Boeing poinformował dzisiaj o dostarczeniu pierwszego modelu 737-800 Converted Freighter. Pierwszym klientem jest GE Capital Aviation Services, a samolot cargo będzie obsługiwany przez West Atlantic Group z siedzibą w Szwecji.
"Cieszymy się, że jesteśmy pierwszym operatorem 737-800BCF", powiedział dyrektor generalny West Atlantic, Fredrik Groth. "Dodatkowa wydajność i nowa generacja, jaką zapewnia ten nowy samolot, przyniosą naszym klientom rzeczywistą korzyść i cieszymy się, że możemy być na czele dostaw tej nowej technologii. Dzięki 737-800 BCF spodziewamy się poprawić niezawodność, obniżyć koszty operacyjne samolotów i zapewnić lepszy wpływ na środowisko."
West Atlantic Group otrzyma cztery B737-800 w ciągu najbliższych 11 miesięcy i po ich dostarczeniu, firma w sumie będzie obsługiwać 23 samoloty cargo Boeing 737.
"Jesteśmy dumni z tego, że możemy być pierwszym klientem B737-800 BCF i z przyjemnością dostarczymy ten inauguracyjny samolot dla West Atlantic Group" - powiedział Richard Greener, starszy wiceprezes i dyrektor zarządzający GECAS, Cargo Aircraft Group. "Ten typ samolotu cargo jest ważnym uzupełnieniem naszego portfela, ponieważ wspieramy naszych klientów poprzez rozszerzanie rynków ładunków lotniczych."
Prognozy bieżącego rynku Boeinga przewidują, że w ciągu następnych 20 lat klienci będą potrzebować ponad 1100 standardowych ssamolotów typu cargo.
"Model 737-800BCF zapewnia klientom kolejną generację maszyn typu cargo" - powiedział Mike Fleming, wiceprezes ds. Usług komercyjnych w Boeing Global Services. "Po raz pierwszy operatorzy otrzymują wsparcie w punkcie kompleksowej obsługi przez cały cykl życia standardowego samolotu - oryginalnie wyprodukowanego przez Boeinga, przekonwertowanego przez Boeinga i wspieranego przez Boeinga."
Poprzez program konwersji Boeing przekształca samoloty pasażerskie w cargo, wydłużając żywotność samolotu. Model 737-800BCF przenosi więcej ładunku - do 23,9 tony (52 800 funtów) - i ma większy zasięg - 2000 mil morskich (3750 km) niż inne standardowe takie samoloty - zapewniając możliwości otwierania nowych rynków. Frachtowiec 737-800BCF oferuje również operatorom nowszą technologię, niższe zużycie paliwa i lepszą niezawodność niż inne standardowe samoloty cargo. Będzie on przede wszystkim wykorzystywany do przewozu ekspresowych ładunków na trasach krajowych tj. krótkich.
W przypadku modelu 737-800BCF Boeing otrzymał 45 zamówień i zobowiązań od siedmiu klientów, w tym: YTO Airlines, z siedzibą w Hangzhou w Chinach; China Postal Airlines, z siedzibą w Pekinie; GECAS, z siedzibą w Irlandii; Air Algerie, z siedzibą w Algierze; LAS Cargo, z siedzibą w Bogocie w Kolumbii; Cargo Air, z siedzibą w Sofii w Bułgarii; i jeszcze jednego klienta, którego na razie nie ujawnia.
12 stanowisk paletowych zapewnia 4 993 stóp sześciennych (141,4 m3) przestrzeni ładunkowej na głównym pokładzie 737-800BCF. Będzie to uzupełnione dwoma przedziałami dolneej części samolotu, w połączeniu zapewniającym ponad 1,540 stóp sześciennych (43,7 metrów sześciennych) przestrzeni dla ładunków generujących dochód.
Źródło informacji i zdjęć: Boeing Press Release