W 2025 roku Polska stanie się areną wielu imprez lotniczych, które przyciągną miłośników lotnictwa z całego świata. Min. w Lesznie odbędzie się Antidotum Air Show, znane z dynamicznych pokazów akrobacyjnych i różnorodnych atrakcji dla całych rodzin.
Dzisiaj jest: 20 Czerwiec 2025 | W tym dniu wydarzyło się: 1869 – W Odporyszowie koło Tarnowa w wypadku pierwowzoru lotni swej konstrukcji ciężko ranny został pionier lotnictwa Jan Wnęk. W wyniku odniesionych obrażeń zmarł w szpitalu 10 lipca. 1951 – Dokonano oblotu eksperymentalnego amerykańskiego samolotu o zmiennej geometrii skrzydeł Bell X-5. 1956 – Dokonano oblotu radzieckiego samolotu-amfibii Be-10. 1958 – Dokonano oblotu brytyjskiego wojskowego śmigłowca wielozadaniowego Westland Wessex. 1964 – 57 osób zginęło w katastrofie samolotu Curtiss C-46 Commando na Tajwanie. 2011 – Lecący z Moskwy do Pietrozawodska samolot Tu-134 linii RusAir rozbił się podczas podchodzenia do lądowania, w wyniku czego zginęło 45 osób, a 5 zostało rannych. 1892 – Urodził się Alois Vicherek, czeski generał, pilot (zm. 1956). 1996 – Rozpoczęła się misja STS-78 wahadłowca Columbia.
Jak informuje min. Paramount Global oraz The Hollywood Reporter, Advent Allen Entertainment planuje stworzenie unikalnej atrakcji inspirowanej serią filmów Top Gun. Projekt powstanie w Las Vegas na terenie przylegającym do hotelu The Strat przy słynnym Stripie i ma przenieść odwiedzających prosto do "Danger Zone" czyli „Strefy niebezpieczeństwa”.
Już 23 maja 2025 roku na platformie Netflix zadebiutuje wyjątkowy dokument: „Air Force Elite: Thunderbirds”, który po raz pierwszy w historii zabierze widzów za kulisy jednej z najbardziej prestiżowych jednostek Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych.
Z okazji dwóch ważnych jubileuszy związanych z historią polskiego lotnictwa cywilnego – 100. rocznicy pierwszego połączenia lotniczego na trasie Warszawa–Kraków–Wiedeń oraz 60. rocznicy przeniesienia lotniska z Rakowic-Czyżyn do Balic – Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na premierę filmu dokumentalnego „Krakowskie lotnicze okno na świat. Od Rakowic-Czyżyn do Balic”, która odbędzie się w poniedziałek, 28 kwietnia 2025 r. o godz. 19:00 w kinie Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.
"Kontrola Bezpieczeństwa" (oryginalny tytuł „Carry-On”) to film, który dzięki swojej fascynującej fabule łączy w sobie elementy thrillera i dramatu z motywami lotniczymi, co stanowi doskonałe tło do opowieści pełnej napięcia i emocji. Centralnym punktem tej historii jest wyścig z czasem, którego celem jest zapobieżenie potencjalnej katastrofie w środowisku tak złożonym i precyzyjnie regulowanym, jakim jest lotnisko. W rolach głównych znani aktorzy:Taron Egerton, Sofia Carson i Jason Bateman.
If you thought Iceman died in the movie "Top Gun: Maverick", you’re mistaken. Not only did he not die, but he also encountered the young Maverick on his journey. What both gentlemen do at air shows in the USA and beyond is a blend of "Back to the Future" and "Top Gun". Whenever they appear at an Air Show or any other event, hundreds of aviation and "Top Gun" fans line up to take photos with them.
Już 23 maja 2025 roku na platformie Netflix zadebiutuje wyjątkowy dokument: „Air Force Elite: Thunderbirds”, który po raz pierwszy w historii zabierze widzów za kulisy jednej z najbardziej prestiżowych jednostek Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych.
W ostatnim czasie mieliśmy do czynienia na terenie Polski z kilkoma przypadkami, gdzie spadały szczątki rakiet należących do SpaceX. Tym razem nie USA, a Rosja, a raczej byłe ZSRR może zgotować nam niemiłe niespodzianki spadające z nieba.
Jedni narzekali a jeszcze inni wyśmiewali brak samolotów na Sadkowie w Radomiu (oficjalnie: Warszawa-Radom). Jednak już za chwilę sytuacja się zmieni — wiosną i latem 2025 roku radomskie lotnisko ponownie zatętni życiem. Oprócz tradycyjnego połączenia do Rzymu pojawią się kolejne destynacje.
W środę 7 maja doszło do wypadku lotniczego w pobliżu lotniska w Rovaniemii, na północy Finlandii. Myśliwiec F/A-18 Hornet należący do Lapin lennosto (Laplandzkiego Skrzydła Fińskich Sił Powietrznych) rozbił się około godziny 10:50 czasu lokalnego podczas wykonywania treningu pokazowego.
W ostatnim czasie doszło do znaczącego incydentu w relacjach między Indiami a Pakistanem, który zwrócił uwagę na możliwości chińskich myśliwców J-10C. Jak informuje The Aviation Geek Club, były pilot amerykańskiego EA-18G Growler wyjaśnia, w jaki sposób pakistański J-10C mógł zestrzelić indyjski Rafale, podkreślając, że chińskie myśliwce są często niedoceniane.
Gdy pilot straci przytomność ... samolot wyląduje sam lub z pomocą pasażerów.
- Foto: Garmin
Firma Garmin International, Inc., należąca do Garmin Ltd., zaprezentowała rewolucyjne rozwiązanie dla lotnictwa - pierwszą generację systemu Garmin Autoland. W sytuacji awaryjnej Autoland może przejąć kontrolę nad statkiem powietrznym i doprowadzić do bezpiecznego lądowania bez interwencji człowieka.
System może wybrać najbardziej optymalne lotnisko i pas startowy, biorąc pod uwagę czynniki takie jak pogoda, teren, przeszkody czy statystyki dotyczące osiągów samolotu. System ten znacząco podnosi komfort psychiczny podróży drogą lotniczą i już niedługo będzie dostępny w wybranych maszynach wyposażonych w zintegrowany system Garmin G3000®.
Wraz z wprowadzeniem tej niezwykłej innowacji, jaką jest pierwszy system automatycznego lądowania Autoland, branża lotnicza zmieni się na zawsze - powiedział Cliff Pemble, prezes i dyrektor zarządzający Garmin - Stworzenie tego systemu pokazuje jak bardzo wielką wagę przykłada Garmin do tworzenia zaawansowanych technologii, które podnoszą bezpieczeństwo lotów i potencjalnie mogą ratować ludzkie życie.
W sytuacji awaryjnej pilot lub pasażerowie na pokładzie mogą aktywować system, może on także włączyć się automatycznie, jeżeli zajdzie taka potrzeba. Autoland oblicza plan lotu do odpowiedniego lotniska, inicjuje podejście do lądowania i autonomicznie ląduje samolotem - bez interwencji pilotów czy pasażerów.
Wizja jaka stała za stworzeniem pierwszego systemu automatycznego lądowania Autoland dedykowanemu lotnictwu cywilnemu, to naturalny krok w przyszłość dla Garmin. Wiedząc jakie technologie już stworzyliśmy i jakie technologie autonomicznego lotu już są dostępne, doszliśmy do wniosku, że naszą odpowiedzialnością jest stworzyć z tego jedną całość. To, co powstało, zrewolucjonizuje podróżowanie drogą lotniczą - powiedział Phil Straub, wiceprezes Garmin i dyrektor zarządzający działem produktów dla lotnictwa - Gratulacje należą się całemu zespołowi pracowników Garmin, który przekuł w rzeczywistość niesamowitą wizję. Zmieni ona całą branżę, nasze życie, a także pozwoli chronić to co dla nas najcenniejsze - nasze dzieci, rodzinę i przyjaciół.
F$I$L$M
System Autoland wybiera lotnisko na podstawie wielu kryteriów m.in. pogody, ilości paliwa w zbiornikach, nawierzchni i długości pasa startowego, ukształtowania terenu, ewentualnych przeszkód oraz dostępności systemu podejściowego GPS z prowadzeniem pionowym i poziomym. Może także zostać nawiązana automatyczna komunikacja z kontrolą lotów (ATC), aby uprzedzić kontrolerów i pilotów pozostających w pobliżu o podejmowanych automatycznie krokach i lokalizacji maszyny.
Gdy system jest aktywny, pasażerowie otrzymują proste do zrozumienia wizualne i głosowe komunikaty dotyczące tego, co się dzieje. Ekrany w przedziale pasażerskim pokazują lokalizację samolotu na mapie wraz z informacją o docelowym porcie lotniczym, szacowanym czasie przybycia, odległości do portu docelowego i pozostałych zasobach paliwa. W prosty do zrozumienia sposób podane są także prędkość, wysokość oraz kurs samolotu. Pasażerowie mają także możliwość komunikowania się z udzielającą im instrukcji kontrolą lotów poprzez wyświetlany na ekranach interfejs.
F$I$L$M
System Garmin Autothrottle używany jest do automatycznej kontroli prędkości samolotu, monitorowaniu parametrów pracy i mocy silników - tak aby samolot mógł wznosić się, obniżać lub utrzymywać pułap lotu, gdy aktywny jest system Autoland. Podczas samego podejścia do lądowania, system inicjuje kontrolowane obniżenie pułapu w celu dotarcia do wybranego lotniska, wysuwa podwozie i hamulce aerodynamiczne. Będąc już w konfiguracji gotowej do lądowania, samolot rozpoczyna schodzenie do pasa startowego. Po wylądowaniu automatycznie inicjowane jest hamowanie przy jednoczesnym śledzeniu linii środka pasa i utrzymywaniu toru jazdy, aż do zupełnego zatrzymania się samolotu. Następnie automatycznie wyłączane są silniki, tak aby osoby znajdujące się na pokładzie mogły bezpiecznie opuścić samolot.
Wprowadzając pierwszy system automatycznego lądowania Autoland, Garmin® rewolucjonizuje branżę lotnictwa cywilnego.
Pilot może w każdym momencie wyłączyć system Autoland poprzez proste wciśnięcie przycisku AP na autopilocie lub przycisku odłączającego autopilota. Ekrany pokażą wtedy informację, że system Autoland został wyłączony, a w przypadku przypadkowej deaktywacji, system wskaże pasażerom jak ponownie go uruchomić.
Garmin AutonomìTM, jest rodziną rozwiązań technologicznych służących automatyzacji lotu - w jej skład wchodzą systemy takie jak Autoland, Emergency Descent Mode (EDM) i Electronic Stability and Protection (ESP). Technologie te wzbogacają awionikę Garmin o dodatkowe elementy podnoszące bezpieczeństwo lotu. Na przykład, gdy nastąpi rozszczelnienie kabiny, EDM może automatycznie obniżyć pułap lotu do żądanej wysokości bez interwencji pilota, co zapobiega niebezpieczeństwom związanym z niedotlenieniem.
ESP jeszcze bardziej wzbogaca zestaw funkcji Autonomì poprzez wspomaganie pilota w unikaniu latania na niepożądanych pułapach, innych niż standardowe. System ten pracuje w tle podczas ręcznego sterowania samolotem i zapobiega nieumyślnemu wejściu na nieodpowiedni pułap czy przyjęcie nieodpowiedniego kąta w skręcie. Gdy pilot utraci czujność podczas sterowania ręcznego i przekroczy zadany kąt wznoszenia lub opadania, przechyłu lub zadaną prędkość, system Garmin ESP aktywuje się i pilot wyczuje opór na drążku sterowym, który naprowadzi go na odpowiednie parametry lotu.
System Autoland będzie wkrótce dostępny jako element zintegrowanego systemu awioniki G3000 w samolotach Cirrus Vision Jet oraz Piper M600 - obecnie oczekuje na uzyskanie niezbędnych certyfikatów Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA). Aby dowiedzieć się więcej o rodzinie produktów Garmin Autonomì i technologiach automatyzacji lotu, odwiedź www.garmin.com/Autonomi.
Garmin w segmencie rozwiązań dla lotnictwa jest wiodącym dostawcą rozwiązań OEM, dla rynku wtórnego, rozwiązań wojskowych, rządowych, a także konsumenckich rozwiązań dla podróżujących oraz dla dronów. Portfolio produktów zawiera nawigacje, systemy komunikacji, kontroli lotu, unikania niebezpieczeństw, rozwijający się zestaw rozwiązań z grupy ADS-B oraz inne produkty i usługi znane z innowacyjności, niezawodności oraz dobrej relacji jakości do ceny. Aby dowiedzieć się więcej o rozwiązaniach aeronautycznych Garmin, odwiedź www.garmin.com/aviation.
Od dziesięcioleci Garmin jest pionierem w wykorzystywaniu systemu GPS w nawigacji, a także w użytkowaniu urządzeń bezprzewodowych dedykowanych osobom prowadzącym aktywny tryb życia. Marka dostarcza rozwiązania dla pięciu głównych gałęzi jakimi są motoryzacja, lotnictwo, żegluga, outdoor i rekreacja. Więcej informacji dostępnych jest także w wirtualnym centrum prasowym Garmin pod adresem Garmin.com/newsroom, Dodatkowe informacje można także uzyskać kontaktując się z działem Media Relations albo odwiedzając nasz profil na Facebooku facebook.com/garmin, Twitterze twitter.com/garmin lub kanał na Youtube youtube.com/garmin.
Odwiedź Garmin.com/ALuse aby dowiedzieć się więcej o wymogach systemu Autoland oraz jego ograniczeniach.
Jeśli Chiny dalej będą modernizować swoją doktrynę i uzbrojenie, a Zachód będzie je lekceważył, może się okazać, że nie tylko „pistolety na wodę” stają się niebezpieczne.
Polska musi poważnie rozważyć dywersyfikację, także przez europejskie platformy, które wzmocniłyby współpracę w ramach UE i zwiększyły niezależność operacyjną. Znana współpraca z USA to atut, ale nie powinna oznaczać rezygnacji z geostrategicznego balansu.
50 lat temu Wytwórnię Sprzętu Komunikacyjnego w Mielcu opuścił samolot An-2R o numerze fabrycznym 1G156-21. Popularnego „Antka” zarejestrowano pod znakami SP-WMF. Minęły prawie cztery dekady i losy tego samolotu splotły się z losami Muzeum Narodowego Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie. Samolot trafił do Wielkopolski i znalazł się na ekspozycji „Agrolotnictwo” tegoż muzeum.
Jak zapewne wiecie, nie trzeba być pilotem, aby kochać lotnictwo. Są różne przejawy tej miłości, czy to w postaci książki, fotografii, filmu, rysunku, malarstwa, rzeźby, nawet tworzenie portalu Aviation24.pl jest też z miłości do lotnictwa. Rzadko jednak słyszymy o poezji lotniczej, choć w Polsce w XX wieku powstał bardzo znany utwór pod nazwą „Marsz Lotników”, gdzie autorką słów była Anna Zasuszanka - nauczycielka języka polskiego. "Marsz Lotników" oczywiście słyszymy w muzycznym wykonaniu, ale bez muzyki też mógłby wybrzmiewać po prostu jako wiersz. Czy są w tych czasach osoby, które przelewają swoją miłość do lotnictwa „na papier” … i to jeszcze w formie poezji? Oczywiście, że tak … a my jedną z takich osób poznaliśmy.
„Lotniczy Lublin” to publikacja wydana przez Fundację Lotniczy Lublin i lubelski oddział Stowarzyszenia Seniorów Lotnictwa Wojskowego RP, opowiadająca o ludziach, przemyśle, konstrukcjach i organizacjach związanych z lotnictwem. Nie zabrakło w niej akcentu związanego z miastem Świdnik. Jeden z rozdziałów książki poświęcony jest Szkole Pilotów Ligi Powietrznej i Przeciwgazowej w Świdniku. - pisze portal swidnik.pl.
W roku 2020 publikacją Samolot CSS-13 we wspomnieniach agrolotników Muzeum Narodowe Rolnictwa w Szreniawie zaczęło serię wydawniczą Skrzydlate traktory. Minęło parę lat i wreszcie światło dzienne ujrzała kolejna publikacja, tym razem poświęcona samolotowi PZL-101 Gawron.
Niniejsza książka jest próbą rozpropagowania wiedzy o początkach lotnictwa spod znaków biało-czerwonej szachownicy. Ma być swoistym wprowadzeniem do historii polskich Wojsk Lotniczych w latach 19181920. Sukces publikacji zależy od tego, czy po jej przeczytaniu czytelnicy zdecydują się sięgnąć po kolejne, poświęcone początkom polskich skrzydeł tytuły, których w ostatnich latach pojawia się coraz więcej.
Norwegian Air Ambulance i Airbus podpisały umowę ramową na dostawę maksymalnie ośmiu śmigłowców H145, która zawiera potwierdzone zamówienie na zakup dwóch śmigłowców.
Oddział Missiles and Fire Control (MFC) firmy Lockheed Martin otrzymał kontrakt od rządu USA na produkcję systemów 4. Generacji Target Acquisition Designation Sight/Pilot Night Vision Sensor (Gen 4 TADS/PNVS). Kontrakt ten wspiera niedawne porozumienie z Foreign Military Sales (FMS) dotyczące pozyskania przez Polskę śmigłowców szturmowych AH-64E Apache.
W związku z awarią śmigłowca ratowniczego wykorzystywanego przez Tatrzańskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe, od 7 czerwca br. tymczasowe wsparcie zapewniła Lotnicza Grupa Poszukiwawczo-Ratownicza Sił Powietrznych. Do dyżuru w Tatrach skierowany został wojskowy śmigłowiec W-3 Sokół z 33. Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu.
... a co powiecie na to: Ośrodek lotniczy Heli Solution zakupił kultowy śmigłowiec Bell UH-1 Iroquois "Huey" i założył nowy zespół o nazwie UH-1.pl. Premierowy pokaz dynamiczny śmigłowca przewidziano na 20 i 21 czerwca w czasie Antidotum Airshow Leszno.
W świecie nietuzinkowych projektów motoryzacyjnych pojawił się wyjątkowy egzemplarz, który łączy klasyczny design Volkswagena T1 z elementami śmigłowca Airbus H125. Choć nie jest zdolny do lotu, ten unikalny pojazd przyciąga uwagę swoją oryginalnością i precyzją wykonania.