W Wielkiej Brytanii rozpoczęto jedną z najbardziej znaczących reform przestrzeni powietrznej od dziesięcioleci. Zmiany mają objąć układ tras przelotowych, zwłaszcza nad Londynem i w południowej części kraju, gdzie ruch lotniczy jest najbardziej natężony. Reforma ma na celu poprawę efektywności operacji lotniczych, ograniczenie emisji dwutlenku węgla i hałasu oraz przygotowanie przestrzeni powietrznej do obsługi nowoczesnych statków powietrznych, takich jak eVTOL czy drony komercyjne.
Nowy projekt ma usprawnić zarządzanie ruchem lotniczym poprzez zastosowanie bardziej bezpośrednich tras oraz lepsze rozplanowanie stref podejścia i odlotu z największych portów lotniczych, w tym Heathrow, Gatwick i Stansted. Brytyjski Departament Transportu szacuje, że zmiany pozwolą skrócić czas przelotów, zmniejszyć opóźnienia i ograniczyć zużycie paliwa, co przełoży się na niższą emisję gazów cieplarnianych.
W ramach reformy zapowiedziano utworzenie specjalnej jednostki – UK Airspace Design Service (UKADS) – która będzie odpowiedzialna za koordynację projektu w skali krajowej. Nowa instytucja ma rozpocząć działalność jeszcze w 2025 roku i przejąć nadzór nad planowaniem oraz wdrażaniem nowego układu tras. Reforma obejmie m.in. unowocześnienie struktur tras przelotowych i ścieżek podejścia, wykorzystując zaawansowane technologie nawigacji satelitarnej (PBN – Performance Based Navigation).
Działania te wpisują się również w długofalową strategię integracji przestrzeni powietrznej z przyszłymi technologiami mobilności powietrznej, takimi jak autonomiczne pojazdy latające czy bezzałogowe systemy transportowe, które w najbliższych latach mogą zyskać na znaczeniu w aglomeracjach miejskich.
Zmiany są odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na przepustowość brytyjskiej przestrzeni powietrznej, która – według danych brytyjskich służb żeglugi powietrznej – zbliża się do granic swojej wydolności. Modernizacja tras ma również przygotować infrastrukturę do obsługi planowanego, trzeciego pasa startowego na lotnisku Heathrow.
Reforma przestrzeni powietrznej w Wielkiej Brytanii jest częścią szerszego trendu, jaki obserwujemy w Europie i na świecie, gdzie rosnący ruch lotniczy oraz wymagania klimatyczne wymuszają bardziej zrównoważone zarządzanie ruchem lotniczym.
Źródła: GOV.UK, UrbanAirMobilityNews, Airport‑Technology, AeroTime, MexicoBusiness.News / redag. Aviation24.pl






