fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Porównanie samolotów F-15EX, F-16, F-22, F-35A, F-47, YFQ-42A i YFQ-44A - Grafika: USAF
Porównanie samolotów F-15EX, F-16, F-22, F-35A, F-47, YFQ-42A i YFQ-44A - Grafika: USAF

W erze szybkiego rozwoju technologii wojskowej, Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) konsekwentnie dążą do utrzymania przewagi w powietrzu. Dowodem na to jest program Next Generation Air Dominance (NGAD), którego jednym z głównych filarów jest myśliwiec F-47 – nowa konstrukcja mająca zrewolucjonizować walkę powietrzną. Porównując go do samolotów czwartej i piątej generacji – takich jak F-15EX, F-16, F-22 czy F-35A – F-47 oferuje istotną przewagę operacyjną, które czynią go maszyną bezkonkurencyjną w swojej klasie, choć na razie owiany jest tajemnicą.

Grafikę, na podstawie której przedstawiono porównanie nowoczesnych myśliwców, opublikował na platformie X Generał David Allvin, Szef Sztabu Sił Powietrznych USA (@OfficialCSAF). W swoim komentarzu podkreślił: - „Nasze Siły Powietrzne nadal będą najlepszym na świecie przykładem szybkości, zwinności i śmiercionośności. Modernizacja oznacza wdrażanie zestawu środków bojowych, które tworzą unikalne dylematy dla przeciwnika — dopasowując zdolności do zagrożeń — a jednocześnie pozwalają nam pozostać po właściwej stronie krzywej kosztów.”

Słowa generała Allvina jasno wskazują, że program NGAD, a w szczególności F-47, nie tylko mają utrzymać przewagę technologiczną USAF, ale też zwiększyć efektywność kosztową operacji bojowych w przyszłości.

Jednym z kluczowych parametrów bojowych nowoczesnego myśliwca jest zasięg operacyjny. W tym aspekcie F-47 góruje nad wszystkimi wcześniejszymi konstrukcjami – jego promień działania przekracza 1000 mil morskich, co stanowi wzrost o ponad 40% względem F-15EX (690 nm) i blisko dwukrotnie więcej niż w przypadku F-16 (400 nm). Tak znaczący zasięg operacyjny umożliwia prowadzenie działań w głębi terytorium przeciwnika bez potrzeby wsparcia powietrznych tankowców, co zwiększa elastyczność strategiczną.

F-47 ma reprezentować nowy poziom technologii stealth – w grafice określony jako „Stealth++”, co sugeruje znacznie wyższy poziom niewykrywalności względem F-22 („Stealth+”) i F-35 („Stealth”). W połączeniu z deklarowaną prędkością powyżej Mach 2, czyni to z F-47 maszynę zdolną do przełamywania zaawansowanej obrony przeciwlotniczej i szybkiego przechwytywania celów w trudnych warunkach bojowych.

W porównaniu do myśliwców czwartej generacji (F-15EX, F-16) i nawet piątej (F-22, F-35), F-47 został zaprojektowany w duchu nowej generacji dominacji powietrznej. Oznacza to nie tylko lepsze osiągi, ale również możliwość współpracy z bezzałogowymi statkami powietrznymi, jak YFQ-42A i YFQ-44A. Te drony, planowane do wdrożenia w tym samym okresie co F-47 (2025–2029), mają działać jako „wierni skrzydłowi” i znacząco zwiększać zdolności bojowe F-47 w misjach zespołowych.

USAF planuje wdrożenie co najmniej 185 egzemplarzy F-47, co wskazuje na istotną rolę tego typu w przyszłych operacjach. Choć liczba ta może wydawać się skromna w porównaniu do F-16 (830 sztuk) czy F-35A (471 w służbie), to wysoce zaawansowana technologia i rola specjalistyczna nowego myśliwca tłumaczą mniejszą skalę produkcji – jako maszyny przewagi powietrznej klasy „high-end”.

Źródło informacji: X / USAF / redag. Aviation24.pl

Brak komentarzy

Zostaw komentarz

In reply to Some User