystania w działaniach na rzecz rozwiązania kluczowych problemów, którym lotnictwo będzie musiało stawić czoła w najbliższej przyszłości, w tym w dziedzinach zarządzania ruchem lotniczym, niwelowania niedostatku pilotów i usprawniania operacji lotniczych. Jednocześnie Airbus wykorzystuje te możliwości, aby jeszcze bardziej poprawić bezpieczeństwo lotów, zapewniając utrzymanie już osiągniętego, bezprecedensowego jego poziomu.

Zastosowanie technologii autonomicznych, mające na celu poprawę efektywności operacji lotniczych oraz ogólnej wydajności samolotów, nie oznacza pozbawienia pracy pilotów. Technologie autonomiczne mają być bowiem wsparciem w ich pracy, pozwalając mniej zajmować się kierowaniem maszyną, a bardziej skupiać się na podejmowaniu ważnych decyzji i zarządzaniu lotem.

Źródło informacji: Airbus