fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Super Tucano oficjalnie w programie USAF Test Pilot School
Super Tucano oficjalnie w programie USAF Test Pilot School - Foto: James West / USAF

W Bazie Sił Powietrznych Edwards w Kalifornii oficjalnie rozpoczęto operacyjne wykorzystanie samolotów A-29C Super Tucano w ramach programu szkoleniowego USAF Test Pilot School. Trzy egzemplarze tej lekkiej maszyny wielozadaniowej zostały włączone do programu kształcenia przyszłych pilotów doświadczalnych dzięki współpracy Sił Powietrznych USA, Air Force Test Center oraz firmy Sierra Nevada Corporation.

Choć A-29C nie jest na co dzień wykorzystywany operacyjnie przez USAF i dotąd nie posiadał sformalizowanego programu szkoleniowego, to jego międzynarodowa renoma – zwłaszcza w działaniach przeciwpartyzanckich i rozpoznawczych – czyni go idealną platformą dla pilotów testowych. Maszyna ta, ze względu na swoją wszechstronność i relatywnie niskie koszty eksploatacji, została uznana za doskonałe uzupełnienie floty szkoleniowej szkoły.

Wprowadzenie A-29C do codziennego użytku rozpoczęto od przelotu maszyn z bazy Davis-Monthan do Edwards. Co istotne, trzech instruktorów Test Pilot School wykonało te loty bez wcześniejszego formalnego przeszkolenia – opierając się jedynie na podręcznikach, konsultacjach z technikami oraz wcześniejszych doświadczeniach z podobnymi maszynami, takimi jak T-6 Texan czy PC-21.

– Mimo że nie był to lot testowy w klasycznym rozumieniu, wejście do zupełnie nowego samolotu i wykonanie samotnego przelotu to uczucie, które trudno opisać – przyznał mjr Mateusz Borek, główny pilot A-29C i instruktor nauk o locie w szkole pilotów testowych. – Podczas studiów w szkole latałem ponad 20 różnymi typami samolotów. Nie chodzi o jakieś nadludzkie zdolności, ale o umiejętność analitycznego myślenia, którą tu się zdobywa – dodał.

Po dostarczeniu na miejsce samoloty przeszły sześciomiesięczny przegląd i dostosowanie techniczne, które umożliwiły ich pełną integrację z programem nauczania. A-29C będzie wykorzystywany przede wszystkim do szkolenia z zakresu przeciągnięć i korkociągów – umiejętności kluczowych dla każdego pilota doświadczalnego. Dotąd podobne szkolenie odbywało się w szybowcach i F-16, jednak zakres możliwych manewrów był tam ograniczony. Tucano oferuje nie tylko większą różnorodność, ale i ponad 90 minut czasu lotu, co znacząco zwiększa efektywność szkolenia.

W kolejnym etapie program obejmie systemy misji: czujniki MX-15, łącza komunikacyjne VORTEX i Link 16, a także możliwość przenoszenia uzbrojenia precyzyjnego. To pozwoli odciążyć flotę F-16 w bazie Edwards i przenieść niektóre ćwiczenia praktyczne – jak prezentacje sensorów i uzbrojenia – właśnie na A-29C.

Szkoła testuje także możliwość integracji z Agile Pod – systemem wspierającym analizę misji – oraz rozważa przyszłe wykorzystanie drugiego fotela dla oficerów systemów bojowych czy operatorów bezzałogowców, w kontekście rozwijającej się koncepcji współpracy załogowych i bezzałogowych statków powietrznych.

– Im więcej uczymy się o A-29C, tym bardziej rozwija się nasz program – powiedział mjr Borek. – To wyjątkowy czas zarówno dla instruktorów, jak i studentów szkoły.

Pierwszą grupą kursantów, która wejdzie do kokpitów Super Tucano, będzie klasa 25A, która rozpocznie szkolenie latem 2025 roku.

Źródło informacji: AF.mil / redag. Aviation24.pl

Brak komentarzy

Zostaw komentarz

In reply to Some User

Przeczytaj inne publikacje