fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Źródło zdjęcia: ILOT -
Źródło zdjęcia: ILOT -

24 maja 2018 roku w siedzibie Instytutu Lotnictwa w Warszawie został podpisany list intencyjny wyrażający wolę współpracy przy realizacji przedsięwzięcia budowy innowacyjnego wielozadaniowego samolotu turbośmigłowego nowej generacji ILX-34. Sygnatariuszami listu pod honorowym patronatem Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii są: Instytut Lotnictwa, Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. oraz Agencja Rozwoju Przemysłu S.A.

Oficjalne podpisanie listu intencyjnego odbyło się podczas 18. Polsko-Amerykańskiej Konferencji Nauki i Technologii 100 lat współpracy nauki z przemysłem pod honorowym patronatem Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju oraz Agencji Rozwoju Przemysłu S.A., która zgromadziła ponad 200 ekspertów z Polski, Europy i Stanów Zjednoczonych.

Cieszy nas fakt, że Instytut Lotnictwa jest inicjatorem powstania nowego polskiego samolotu w 100-lecie Polskiego Lotnictwa. To odpowiedni czas na tworzenie nowych wizji. Projekt ILX-34 ma pełne wsparcie badawczo-rozwojowe, technologiczne i merytoryczne ze strony Instytutu Lotnictwa. Nasi inżynierowie będą odpowiedzialni za testy aerodynamiczne, opracowanie konstrukcji kompozytowej samolotu oraz implementację opracowanego w Europie przy udziale inżynierów Instytutu Lotnictwa nowoczesnego silnika turbinowego mówi dyrektor Instytutu Lotnictwa, dr inż. Paweł Stężycki.

List intencyjny podpisali: Paweł Stężycki Dyrektor Instytutu Lotnictwa, Jakub Skiba Prezes Zarządu Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. oraz Andrzej Kensbok Wiceprezes Zarządu Agencji Rozwoju Przemysłu S.A.

Celem programu jest opracowanie wielozadaniowego, innowacyjnego samolotu  turbośmigłowego nowej generacji w kategorii CS-23 o masie startowej nie większej niż 5670 kg.

ILX-34 wprowadzi nową jakość w zakresie komfortu, osiągów oraz wszechstronności zastosowań. Wyposażenie awioniczne samolotu będzie umożliwiać loty niezależnie od warunków atmosferycznych w dzień i w nocy.

Wysoki komfort będzie zapewniony dzięki większej przestrzeni dostępnej dla pasażerów i bagażu, w porównaniu do innych samolotów tej klasy. Wnętrze będzie można dowolnie konfigurować. W standardowej wersji pasażerskiej samolot pomieści 9 pasażerów oraz 2 pilotów.

Samolot będzie mógł latać szybciej, na wyższym pułapie i dalej niż inne samoloty tej klasy. Dostosowany będzie do eksploatacji z lotnisk o nawierzchni utwardzonej oraz gruntowej.

W projekcie założono także mniejsze zużycie paliwa oraz niższe bezpośrednie koszty operacyjne.

Lepsze osiągi zostaną osiągnięte poprzez:

  • zastosowanie innowacyjnych rozwiązań z zakresu aerodynamiki (dla wszystkich faz wykonywanego lotu),
  • kompozytowe struktury skrzydła i usterzeń (z zastosowaniem opracowanego w Instytucie Lotnictwa zrobotyzowanego procesu wytwarzania wysokowytrzymałych konstrukcji kompozytowych, charakteryzujących się dużą powtarzalnością procesów wytwarzania),
  • zastosowania nowoczesnego silnika turbinowego charakteryzującego się niższym zużyciem paliwa w stosunku do istniejących silników oraz nowoczesną automatyką sterowania.

W zależności od przeznaczenia, wnętrze samolotu będzie mogło być dowolnie konfigurowane. Przykładowe konfiguracje kabiny to:

  • standardowa pasażerska: 9 miejsc,
  • pasażerska o podwyższonym standardzie (executive): do 8 miejsc,
  • towarowa,
  • pasażersko-towarowa,
  • sanitarna,
  • szkoleniowa.

Źródło informacji i zdjęć: ILOT