W październiku linie Virgin Atlantic zrealizowały pierwszy komercyjny lot na paliwie uzyskanym z recyklingu. Boeing 747 pokonał na nim trasę z Orlando do Londynu.
Lot odbył się na paliwie wyprodukowanym z hutniczych gazów odpadowych. Technologię opracowała platforma bioprocesowa LanzaTech we współpracy z Narodowym Laboratorium Departamentu Energetyki (PNNL) USA. Platforma dokonała najpierw konwersji gazu na etanol, a następnie, wykorzystując technologię opracowaną przez PNNL, przekształciła etanol w paliwo odpowiedniej jakości do lotów komercyjnych Alcohol To Jet Synthetic Paraffinic Kerosene, w skrócie: ATJ-SPK.
Lot Virgin Atlantic otworzył erę lotniczych paliw niskoemisyjnych, nad którymi prace trwały od wielu lat. PNNL i jego przemysłowy partner Lanza Tech tym samym udowodnili światu, że węgiel może być przetwarzany i wykorzystywany w lotnictwie komercyjnym.
Unikalna technologia recyklingu węgla opracowana przez LanzaTech jest podobna do procesu tradycyjnej fermentacji, ale zamiast cukru i drożdży do wyrobu alkoholu stosuje się bogate w węgiel hutnicze gazy odpadowe, przetwarzane przez bakterie w paliwo i chemikalia, np. etanol. Może on być wykorzystywany do produkcji całej gamy wyrobów niskoemisyjnych, w tym paliwa samolotowego ATJ-SPK, zalegalizowanym do użytku w lotnictwie komercyjnym (w mieszance z paliwem konwencjonalnym nie przekraczającej 50% objętości).
LanzaTech wykorzystała doświadczenie PNNL, które opracowało unikalny proces katalizy oraz własny katalizator do przetwarzania etanolu w paliwo ATJ-SPK. Katalizator usuwa tlen z etanolu w postaci płynnej, a następnie łączy cząsteczki węglowodoru w łańcuchy odpowiednio duże dla paliwa lotniczego, unikając wytwarzania węglowodorów aromatycznych powodujących powstawanie sadzy w procesie spalania. Specjaliści LanzaTech udoskonalili tę technologię i przekształcili etanol w 400 galonów paliwa ATJ-SPK (ok. 1500 litrów). Osiągnięte parametry odpowiadały specyfikacji paliwa dla lotnictwa komercyjnego.
W kwietniu 2018 r. międzynarodowa komisja normalizacyjna zaakceptowała program produkcji zrównoważonego paliwa nowej generacji. LanzaTech opracowuje obecnie plany pod budowę obiektu do produkcji ATJ-SPK, zdolnego do przetworzenia etanolu na miliony galonów niskoemisyjnego paliwa do silników lotniczych i diesli.
"Paliwo ATJ-SPK jest bardziej wydajne od produkowanego z ropy paliwa lotniczego i spala się znacznie czyściej powiedział John Holladay, wiceszef PNNL zarządzający Departamentem Efektywności Energetycznej oraz Energii Odnawialnej "Recykling odpadów węglowych zanieczyszczających środowisko w tym przypadku gazów odpadowych pozwoli zmniejszyć zużycie ropy. Nasza technologia nie tylko zapewnia opłacalne źródło odnawialnego paliwa, ale też zredukuje emisję dwutlenku węgla do atmosfery.
"Dzięki wspólnym wysiłkom naszych przyjaciół, partnerów i rządów po obu stronach Atlantyku pokazujemy światu, że proces odzyskiwania i utylizacji węgla jest już realny powiedziała Jennifer Holmgren, CEO Lanza Tech "Wielu ludzi sądziło, że recycling odpadów węglowych do atmosfery jest niemożliwy. Pokazaliśmy, że odpady węglowe są dla nas szansą i że węgiel może być utylizowany z korzyścią dla nas wszystkich".
Research, tłumaczenie i redakcja materiału: GIVT
Foto: Virgin Atlantic