W zeszłym roku sterowiec Goodyear Blimp powrócił na europejskie niebo. W tym roku będzie go można zobaczyć w jeszcze większej liczbie miejsc, w tym nad legendarnym torem NĂĽrburgring, gdzie z powietrza będzie nadawać relację z wyścigów WTCR Pucharu Świata FIA Samochodów Turystycznych. Sterowiec pojawi się również nad Londynem, Le Mans i w bliskich okolicach Wrocławia. Legendarna ikona Goodyear zagości w pobliżu stolicy Dolnego Śląska aż przez trzy dni.
Latający nad Europą sterowiec Goodyear Blimp to półsztywny Zeppelin NT, który jest największym tego typu modelem na świecie. Ten międzynarodowy symbol, widoczny w przestworzach od 1910 r. jako ambasador marki Goodyear, nie tylko zapewnia niepowtarzalne wrażenia, ale jest także wykorzystywany do relacjonowania najważniejszych imprez sportowych, w tym 24-godzinnego wyścigu Le Mans.
W 2021 roku sterowiec Goodyear Blimp odwiedzi wiele miast i imprez wyścigowych, dzięki czemu fani motorsportu w całej Europie będą mogli go zobaczyć na niebie. Podobną szansę dostaną też mieszkańcy miast znajdujących się na trasie lotów transferowych do kultowych miejsc, takich jak Londyn, Mediolan i Wrocław. Na czas tournée sterowca po Europie, w wybranych miejscach zaplanowano szereg specjalnych wydarzeń, aby uczcić jego przybycie.
Po raz pierwszy sterowiec Goodyear Blimp pojawi się na europejskim niebie już 5 czerwca na torze NĂĽrburgring, gdzie będzie transmitował z powietrza wyścigi WTCR relacja do obejrzenia na kanale Eurosport. Goodyear został oficjalnym dostawcą opon dla WTCR w zeszłym roku. Następnie, w dniach 24-25 czerwca, sterowiec poleci z Bonn do Londynu, gdzie weźmie udział w rundzie Brytyjskich Mistrzostw Samochodów Turystycznych (BTCC) na torze Brands Hatch. Podczas tego wydarzenia również zapewni transmisję telewizyjną z powietrza, dzięki czemu fani motorsportu będą mogli obejrzeć wyścig z nowej perspektywy. Dodatkową atrakcją będzie możliwość uczestnictwa w niezapomnianych lotach pasażerskich nad brytyjską stolicą.
W lipcu legendarny symbol Goodyear odwiedzi Mediolan, gdzie będzie towarzyszył 6-godzinnemu wyścigowi na torze Monza w ramach Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA (WEC), rozgrywanemu w dniach 16-18 lipca. Następnie odwiedzi słoweńską stolicę Lublanę (21 lipca), a także okolice Wrocławia, mijając po drodze czeską Pragę (30 lipca - 2 sierpnia). Sterowiec Goodyear pojawi się także w Kopenhadze, gdzie będzie towarzyszył odbywającym się tam zmaganiom w pełni elektrycznych samochodów turystycznych wielu marek z serii PURE ETCR. Ostatnim przystankiem na trasie przelotów będzie 24-godzinny wyścig Le Mans (21-22 sierpnia), podczas którego sterowiec Goodyear zapewni obszerną relację telewizyjną na żywo nadawaną przez Eurosport.
Piotr Nagalski, dyrektor marketingu Goodyear w Europie, powiedział: Pasja odkrywania to istotny aspekt marki Goodyear. Po spektakularnym powrocie na europejskie niebo w 2020 r., w tym sezonie sterowiec Goodyear poleci do większej liczby miast i odwiedzi więcej wydarzeń, mijając po drodze światowej sławy zabytki. Loty w Niemczech, Francji, Włoszech, Wielkiej Brytanii, Polsce, Danii i Słowenii będą wspierały ducha Goodyear wyrażonego hasłem Go Further.
Sterowce były kiedyś w czołówce lotnictwa przewoziły pasażerów na międzykontynentalnych trasach, transportowały towary, a nawet brały udział w działaniach wojennych. Mimo iż ostatecznie zostały zdetronizowane przez samoloty, po latach odzyskują swój czar wracając w nowej roli. Sterowce są ważną częścią historii firmy Goodyear, od ponad 100 lat rozsławiając jej imię zarówno w Ameryce, jak i na Starym Kontynencie. Opatrzone w logo skrzydlatej stopy m.in. występowały w filmach, relacjonowały igrzyska olimpijskie i królewskie śluby, ale też niosły pomoc ofiarom huraganów. W najbliższych tygodniach te majestatyczne statki powietrzne mają szansę napisać nowy rozdział historii swojej obecności w Europie i w Polsce.
Narodziny gwiazdy
Goodyear rozpoczął swoją przygodę z awiacją w 1910 r., tworząc specjalny departament aeronautyki na potrzeby współpracy z przemysłem lotniczym. W 1912 r. powstał tam pierwszy balon, a już rok później balony produkowane przez Goodyeara brały udział w krajowych i międzynarodowych konkursach.
W 1917 r. powstało specjalne lotnisko i hangar Wingfoot Lake, wybudowane na 720 akrach ziemi zakupionej w pobliżu siedziby firmy w Akron w stanie Ohio w USA. Od tego momentu trwa nieustanna historia sterowców Goodyear, które na stałe zapisały się w amerykańskiej kulturze. W pełni zasłużenie, bo były one nie tylko znakomitym nośnikiem reklamowym, ale także poprzez pomysłowe kampanie i zaangażowanie w różne wydarzenia Goodyear Blimp stał się niemal popkulturową ikoną.
Nie tylko reklama
W 1929 r. sterowiec Goodyeara o nazwie "Defender został ochrzczony przez Amelię Earhart, słynną pilotkę, która jako pierwsza kobieta przeleciała nad Oceanem Atlantyckim. Rok później, sterowiec ten jako pierwszy statek powietrzny został wyposażony w specjalny system podświetlający logo firmy. Dzięki temu znak firmowy był widoczny na niebie nawet po zmroku.
Z kolei dwa lata później, w 1932 r. sterowiec "The Volunteer" pojawił się nad igrzyskami olimpijskimi w Los Angeles i w tym samym roku po raz pierwszy wystąpił w filmowej produkcji (co ciekawsze - był to western). Film "Hidden Valley" można w całości obejrzeć na YouTube (sceny ze sterowcem można zobaczyć od 43m 10s filmu).
Już wtedy sterowce Goodyeara budziły ogromne zainteresowanie także znanych osób o czym świadczy chociażby lot Charlesa Linderga, amerykańskiego pioniera lotnictwa, sterowcem The Volunteer.
W latach 60-tych sterowce Goodyeara po raz pierwszy relacjonowały finały Super Bowl, początkowo na sprzęcie dostarczonym przez stacje telewizyjne, następnie już na swoich urządzeniach. Coraz częściej pojawiały się też przy okazji innych wydarzeń występowały m.in. w filmach, np. słynnym Help! z The Beatles czy Hole in the Head z Frankiem Sinatrą. Flota sterowców Goodyear zaczęła także bywać w Europie, stacjonując w Wielkiej Brytanii i we Włoszech.
Gwiazda relacji telewizyjnych w USA
W latach 1970-1979 sterowce Goodyeara współtworzyły ponad 275 relacji telewizyjnych z najważniejszych wydarzeń ze świata sportu, w tym m.in. wyścigów Indianapolis 500, U.S. Open, PGA Golf, Daytona 500 i wspominanych finałów Super Bowl. Oprócz tego pojawiały się w różnych popularnych programach telewizyjnych, np. The Mike Douglas Show. Wszystko to sprawiało, że sterowce Goodyeara były nieustannie w ruchu przemierzając Amerykę i jednocześnie budząc zainteresowanie setek tysięcy mieszkańców od większych i mniejszych miast i miasteczek, aż po amerykańskie farmy.
Ten efekt Blimpa trwa do dziś, a zdjęciami z jego obecności na niebie chętnie dzielą się w swoich mediach społecznościowych nawet takie osobistości jak Elon Musk (Blimp rocks) czy też koszykarz Los Angeles Lakers, LeBron James.
W latach 80-tych Goodyear Blimp kontynuował swoje aktywne zaangażowanie w wydarzenia sportowe... i nie tylko. W 1981 r. sterowiec otrzymał zgodę na relacjonowanie Royal Wedding księcia Karola i Diany. Był w powietrzu łącznie przez 25 godzin w ciągu 3 dni i miał specjalne pozwolenie brytyjskiego parlamentu na wyświetlanie napisu Royal Greetings oraz nadawanie transmisji telewizyjnej dla BBC.
W 1984 r. dwa sterowce Goodyeara wspierały transmisje Igrzysk Olimpijskich w Los Angeles, a więc były to de facto drugie igrzyska w Los Angeles, którym towarzyszyły statki powietrzne z logo Goodyear.
Wsparcie dla ofiar huraganu
Gdy w 1992 r. huragan Andrew uderzył w wybrzeża Florydy, Goodyear Blimp wzbił się w powietrze, aby wyświetlać wiadomości dot. bezpieczeństwa przekazywane przez władze dla mieszkańców i poszkodowanych w tym kataklizmie. Na prośbę amerykańskiego Czerwonego Krzyża, statek powietrzny wyświetlał komunikaty zarówno po angielsku, jak i hiszpańsku.
Goodyear Blimp to kawał niesamowitej historii nierozłącznie związanej z historią firmy Goodyear. Ten doskonale rozpoznawalny statek powietrzny niemal od samego początku stał się latającą legendą i ikoną marki początkowo w USA, a teraz już na całym świecie. powiedział Paweł Jezierski, Group Communications Manager EEN w Goodyear Polska.
Powrót do motorsportu
W kolejnych latach Goodyear Blimp kontynuował swoje podróże, stając się latającym symbolem marki. W ostatnim czasie powrócił też do Europy, aby towarzyszyć najważniejszym wydarzeniom motorsportowym na Starym Kontynencie.
W tym roku będzie można zobaczyć go m.in. nad torem Monza, przy okazji wyścigów Pure ETCR w Kopenhadze, a także podczas legendarnej 24-godzinnej rywalizacji Le Mans we Francji.
Przemierzając Europę, Goodyear Blimp zawita także do Polski i od 31 lipca do 2 sierpnia będzie stacjonował pod Wrocławiem na lotnisku Szymanów.
W tym czasie warto obserwować niebo nad okolicami Wrocławia.
Ĺąródło informacji i zdjęć: amc