fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Model Z4 od JetZero
Model Z4 od JetZero / Grafika: JetZero

United Airlines ogłosiły w kwietniu 2025 roku inwestycję w kalifornijski start-up JetZero, specjalizujący się w projektowaniu samolotów o konstrukcji "blended wing body" (BWB), czyli zintegrowanego skrzydła z kadłubem.

W ramach tej współpracy United zawarły warunkową umowę na zakup do 200 samolotów JetZero Z4: 100 wstępnie oraz opcję na kolejne 100, pod warunkiem spełnienia przez producenta określonych kamieni milowych, w tym oblotu pełnowymiarowego demonstratora do 2027 roku.

Model Z4 to samolot średniego zasięgu, mogący pomieścić 250 pasażerów. Dzięki płynnemu połączeniu skrzydeł z kadłubem, konstrukcja ta redukuje opór aerodynamiczny i zwiększa nośność, co przekłada się na znaczną oszczędność paliwa. JetZero szacuje, że zużycie paliwa na pasażer/mila może być nawet o 50% niższe w porównaniu z tradycyjnymi samolotami o podobnej pojemności.

Z4 będzie przystosowany do korzystania zarówno z konwencjonalnego paliwa lotniczego, jak i zrównoważonych paliw lotniczych (SAF). Dodatkowo, samolot ma oferować przestronną kabinę z elastycznym układem siedzeń, szerszymi fotelami, szerszymi przejściami oraz łatwiejszym dostępem dla osób z niepełnosprawnościami. Projekt zakłada również szybsze wsiadanie i wysiadanie dzięki szerszym drzwiom wejściowym.

JetZero otrzymało w 2023 roku kontrakt od Sił Powietrznych USA o wartości 235 milionów dolarów na przyspieszenie prac nad demonstratorem samolotu BWB. Konstrukcja ta ma również potencjalne zastosowania wojskowe, w tym jako samolot transportowy czy tankowiec.

Z4 od JetZero dla USAFZ4 od JetZero dla USAF - Grafika: Mat. prasowe JetZero

Oprócz United Airlines, zainteresowanie projektem wyraziły również inne linie lotnicze, takie jak Delta Air Lines, które w marcu 2025 roku ogłosiły współpracę z JetZero w zakresie projektowania i rozwoju samolotu.

JetZero planuje oblot pełnowymiarowego demonstratora Z4 w 2027 roku, a certyfikację i rozpoczęcie komercyjnych operacji do 2030 roku. Jeśli projekt zakończy się sukcesem, Z4 może stać się przełomem w lotnictwie komercyjnym, oferując bardziej efektywne i komfortowe podróże lotnicze.

Źródło informacji: United Airlines, FlightGlobal, Military & Aerospace Electronics, Flying Magazine, Business Insider, JetZero / redag. Aviation24.pl

Brak komentarzy

Zostaw komentarz

In reply to Some User