Zanim napiszemy o ważnej akcji na portalu zrzutka.pl pt. Serce dla RWD-6, przypomnijmy kilka faktów związanych z projektem Fundacji Historia i Współczesność „Zbudujmy RAZEM RWD-6”.
Wszystko zaczęło się od ankiety opublikowanej na Facebooku przez KAGERO PUBLISHING, w której zadano internautom pytania związane z możliwością budowy latającej repliki samolotu II RP. W ankiecie wzięło udział ponad 2000 osób, 36% opowiedziało się za budową Lublina R XIII, a ok. 32% za budową latającej repliki RWD-6. Ankieta była ważnym argumentem w rozmowach, jakie KAGERO prowadziło z Fundacją Lotniczy Lublin i władzami miasta Lublina.
Pierwsze rezultaty tych rozmów już są – porozumienie podpisane pomiędzy UM Lublin, Fundacją Lotniczy Lublin a Politechniką Lubelską dotyczące współpracy przy stworzeniu dokumentacji projektowej ww. samolotu. W tym samym czasie Fundacja Historia i Współczesność, także biorąc pod uwagę wyniki ankiety i dziesiątki komentarzy na Facebooku, rozpoczęła akcję „Zbudujmy RAZEM RWD-6”.
– Skoro ponad 2000 internautów wzięło udział w ankiecie, a 95% zadeklarowało, że wesprze finansowo budowę ww. samolotów, uznaliśmy, że przynajmniej 700 osób włączy się realnie w budowę RWD-6. To może nie jest duża liczba, ale wystarczająca, by projektem zainteresować wiodące firmy branży lotniczej. Aby przekonać się, jakie jest rzeczywiste poparcie dla idei zbudowania latającej repliki RWD-6, postanowiliśmy spotykać się przy istniejącym już kadłubie tej repliki na pokazach lotniczych – mówi Damian Majsak, prezes Fundacji Historia i Współczesność.
Głównym celem Fundacji było rozpropagowanie idei zbudowania latającej repliki samolotu RWD-6 w oparciu o przedwojenny model finansowania – z zaangażowaniem społecznym. Projekt ruszył pierwszego czerwca br. na lotnisku Aeroklubu Stalowowolskiego. W ślad za nim powstała strona na Facebooku „Zbudujmy Razem RWD-6”, którą obserwuje już ponad 400 osób.


Mimo zapowiedzi RWD-6 nie dotarł na Air Show Mielec, ale pojawił się w Dęblinie z okazji 100-lecia Szkoły Orląt i na Fly Fest w Piotrkowie, gdzie przywitało go wielu sympatyków lotnictwa, w przeważającej większości miłośników RWD-6. Podobnie było na Królewskim Pikniku w Radawcu. Mimo wyjątkowo niskiej frekwencji jak na tego typu wydarzeniach, sympatycy RWD-6 dopisali. Najcieplejsze – i wyrażone także w ilości datków – było „Spotkanie przy RWD-6” w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.
– Rozdaliśmy wszystkie upominki – wspomina Malwina Majsak – a mieliśmy ich około tysiąca!
Miejsce, jakie RWD-6 otrzymało od organizatorów, było kluczem do sukcesu, sąsiadowało bowiem z oddanym do użytku odbudowanym, przedwojennym hangarem, w którym otworzono w tym dniu spektakularną wystawę „Z wiatrem i pod wiatr – lotnictwo cywilne”.
Ostatnim etapem kampanii promującej projekt „Zbudujmy RAZEM RWD-6” miał być Air Show Radom. Mimo że organizatorzy pokazów nie wyrazili zgody na to, aby Fundacja prowadziła w trakcie pokazów zbiórkę społeczną. Air Show Radom w następstwie katastrofy lotniczej został odwołany. Zatem ostatnim przystankiem spotkań przy samolocie RWD-6 okazało się Święto Lotnictwa w Muzeum Lotnictwa w Krakowie.
W sumie od pierwszego czerwca do końca sierpnia br. do urny trafiło ponad 6000 zł. W tym samym czasie na konto Fundacji trafiło około 5000 zł od trzydziestu czterech darczyńców. Do grona patronów honorowych – obok Ministerstwa Obrony Narodowej i bardzo prężnie działającego na rzecz budowanej repliki Marka Osaka, HONOROWEGO KONSULA Republiki Czeskiej – dołączył Urząd Lotnictwa Cywilnego.
Spotkania przy samolocie RWD-6 przyniosły bardzo ważną informację – RWD-6 jest praktycznie nieznanym samolotem dla szerokiej rzeszy społeczeństwa. Większość nie wie, kim byli Żwirko i Wigura. Z tego powodu Fundacja wydała bezpłatną broszurę dostępną w formie papierowej i elektronicznej, która przybliża historię Challenge, RWD-6, konstruktorów samolotu i postać Franciszka Żwirki.
W dniu Święta Lotnictwa Polskiego Fundacja uruchomiła zrzutkę na zakup silnika Verner Scarlett 9. 👉 https://zrzutka.pl/en/sercedlarwd6
Link do rysunków silnika: https://www.vernermotor.com/
Link do broszury: https://publuu.com/flip-book/
Fundacja podkreśla, że bardzo zależy jej na tym, aby serce samolotu – silnik Verner Scarlett 9, składający się z ponad 1000 części – został zakupiony z drobnych wpłat pilotów i pasjonatów lotnictwa, prawdziwych Przyjaciół RWD-6. Pomysł zakłada, że wystarczy symboliczna wpłata – z tysiąca takich wpłat można sfinansować zakup silnika. A taki społeczny gest może być przełomem w projekcie „Zbudujmy RAZEM RWD-6”.
W ciągu 12 dni w akcji „Serce dla RWD-6” na portalu zrzutka.pl na wpłatę zdecydowało się 51 darczyńców. Kwota, jaka została wpłacona, pokrywa 5% wartości silnika. Fundacja liczy na kolejne wpłaty, przede wszystkim od tych, którzy w internetowej ankiecie deklarowali, że będą wspierać finansowo budowę latających replik samolotów II RP.
Akcja „Serce dla RWD-6” jest bardzo ważna, dlatego że jeżeli ta zbiórka się nie powiedzie, będzie to oznaczało, że jednak inicjatywa „Zbudujmy RAZEM RWD-6” nie ma takiego poparcia w środowisku, na jakie liczono. Wówczas trzeba będzie rozważyć jeszcze raz, czy budowa latającej repliki RWD-6 ma szanse powodzenia.
Istnieją jeszcze warsztaty lotnicze, które mogą taką replikę zbudować. Wszystkie prowadzone są przez bardzo doświadczonych fachowców, jednak w perspektywie kilku lat, z racji wieku ich właścicieli, zakończą swoją działalność. Dlatego inicjatywa jest tak istotna – to prawdopodobnie ostatni moment, aby budowę takich replik zrealizować.
Jeżeli zbiórka „Serce dla RWD-6” zakończy się sukcesem, będzie to bardzo znaczący argument przy prowadzonych już rozmowach z potencjalnymi sponsorami. Obecnie najbardziej zaawansowane rozmowy Fundacja prowadzi z trzema dużymi firmami, niezwiązanymi bezpośrednio z branżą lotniczą. Firmy te same odpowiedziały na apel Fundacji i skontaktowały się, oferując wsparcie.
Replika będzie mogła promować historię polskiego lotnictwa na pokazach lotniczych, rajdem do Pragi i po Europie, a także zachwycać zwiedzających Muzeum Lotnictwa w Krakowie, gdzie Fundacja planuje ją eksponować w okresie jesienno-zimowym.
Zbiórka na zrzutka.pl potrwa do 28 listopada.
Drodzy Czytelnicy, jeżeli popieracie akcję „Zbudujmy RAZEM RWD-6”, wesprzyjcie ją symboliczną wpłatą, przekażcie informacje o zrzutce znajomym, odwiedzajcie stronę na Facebooku projektu. Bez realnego wsparcia Fundacja będzie musiała zdecydować, czy kontynuować projekt, czy też zwrócić darczyńcom wpłaty i zamknąć inicjatywę.
Jednym z patronów medialnych akcji jest portal Aviation24.pl. Trzymamy mocno kciuki za inicjatywę budowy RWD-6!
Źródło informacji: mater. prasowe KAGERO / modyf. Aviation24.pl