fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Samolot kosmiczny X-37B, zbudowany przez firmę Boeing
Samolot kosmiczny X-37B, zbudowany przez firmę Boeing, wylądował w bazie Sił Kosmicznych Vandenberg 7 marca 2025 roku, kończąc swoją siódmą misję. Start ósmej misji planowany jest nie wcześniej niż 21 sierpnia 2025 roku. (Foto: U.S. Space Force)

Już 21 sierpnia 2025 roku z Florydy wystartuje ósma misja bezzałogowego samolotu kosmicznego X-37B, opracowanego przez firmę Boeing. Nowa misja przyniesie przełomowe testy technologii kwantowej na orbicie i demonstrację komunikacji laserowej między satelitami.

X-37B znów leci – co przetestuje tym razem?

X-37B to bezzałogowy, wielokrotnego użytku samolot kosmiczny. Działa na zlecenie Sił Kosmicznych Stanów Zjednoczonych i został zbudowany przez firmę Boeing. Nadchodząca misja OTV-8 to już ósmy lot tej tajemniczej maszyny. Start zaplanowano na najwcześniej 21 sierpnia z Kennedy Space Center na Florydzie.

Tym razem na pokładzie znajdzie się tzw. service module – specjalny segment zwiększający przestrzeń ładunkową. Umożliwi to przeprowadzenie bardziej zaawansowanych eksperymentów w przestrzeni kosmicznej.

Komunikacja laserowa i czujnik kwantowy

W ramach misji przetestowane zostaną dwie nowatorskie technologie. Pierwszą z nich jest system komunikacji laserowej, który ma umożliwić szybki transfer danych między satelitami w czasie rzeczywistym. To ważny krok dla przyszłości wojskowych i komercyjnych systemów telekomunikacyjnych w kosmosie.

Drugim kluczowym elementem jest test najwydajniejszego czujnika inercyjnego opartego na zjawiskach kwantowych. Jego zadaniem będzie precyzyjne określanie pozycji i ruchu – nawet w warunkach braku dostępu do sygnału GPS. Technologia ta może mieć ogromne znaczenie dla misji głębokiego kosmosu, w tym eksploracji Księżyca i dalszych obszarów Układu Słonecznego.

Partnerzy misji i cel strategiczny

W misję zaangażowani są partnerzy rządowi i wojskowi, m.in. Laboratorium Badawcze Sił Powietrznych (AFRL) oraz Defense Innovation Unit. Siły Kosmiczne USA traktują tę misję jako kluczową dla rozwoju odpornej i zróżnicowanej architektury satelitarnej.

Testy prowadzone w ramach OTV-8 pozwolą opracować nowe standardy niezależnej nawigacji i komunikacji dla przyszłych flot orbitalnych. To istotne zwłaszcza w kontekście potencjalnych zagrożeń związanych z zakłóceniami sygnału GPS czy cyberatakami.

Boeing – 4200 dni doświadczeń na orbicie

Od pierwszego startu w 2010 roku X-37B spędził już ponad 4200 dni w przestrzeni kosmicznej. Każda kolejna misja przynosi nowe możliwości testowe i udoskonala rozwiązania technologiczne dla przyszłych zastosowań militarnych i cywilnych.

Obecnie Boeing wraz z zespołami Sił Kosmicznych przygotowuje pojazd do startu w swoim obiekcie w Kennedy Space Center. X-37B pozostaje jednym z najbardziej zaawansowanych systemów testowych operujących poza atmosferą Ziemi.

Innowacja w służbie manewrowości

Demonstracja czujnika kwantowego może zrewolucjonizować sposób, w jaki pojazdy kosmiczne określają swoją pozycję w przestrzeni. To ważny krok dla jednostek takich jak 5. Dywizjon Operacji Kosmicznych (5th Space Operations Squadron), których celem jest zapewnienie manewrowości i niezależności działań w każdej sytuacji – także w warunkach zakłóceń sygnału nawigacyjnego.

Źródło informacji: boeing.com / redag. Aviation24.pl

Brak komentarzy

Zostaw komentarz

In reply to Some User