W 2025 roku Polska stanie się areną wielu imprez lotniczych, które przyciągną miłośników lotnictwa z całego świata. Min. w Lesznie odbędzie się Antidotum Air Show, znane z dynamicznych pokazów akrobacyjnych i różnorodnych atrakcji dla całych rodzin.
Dzisiaj jest: 4 Maj 2025 | W tym dniu wydarzyło się: 1949 - Samolot z piłkarzami AC Torino rozbił się na wzgórzu koło Turynu; zginęło 31 osób. 1959 - Dokonano oblotu szwajcarskiego wielozadaniowego samolotu transportowego Pilatus PC-6. 2002 - Katastrofa lotu EAS Airlines 4226: samolot BAC One-Eleven lecący z Kano do Lagos w Nigerii rozbił się w trakcie podchodzenia do lądowania, uderzając w budynki mieszkalne. Zginęło 149 osób (71 na pokładzie i 78 na ziemi). 1892 – Urodził się Otto Rosenfeld, niemiecki pilot wojskowy, as myśliwski (zm. 1918). 1901 - Urodził się Jerzy Bajan, polski pilot wojskowy i sportowy (zm. 1967). 1904 – Urodził się Joaquín García-Morato, hiszpański pilot (zm. 1939). 1955 - Zmarł Louis Breguet, francuski konstruktor, pionier lotnictwa (ur. 1880). 1967 – Została wystrzelona amerykańska sonda księżycowa Lunar Orbiter 4. 1989 – Z pokładu wahadłowca Atlantis została wystrzelona sonda kosmiczna Magellan, przeznaczona do badań Wenus.
Już 23 maja 2025 roku na platformie Netflix zadebiutuje wyjątkowy dokument: „Air Force Elite: Thunderbirds”, który po raz pierwszy w historii zabierze widzów za kulisy jednej z najbardziej prestiżowych jednostek Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych.
Z okazji dwóch ważnych jubileuszy związanych z historią polskiego lotnictwa cywilnego – 100. rocznicy pierwszego połączenia lotniczego na trasie Warszawa–Kraków–Wiedeń oraz 60. rocznicy przeniesienia lotniska z Rakowic-Czyżyn do Balic – Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na premierę filmu dokumentalnego „Krakowskie lotnicze okno na świat. Od Rakowic-Czyżyn do Balic”, która odbędzie się w poniedziałek, 28 kwietnia 2025 r. o godz. 19:00 w kinie Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.
"Kontrola Bezpieczeństwa" (oryginalny tytuł „Carry-On”) to film, który dzięki swojej fascynującej fabule łączy w sobie elementy thrillera i dramatu z motywami lotniczymi, co stanowi doskonałe tło do opowieści pełnej napięcia i emocji. Centralnym punktem tej historii jest wyścig z czasem, którego celem jest zapobieżenie potencjalnej katastrofie w środowisku tak złożonym i precyzyjnie regulowanym, jakim jest lotnisko. W rolach głównych znani aktorzy:Taron Egerton, Sofia Carson i Jason Bateman.
If you thought Iceman died in the movie "Top Gun: Maverick", you’re mistaken. Not only did he not die, but he also encountered the young Maverick on his journey. What both gentlemen do at air shows in the USA and beyond is a blend of "Back to the Future" and "Top Gun". Whenever they appear at an Air Show or any other event, hundreds of aviation and "Top Gun" fans line up to take photos with them.
Jeżeli myśleliście, że Iceman umarł w filmie „Top Gun: Maverick” to się mylicie. Nie tylko nie umarł, ale spotkał na swojej drodze również młodego Mavericka. To co obaj dżentelmeni wyprawiają na pokazach lotniczych w USA i nie tylko, to połączenie filmu „Powrót do przyszłości” i „Top Gun”. Gdy tylko pojawiają się na Air Show lub innej imprezie, setki fanów lotnictwa i filmu Top Gun ustawiają się w kolejkach, aby sobie zrobić z nimi zdjęcie.
Zakup południowokoreańskich samolotów szkolno-bojowych FA-50GF i FA-50PL przez polskie Siły Powietrzne od samego początku budził szerokie kontrowersje. Miały one zastąpić wycofywane MiG-29 oraz wypełnić lukę powstałą po ich przekazaniu Ukrainie. Jednak uważane przez część polityków i osoby związane z wojskowością ograniczone możliwości bojowe tych maszyn oraz problemy eksploatacyjne sprawiły, że decyzja o ich zakupie jest szeroko krytykowana.
Miłośnicy lotnictwa już mogą zacierać ręce – nadchodzi Air Show Radom 2025. Pokazy lotnicze odbędą się w dniach 30-31 sierpnia na lotnisku w Radomiu. Wydarzenie to będzie również okazją do świętowania 100-lecia legendarnej "Szkoły Orląt" w Dęblinie. Tymczasem organizatorzy zaprezentowali ceny biletów.
Jedni narzekali a jeszcze inni wyśmiewali brak samolotów na Sadkowie w Radomiu (oficjalnie: Warszawa-Radom). Jednak już za chwilę sytuacja się zmieni — wiosną i latem 2025 roku radomskie lotnisko ponownie zatętni życiem. Oprócz tradycyjnego połączenia do Rzymu pojawią się kolejne destynacje.
W pierwszej połowie marca, a dokładnie 6 marca, KC-135 Stratotanker z 126. Skrzydła Tankowania Powietrznego przeprowadził tankowanie polskiego F-35A Lightning II w powietrzu.
Świdnik Air Festival przyjmuje nową formułę, organizując swoje kolejne edycje co dwa lata. Analizując poprzednie edycje, organizatorzy podjęli decyzję o zmianie częstotliwości, tak, by spełnić oczekiwania różnych grup odbiorców.
Nowa warszawska radiolatarnia DVOR/DME OKC.
Nowa warszawska radiolatarnia DVOR/DME OKCť. - Foto: PAŻP
22 kwietnia 2021 r. nastąpiło operacyjne uruchomienie nowej radiolatarni DVOR/DME na Lotnisku im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Nowe urządzenie firmy SELEX zastąpiło stare firmy Thales, eksploatowane od 2004 r. Wymiana wynikała z zakończenia planowanego okresu eksploatacji dotychczasowej radiolatarni. Dzięki zastosowaniu nowej technologii PAŻP wzmacnia bezpieczeństwo na największym polskim lotnisku.
Radiolatarnia DVOR/DME to obok systemu wspomagania lądowania ILS podstawowa naziemna pomoc nawigacyjna wykorzystywana przez załogi statków powietrznych . Jest to urządzenie niezbędne dla prawidłowego i bezpiecznego wykonania procedur używanych przez załogi statków powietrznych. Obiekt znajduje się na w terenie lotniska w Warszawie, blisko skrzyżowania jego dwóch dróg startowych.
W przypadku braku lub niesprawności nawigacji satelitarnej piloci mogą dzięki DVOR/DME bezpiecznie podejść do procedury lądowania na wszystkich czterech kierunkach dróg startowych Lotniska Chopina w Warszawie tj. procedur VOR z RWY 11, VOR RWY 15, VOR RWY 29 oraz VOR RWY 33. Zwiększa to bezpieczeństwo załóg lotniczych i pasażerów.
Oprócz pomagania lądującym na Lotnisku Chopina zadaniem radiolatarni DVOR/DME OKC jest również pomoc w nawigacji dla samolotów przelatujących nad Warszawą z dokładnością 5 mil morskich (nawigacja obszarowa RNAV-5). Część DME będzie natomiast wykorzystywana do zapewnienia nawigacji obszarowej o dokładności do 1 mili morskiej.
Nowa pomoc nawigacyjna będzie pracowała na dotychczasowej częstotliwości 113,450 MHz, nie zmieni się też jej znak identyfikacyjny OKC czyli Okęcie.
F$I$L$M
Radiolatarnia DVOR/DME to w praktyce dwa sprzężone ze sobą urządzenia. Pierwszym z nich jest DVOR (Doppler Very High Frequency Omnidirectional Radio Range), to system, dzięki któremu załoga statku powietrznego uzyskuje informację o swojej pozycji względem radiolatarni . W największym uproszczeniu można porównać jego działanie do latarni morskiej, z tą różnicą, że otrzymywanym przez pilota sygnałem nie jest światło widzialne, a fala radiowa. Technologia zastosowana w DVOR, pozwala na ograniczenie zakłóceń działania radiolatarni powodowanych przez przeszkody terenowe.
Drugim elementem radiolatarni jest urządzenie DME (Distance Measuring Equipment), czyli radioodległościomierz. Za pomocą fal radiowych DME pozwala załodze statku powietrznego na określenie odległości lecącego samolotu od naziemnej radiolatarni o znanych współrzędnych geograficznych. Dzięki zainstalowaniu obydwu urządzeń w formie jednej radiolatarni DVOR/DME załoga statku powietrznego jest w stanie określić swoje położenie w przestrzeni powietrznej . Radiolatarnie VOR/DME są obecnie podstawowym systemem radionawigacji bliskiego i średniego zasięgu na świecie.
Nowy obiekt uzyskał pozytywny wynik testów: FAT (Factory Acceptance Test), SAT (Site Acceptance Test), pomiaru z powietrza, został wpisany do Rejestru Lotniczych Urządzeń Naziemnych, a także otrzymał decyzję Urzędu Lotnictwa Cywilnego na uruchomienie operacyjne w dniu 22 kwietnia 2021r.
Inwestycja sfinansowana jest ze środków Funduszu Spójności Unii Europejskiej w ramach projektu Rozwój infrastruktury państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym etap II realizowanego przez Agencję w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
50 lat temu Wytwórnię Sprzętu Komunikacyjnego w Mielcu opuścił samolot An-2R o numerze fabrycznym 1G156-21. Popularnego „Antka” zarejestrowano pod znakami SP-WMF. Minęły prawie cztery dekady i losy tego samolotu splotły się z losami Muzeum Narodowego Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie. Samolot trafił do Wielkopolski i znalazł się na ekspozycji „Agrolotnictwo” tegoż muzeum.
Jak zapewne wiecie, nie trzeba być pilotem, aby kochać lotnictwo. Są różne przejawy tej miłości, czy to w postaci książki, fotografii, filmu, rysunku, malarstwa, rzeźby, nawet tworzenie portalu Aviation24.pl jest też z miłości do lotnictwa. Rzadko jednak słyszymy o poezji lotniczej, choć w Polsce w XX wieku powstał bardzo znany utwór pod nazwą „Marsz Lotników”, gdzie autorką słów była Anna Zasuszanka - nauczycielka języka polskiego. "Marsz Lotników" oczywiście słyszymy w muzycznym wykonaniu, ale bez muzyki też mógłby wybrzmiewać po prostu jako wiersz. Czy są w tych czasach osoby, które przelewają swoją miłość do lotnictwa „na papier” … i to jeszcze w formie poezji? Oczywiście, że tak … a my jedną z takich osób poznaliśmy.
„Lotniczy Lublin” to publikacja wydana przez Fundację Lotniczy Lublin i lubelski oddział Stowarzyszenia Seniorów Lotnictwa Wojskowego RP, opowiadająca o ludziach, przemyśle, konstrukcjach i organizacjach związanych z lotnictwem. Nie zabrakło w niej akcentu związanego z miastem Świdnik. Jeden z rozdziałów książki poświęcony jest Szkole Pilotów Ligi Powietrznej i Przeciwgazowej w Świdniku. - pisze portal swidnik.pl.
W roku 2020 publikacją Samolot CSS-13 we wspomnieniach agrolotników Muzeum Narodowe Rolnictwa w Szreniawie zaczęło serię wydawniczą Skrzydlate traktory. Minęło parę lat i wreszcie światło dzienne ujrzała kolejna publikacja, tym razem poświęcona samolotowi PZL-101 Gawron.
Niniejsza książka jest próbą rozpropagowania wiedzy o początkach lotnictwa spod znaków biało-czerwonej szachownicy. Ma być swoistym wprowadzeniem do historii polskich Wojsk Lotniczych w latach 19181920. Sukces publikacji zależy od tego, czy po jej przeczytaniu czytelnicy zdecydują się sięgnąć po kolejne, poświęcone początkom polskich skrzydeł tytuły, których w ostatnich latach pojawia się coraz więcej.
Dzięki współpracy pasjonatów z „Garnizonu Górnośląskiego”, Stowarzyszenia EROR4x4 oraz Muzeum Motoryzacji i Techniki w Piastowie zorganizowano transport, aż czterech śmigłowców jednocześnie, z Tomaszowic do Zbrosławic.
Policyjna flota na Dolnym Śląsku wzbogaciła się o nowoczesny śmigłowiec Bell-407GXi, który kilka dni temu oficjalnie trafił do służby w Komendzie Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu.
Airbus dostarczył pierwsze dwa z sześciu śmigłowców H145M Republice Cypryjskiej, a pozostałe dostawy zostaną zrealizowane w tym roku. Śmigłowce będą użytkowane przez Gwardię Narodową Republiki Cypryjskiej.
Nowozelandzka służba poszukiwawczo-ratownicza SRSL złożyła zamówienie na cztery śmigłowce Airbus H145, które wzmocnią działania służb ratownictwa medycznego.
Airbus Helicopters zaprezentował model H140 na targach branży statków powietrznych pionowego startu VERTICON w Dallas w Teksasie. H140 to maszyna klasy 3 ton, która uzupełnia obecną ofertę lekkich śmigłowców dwusilnikowych Airbus Helicopters dla służb ratownictwa medycznego, transportu pasażerskiego oraz rynku lotnictwa prywatnego i biznesowego. Wejście H140 do służby planowane jest na 2028 rok w segmencie usług ratownictwa medycznego.