Linie TAP Air Portugal z siedzibą w Lizbonie odebrały pierwszy z dwunastu zamówionych samolotów model A321LR, stając się pierwszą linią lotniczą eksploatującą wspólną flotę A330neo i A321LR.
A321LR jest najbardziej elastycznym w eksploatacji i mającym najlepsze osiągi samolotem wąskokadłubowym na świecie. Napędzany silnikami CFM model A321LR linii TAP jest wyposażony w 171 miejsc (16 w klasie biznes rozkładanych do pozycji całkowicie leżącej, 48 foteli Eco Premium i 107 foteli klasy ekonomicznej).
Połączenie A321LR i A330neo w ramach jednej floty zapewnia użytkownikom potężne narzędzie do zaspokojenia potrzeb rynku połączeń średnio- i dalekodystansowych. Posiadając zarówno najnowszej generacji samoloty wąskokadłubowe (zapewniające zmniejszenie zużycia paliwa o 20%), jak i samoloty szerokokadłubowe (zapewniające zmniejszenie zużycia paliwa o 25%) linie lotnicze korzystają z niezrównanej unifikacji do wykonywania operacji lotniczych, podczas gdy pasażerowie mają do dyspozycji wyższe i lepiej dostosowane do ich potrzeb standardy komfortu.
A321LR ma kluczowe znaczenie dla planów ekspansji TAP. Dzięki jego doskonałemu zasięgowi możemy komfortowo eksplorować rynki w Ameryce Północnej, Ameryce Południowej i Afryce z Portugalii, i doskonale pasuje on do naszych A330neo, powiedział Antonoaldo Neves, prezes TAP Air Portugal. W Ameryce Północnej A321LR pozwala nam eksplorować rynki na Wschodnim Wybrzeżu, takie jak Nowy Jork, Boston, Montreal czy Waszyngton. W Brazylii A321LR może otworzyć nowe rynki na północnym wschodzie kraju i uzupełnić istniejące usługi w miastach takich jak Recife, Natal, Fortaleza czy Salvador, dodał. Samoloty te są wyposażone w najnowszą generację foteli w klasie biznes rozkładanych do pozycji całkowicie leżącej i komfortowych foteli w klasie ekonomicznej, pełny pakiet systemu rozrywki pokładowej i łączności oraz bezpłatne usługi przesyłania wiadomości.
W pierwszej kolejności po wejściu do służby A321LR TAP będzie obsługiwał trasę Lizbona-Tel Awiw.
Wyrażamy uznanie dla TAP Air Portugal za to, że są pierwszymi liniami lotniczymi, które wykorzystują zalety A321LR i A330neo w zunifikowanej flocie. A321LR i A330neo współpracują ze sobą w średnim segmencie rynku. Airbus NEO Midsize Aircraft (samoloty Airbus NEO średniej wielkości) nazwijmy je A-NMA, to zwycięska, doskonale dopasowana kombinacja niespotykana pojemność, transatlantycki zasięg i koszt samolotu wąskokadłubowego A321LR oraz bezkonkurencyjny koszt jednostkowy i elastyczność eksploatacji dla rzeczywiście dalekiego zasięgu A330neo. Obydwa samoloty mają najnowocześniejsze technologie, jak i komfort kabiny pasażerskiej w swojej klasie, powiedział Christian Scherer, dyrektor ds. handlowych Airbusa.
TAP mają obecnie flotę składającą się z 75 samolotów Airbusa, obejmującą pięć samolotów A330neo, 13 A330ceo, 4 A340 i 45 samolotów z rodziny A320. Flota samolotów wąskokadłubowych obejmuje 21 A319ceo, 20 A320ceo, cztery A321ceo, dwa A320neo i sześć A321neo.
A321LR jest członkiem rodziny A320neo, która zdobyła ponad 6 500 zamówień od ponad 100 klientów. Zapewnia ona 30-procentową oszczędność paliwa i prawie 50-procentową redukcję poziomu emitowanego hałasu w porównaniu do konkurencyjnych samolotów poprzedniej generacji. Mający zasięg do 4000 mil morskich (7400 km) A321LR to bezkonkurencyjny samolot do otwierania połączeń dalekiego zasięgu, zapewniający prawdziwą zdolność lotów transatlantyckich i komfort samolotu szerokokadłubowego w kabinie samolotu wąskokadłubowego.
A330neo to prawdziwy samolot nowej generacji stworzony na bazie sukcesu A330 i wykorzystujący technologie A350 XWB. Ma on wysoce ekonomiczne silniki nowej generacji, nowe skrzydła i nowe końcówki skrzydeł (sharklety) zapożyczone z technologii zastosowanych w A350.