Obróbka powierzchni elementów lotniczych stanowi nie lada wyzwanie dla zakładów produkcyjnych. Komponenty samolotów muszą spełniać najwyższe standardy jakościowe i wytrzymałościowe.
Do dziś powierzchnia dużych elementów konstrukcyjnych statków powietrznych jest często wykańczana ręcznie. Proces ten jest nie tylko kosztowny, ale również niezwykle nieefektywny oraz dodatkowo trudno zachować absolutną powtarzalność. W dobie postępującej industrializacji znajdziemy urządzenia do automatyzacji takich zadań.
Obróbka wibro-ścierna i strumieniowo-ścierna
Rozwiązanie dla zagadnienia obróbki elementów lotniczych stanowi obróbka ścierna. Wyróżniamy dwa rodzaje obróbki ściernej.
- Pierwszą z nich stanowi obróbka wibro-ścierna (wykańczanie masowe), w której element obrabiany umieszcza się w specjalnym koszu wypełnionym kształtkami ściernymi. Kosz wypełniony kształtkami i elementami roboczymi wprawia się w ruch wibracyjny. Ocieranie się kształtek o powierzchnie elementów roboczych wygładza ich powierzchnie.
- Drugi rodzaj stanowi obróbka strumieniowo-ścierna (śrutowanie). W kierunku elementu obrabianego kierowany jest strumień powietrza pod wysokim ciśnieniem uzupełnionego specjalnym medium obróbczym. Zderzenie elementów ściernych z elementem obrabianym powoduje wygładzenie jego powierzchni, usunięcie zadziorów i zaokrąglenie ostrych krawędzi. Dodatkowo, istnieje odmiana śrutowania, w którym media zawieszone są w strumieniu wody, dzięki czemu proces jest bardziej delikatny.
Obróbka dużych elementów lotniczych
Do tej pory, urządzenia do śrutowania przeznaczone były do wykańczania jedynie małych i średniej wielkości elementów. Rösler Metal Finishing zmienia tę koncepcję. Firma przedstawia urządzenie do obróbki dużych elementów lotniczych. Technologia masowego wykańczania zdolna rozwiązać ten problem ma zapewnić w pełni automatyczne wykańczanie elementów o długości nawet 9 metrów.
Standardowo do obróbki wibrościernej stosowane są wibratory kołowe. Tam, gdzie nawet największe wibratory kołowe nie są w stanie podołać ze względu na rozmiary obrabianych elementów koncern Rösler prezentuje rozwiązanie w postaci wibratorów korytowych. Dzięki opracowaniu dużych i wydajnych wibratorów korytowych można teraz wyeliminować ręczne gratowanie i szlifowanie dużych komponentów lotniczych.
Wibratory korytowe dedykowane są do obróbki powierzchni długich elementów
Proste koryta są odpowiednie dla długich i wrażliwych części. W razie potrzeby, elementy mogą być traktowane w oddzielnych, separowanych przedziałach, bez ryzyka uszkodzenia jednej części przez drugą część. Unikalna oferta wibratorów korytowych firmy Rösler może obejmować różne modele o rozmiarach od 180 mm x 530 mm do 500 mm x 4000 mm. Na potrzeby przemysłu lotniczego, zbudowano również urządzenia o wydłużonym zakresie dla detali do ponad 9 metrów.
Duże wibratory korytowe firmy Rösler są wyposażone w specjalnie zaprojektowane systemy napędu wibracyjnego, zaprojektowane i wyprodukowane wewnątrz firmy. W zależności od procesu obróbki wykańczającej, ich prędkość obrotowa może być regulowana w zakresie od 1500 do 3000 obr/min. Automatyczne systemy czyszczenia i recyklingu wody procesowej zapewniają, że obróbka wibracyjna daje absolutnie stałe i powtarzalne wyniki końcowe, tak istotne dla certyfikacji części lotniczych.
Przykładowe elementy obrabiane
Wibratory korytowe to możliwość obrabiania długich elementów, które jednocześnie mogą być ciężkie lub wymagać delikatnej obsługi. Znajdują zastosowanie między innymi w obróbce:
- Elementy kadłuba, w tym podłużnice, kształtowniki (ramy) i prętów rozporowych
- Komponenty skrzydeł, w tym dźwigary skrzydeł, żebra skrzydeł, lotki, klapki, końcówki skrzydeł i mocowania silnika.
- Elementy podwozia, w tym korpusy amortyzatorów, łączniki i koła.
Wanny wibracyjne mogą wykańczać elementy o długości ponad 9 m ,szerokości do 1,5 m i wadze do 3.2 t. Doświadczenie zespołu Rösler i ich sprzęt jest wykorzystywany przez wiodących producentów samolotów i ich dostawców na całym świecie. Realizuje zadania z zakresu gratowania i zaokrąglania krawędzi elementów konstrukcyjnych kadłuba, obróbki elementów konstrukcyjnych po obróbce CNC i usuwania zadziorów z podwozia.
Zalety mechanicznej obróbki wykańczającej
Ręczne gratowanie i szlifowanie jest żmudne i kosztowne. Ponieważ proces ten jest pracochłonny, zwykle powoduje duże wahania jakości przy stosunkowo wysokiej ilości zadziorów. Ręczne wykańczanie wymaga przede wszystkim wysoko wykwalifikowanej siły roboczej, która w dzisiejszych czasach jest szczególnie trudna i czasami niemożliwa do znalezienia. Problemy te mogą prowadzić do powstania poważnych problemów na produkcji i wpływać na ogólną wydajność. Wykorzystanie automatycznego sprzętu to zapewnienie dopasowanych procesów obróbki końcowej. Technologia obróbki powierzchni Rösler oferuje kilka korzyści w porównaniu z obróbką ręczną, w tym:
- Absolutną powtarzalność.
- Poprawa wydajności procesu.
- Zmniejszona zależność od wykwalifikowanych pracowników.
- Automatyzacja obsługi i produkcji.
- Skalowalne procesu pozwalające na wykorzystanie maszyn do zmiennych zadań.
Wibrator korytowy Rösler z serii TUM
Rösler w Polsce
W Polsce oficjalnym przedstawicielem produktów do obróbki strumieniowo ściernej Rösler jest firma Awexim.
Firma AWEXIM została założona w 1991 roku. Działalność firmy wywodzi się z obróbki skrawaniem, specjalizujemy się w optymalizacji procesów produkcyjnych i dostarczamy czołowej klasy obrabiarki i narzędzia skrawające. Posiadamy ponad 500 wdrożeń maszyn na terenie całej Polski. Zaufało nam już ponad 1000 firm w całym kraju, które dzięki naszemu wsparciu produkują taniej i wydajniej.
AWEXIM posiada ponad 25 letnie doświadczenie we wdrażaniu technologii optymalizujących koszty produkcyjne. Od 2010 współpracuje z firmą Rösler w zakresie produktów do obróbki strumieniowo-ściernej. Od 2019 oferuje również produkty AM SOLUTIONS, spółki należącej do koncernu Rösler oferującej specjalną linie maszyn do obróbki powierzchni wydruków 3D. W ofercie AWEXIM znajdują się również produkty FARSOON TECHNOLOGIES producenta przemysłowych drukarek 3D do produkcji elementów z tworzyw sztucznych i metali, przecinarki taśmowe BEHRINGER, narzędzia skrawające i wiele innych. Ten zbiór kompleksowych rozwiązań sprawia, że AWEXIM jest w stanie kompleksowo obsłużyć wiele projektów dla branży lotniczej.
Źródło informacji: Awexim.pl
Artykuł Sponsorowany