Po raz pierwszy pokazy tego typu, jeszcze pod nazwą Air Tattoo miały miejsce w 1971 roku na lotnisku North Weald w hrabstwie Essex i od samego początku cieszyły się wielkim zainteresowaniem. Pięć lat później organizatorzy zaprosili po raz pierwszy załogi zagraniczne, które z roku na rok reprezentowały narodowe siły powietrzne w coraz większym składzie. Rekordowy rok, 2003, zgromadził na pokazach ponad pięćset maszyn z ponad 50 krajów świata. W latach 1973-85 wydarzenie odbywało się w bazie Royal Air Force Greenham Common w hrabstwie Berkshire. Od 1986 roku domem RIATu jest baza RAF Fairford, w hrabstwie Gloucestershire, ok. 100 km na zachód od Londynu i od 1996 roku odbywa się pod patronatem królowej. W lipcu 1999 roku w RIAT po raz pierwszy jako przedstawiciele kraju członkowskiego NATO wzięli udział lotnicy morscy. Motywem przewodnim była wówczas 50. rocznica powstania Sojuszu Północnoatlantyckiego. Do Wielkiej Brytanii poleciał wtedy śmigłowiec ratownictwa morskiego W-3RM Anakonda o numerze 0813 oraz samolot patrolowo rozpoznawczy An-28B 1R Bryza o numerze 1022. Dowódcami załóg, którzy uczestniczyli w tym historycznym wydarzeniu byli: obecny dowódca 44. Bazy Lotnictwa Morskiego kmdr pil. Paweł Smereka (W-3RM) oraz dowódca 44. Bazy Lotnictwa Morskiego w latach 2011-2015 kmdr pil. Jarosław Andrychowski (An-28B 1R). Od tego czasu lotnicy morscy są stałymi gośćmi Fairford, reprezentując polskie lotnictwo. Nie mogło więc zabraknąć polskiego akcentu i w tym roku. Na wystawie statycznej zaprezentowała się maszyna o numerze 1115.
Wylot do Fairford rozpoczął się kilka minut po ósmej, w środę, 17 lipca startem z macierzystego lotniska 44. Bazy Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach. W drodze do Wielkiej Brytanii załoga lądowała, w celu dotankowania samolotu, w bazie niemieckich Sił Powietrznych Wittmundhafen, ok. 80 km na północny-zachód od Bremen. Obecnie jest to główna baza 71 skrzydła lotnictwa taktycznego Richthofen. W Feirford Bryza lądowała o godzinie 14.37. Niestety, przysłowiowa angielska pogoda, nie zapowiadała dobrej aury na główne dni imprezy. Szczególnie deszczowy okazał się piątek, 19 lipca. Oprócz prezentacji Bryzy na wystawie statycznej, lotnicy morscy wzięli udział w także w tradycyjnych zawodach załóg, utrzymując czołowe lokaty we wszystkich konkurencjach, m. in. surwiwalu, strzelectwie i dyscyplinach sprawnościowych. Po przejściu mokrego frontu sobota i niedziela, czas pokazów statycznych i dynamicznych okazały się ciepłe i słoneczne. Sprzyjało to i tak dużemu już zainteresowaniu widzów, którzy tłumnie odwiedzali lotnisko w Fairford. Szczególnie duże zainteresowanie Bryzą i polską załogą wykazała Polonia zamieszkująca Wielką Brytanię, która dość licznie przybyła na pokazy. Tegoroczny RIAT okazał się dla organizatorów kolejnym sukcesem. W wydarzeniu uczestniczyło 245 samolotów z 25 państw.
Powrót do Siemirowic załoga zrealizowała po tej samej trasie, po której udawała się do Feirford, lądując na macierzystym lotnisku 44. Bazy Lotnictwa Morskiego, wczoraj 22 lipca o godzinie 12.35.
Źródło informacji: BLMW