Firma Lockheed Martin Aeronautics świętowała wczoraj 50-lecie transportu strategicznego C-5 Galaxy w zakładzie Marietta w stanie Georgia. Głos zabrał Georgia Gov Nathan Deal, który był głównym mówcą wydarzenia, w którym wzięli udział pracownicy Lockheed Martin, wybrani urzędnicy i przedstawiciele Sił Powietrznych USA.
Strategiczny transport C-5 Galaxy był obsługiwany wyłącznie przez US Air Force od 1970 roku. Wszystkie produkcyjne C-5 zostały zbudowane w Marietty w Lockheed Martin. Pierwszy C-5A wyruszył w swoją drogę z obiektu Marietta 2 marca 1968 roku podczas uroczystości z udziałem prezydenta USA Lyndona Johnsona. Pierwszy samolot C-5 wykonał swój pierwszy lot 30 czerwca 1968 roku.
W sumie 131 egzemplarzy C-5 zostało zbudowane w latach 1968-1975 (81 C-5As) i 1985-1989 (50 C-5Bs). C-5 jest największym statkiem powietrznym w ekwipunku sił powietrznych USA i może pomieścić dwa 78-tonowe czołgi bojowe lub śmigłowce M1A1 i pokonywać duże odległości międzykontynentalne. W pełni obciążony, C-5 ma masę brutto ponad 363 ton.
W 2006 r. Siły powietrzne przyznały firmie Lockheed Martin kontrakt na modernizację 52 C-5 Galaxy.
C-5 RERP zawiera ponad 70 ulepszeń i wydłuża żywotność statku powietrznego do co najmniej 2045 roku. Modernizacja C-5M zapewnia znacznie lepszą niezawodność, wydajność, łatwość konserwacji i dostępność, przy jednoczesnym zapewnieniu, że ten ważny strategiczny krajowy transport powietrzny nadal będzie służył wojsku w XXI wieku.
C-5 RERP służył jako tło dla wczorajszej ceremonii i zostanie dostarczony do 439. Skrzydła Airlift, jednostki dowodzenia rezerwy sił powietrznych w bazie Westover Air Reserve w stanie Massachusetts w ciągu najbliższych tygodni. C-5M są również w Bazie Sił Powietrznych w Dover w Delaware; Travis Air Force Base w Kalifornia i wspólnej Bazie San Antonio-Lackland w Texasie.
Źródło informacji i zdjęć: Lockheed Martin