Boom Supersonic intensywnie pracuje nad powrotem podróży naddźwiękowych w cywilnym lotnictwie. Ostatnie wydarzenia na arenie międzynarodowej pokazują, że firma nie tylko rozwija nowoczesne technologie, ale także przyczynia się do wyznaczania globalnych standardów, które umożliwią wprowadzenie komercyjnych lotów naddźwiękowych.
Podczas lutowego posiedzenia Komitetu ds. Ochrony Środowiska Lotniczego (CAEP) Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (ICAO) zatwierdzono nowe, globalne normy hałasu dla samolotów naddźwiękowych. Standardy te, uwzględniające unikalne właściwości fizyczne i możliwości redukcji hałasu charakterystyczne dla naddźwiękowych maszyn, mają na celu minimalizowanie uciążliwości dźwiękowej dla społeczności mieszkających w pobliżu lotnisk.
Stany Zjednoczone, reprezentowane przez Federalną Administrację Lotnictwa (FAA), odegrały kluczową rolę podczas międzynarodowych rozmów w Montrealu. Kluczowe dane, przekazane przez Boom Supersonic, umożliwiły wsparcie analizy FAA, co zaowocowało przyjęciem nowych standardów. Nowe regulacje dotyczące hałasu przy starcie i lądowaniu mają zapewnić, że samoloty naddźwiękowe będą miały porównywalny ślad dźwiękowy do dzisiejszych, poddźwiękowych maszyn dalekodystansowych.
Boom Supersonic planuje certyfikację swojego naddźwiękowego samolotu pasażerskiego, Overture, do końca dekady. W przeciwieństwie do legendarnego Concorde, Overture będzie startował bez użycia dopalaczy, co znacznie zmniejszy poziom hałasu podczas startu. Kluczowym elementem nowego projektu jest innowacyjny silnik Symphony – turbowentylator o średnim stosunku obejścia, który zapewnia znacznie cichszą pracę w porównaniu z silnikami turboodrzutowymi używanymi w Concorde.
Dodatkowo, Overture zostanie wyposażony w system zmiennej redukcji hałasu, automatycznie dostosowujący ciąg silników podczas startu. Dzięki tym rozwiązaniom samolot osiągnie poziom hałasu porównywalny z dzisiejszymi maszynami poddźwiękowymi, co otwiera drogę do bezproblemowej eksploatacji lotów naddźwiękowych w rejonach zamieszkanych przez ludność.
Historyczny pierwszy lot próbny demonstratora XB-1, odbywający się 28 stycznia 2025 roku, udowodnił, że przekraczanie bariery dźwięku może odbywać się bez generowania słyszalnego boomu naziemnego. W trakcie tego lotu maszyna trzykrotnie przekroczyła prędkość dźwięku, nie zakłócając spokoju mieszkańców. Wyniki tego testu potwierdzają możliwość osiągnięcia prędkości nawet do 50% większych od dzisiejszych samolotów podczas lotów nad lądem, bez uciążliwego efektu sonicznego boomu.
Obecne regulacje, w tym amerykańska norma 14 CFR 91.817, która ogranicza prędkość cywilnych maszyn do prędkości poniżej Mach 1, wymagają aktualizacji. Dane z lotu demonstracyjnego wskazują, że bezpieczne i ciche loty naddźwiękowe są już osiągalne, co powinno skłonić ustawodawców do wprowadzenia bardziej elastycznych, opartych na danych regulacji.
Overture, budowany w Stanach Zjednoczonych, w fabryce Superfactory w Greensboro, w Karolinie Północnej, ma stać się symbolem nowej ery w lotnictwie. Sukces tej inicjatywy może wpłynąć na globalne przepisy lotnicze, przyczyniając się do otwarcia drogi do powrotu lotów naddźwiękowych na całym świecie.
Źródło informacji: Boom / modyf. Aviation24.pl