Od ponad 50 lat w Stanach Zjednoczonych obowiązuje swoiste ograniczenie prędkości w przestworzach: federalny zakaz przekraczania prędkości dźwięku przez cywilne statki powietrzne lecące nad lądem. Główny powód? Głośne i uciążliwe fale uderzeniowe, czyli tzw. sonic boom, powstające, gdy samolot przełamuje barierę dźwięku.
Wielu ludzi nie zdaje sobie jednak sprawy, że współczesne technologie pozwalają konstruować samoloty, które potrafią lecieć szybciej niż dźwięk bez powodowania zakłóceń słyszalnych na ziemi. Regulacje prawne powinny nadążać za tym postępem.
14 maja 2025 roku przedstawiono projekt ustawy, który ma znieść obowiązujące obecnie przepisy (FAA 14 CFR 91.817) zakazujące cywilnych lotów ponaddźwiękowych nad lądem. W Senacie projekt zaprezentował senator Ted Budd z Karoliny Północnej (Partia Republikańska), a współautorami są senatorowie Thom Tillis z Karoliny Północnej (Partia Republikańska), Mike Lee z Utah (Partia Republikańska) oraz Tim Sheehy z Montany (Partia Republikańska). W Izbie Reprezentantów ustawę przedstawił przewodniczący Podkomisji ds. Lotnictwa Troy Nehls z Teksasu (Partia Republikańska), wspierany przez reprezentantkę Sharice Davids z Kansas (Partia Demokratyczna).
Projekt ustawy, nazwany Supersonic Aviation Modernization Act (SAM), nakazuje Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA) rewizję obecnego, całkowitego zakazu cywilnych lotów ponaddźwiękowych nad lądem — pod warunkiem, że samoloty nie generują słyszalnego huku na poziomie gruntu.
Mówiąc prościej: jeśli można lecieć bardzo szybko, nie zakłócając przy tym spokoju na ziemi, to nie ma powodu, by tego zabraniać.
"Obowiązujący zakaz nie tylko skutkuje wolniejszymi lotami pasażerskimi, ale również hamuje rozwój innowacji w amerykańskim przemyśle lotniczym. Jego negatywne skutki są odczuwalne szeroko. Stany Zjednoczone od lat wiodą prym w dziedzinie innowacji lotniczych — z wyjątkiem prędkości lotów cywilnych. Podczas gdy kraje takie jak Chiny inwestują w rozwój zaawansowanych samolotów ponaddźwiękowych, USA ryzykują pozostaniem w tyle. A wszystko to przez przestarzałe przepisy." - podsumowują przedstawiciele Boom.
Źródło informacji: Boom / modyf. Aviation24.pl