Concorde nr 1, należący do Akademii Lotnictwa i Przestrzeni Kosmicznej (AAE) w Tuluzie — stowarzyszenia założonego przez pierwszego pilota Concorde’a, André Turcata — o numerze rejestracyjnym F-WTSB i nazwie Sierra Bravo, wraz z całym swoim wyposażeniem, został wpisany na listę zabytków historycznych jako zabytek ruchomy.
Decyzję tę podjęto we Francji na podstawie jednogłośnie pozytywnej opinii członków Krajowej Komisji Dziedzictwa i Architektury, którzy zebrali się 13 marca 2025 roku.
Decyzja minister kultury stanowi zwieńczenie procesu rozpoczętego w następstwie szczegółowych badań, których celem była analiza charakterystyki tego samolotu. Uznaje ona znaczenie publiczne jego zachowania oraz wyjątkowe miejsce, jakie zajmuje program Concorde w międzynarodowej historii lotnictwa, zapoczątkowany francusko-brytyjskim porozumieniem z 29 listopada 1962 roku dotyczącym budowy pierwszego naddźwiękowego samolotu pasażerskiego.
Spośród dwudziestu egzemplarzy wyprodukowanych w latach 1967–1979, do dziś zachowało się osiemnaście, z czego sześć we Francji. Concorde nr 1 to jeden z dwóch egzemplarzy zbudowanych z myślą o uzyskaniu świadectwa zdatności do lotu, niezbędnego do przewozu pasażerów. Różni się od prototypów (z których jeden prezentowany jest w muzeum lotnictwa w Le Bourget, a drugi w Royal Naval Air Station w Yeovilton) oraz od egzemplarzy przedseryjnych (jeden znajduje się przy pasie startowym w Orly, w Athis-Mons (departament Essonne), a drugi w Imperial War Museum w Duxford). Concorde nr 1 odbył swój pierwszy lot 6 grudnia 1973 roku, a ostatni — 26 maja 1982 roku. To właśnie on zapoczątkował połączenia lotnicze między Paryżem a Nowym Jorkiem 19 października 1977 roku.
Od 2014 roku Concorde nr 1 jest jednym z dwóch egzemplarzy prezentowanych publicznie na terenie muzeum Aéroscopia w Blagnac (aglomeracja Tuluzy, departament Górna Garonna). Zachował pełne wyposażenie, w tym aparaturę testową, kokpit i stanowisko inżyniera pokładowego. Jest udostępniony zwiedzającym i umożliwia dokładne zapoznanie się z doskonale zachowanym oprzyrządowaniem pokładowym.
Wpisanie go na listę zabytków stanowi istotne wzbogacenie niezwykle ograniczonego zbioru statków powietrznych objętych ochroną jako zabytki historyczne.
Źródło informacji: Francuskie Ministerstwo Kultury