fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Jedne z ostatnich lotów MiG-21 w Indiach (Sierpień 2025)
Jedne z ostatnich lotów MiG-21 w Indiach (Sierpień 2025) - Foto: Indyjskie Siły Powietrzne, Ministerstwo Obrony, Rząd Indii, GODL-India via Wikimedia Commons

Indie oficjalnie zakończyły eksploatację myśliwców MiG-21 Bison 26 września 2025 roku podczas uroczystej ceremonii w bazie AFS Chandigarh. Sam lot końcowy poprzedzony był przelotem pożegnalnym, a po wylądowaniu samoloty zostały uhonorowane salutem wodnym.

W obchodach udział wzięli najwyżsi rangą przedstawiciele Sił Zbrojnych i rządu Indii, w tym minister obrony Rajnath Singh i naczelny dowódca lotnictwa Amar Preet Singh.

MiG-21 przez dekady był fundamentem indyjskiej floty myśliwskiej — od momentu wprowadzenia do służby w latach 60. aż po lata współczesne, przeszedł liczne modernizacje, w tym wersję „Bison” z ulepszonym radarami, systemami walki elektronicznej i możliwością użycia nowszych pocisków. Pomimo aktualizacji typ zmagał się z krytyką z powodu wysokiej liczby wypadków, co przyczyniło się do jego mrocznego przydomka „flying coffin”.

W momencie wycofania MiG-21 pełnił eksploatację jedynie w dwóch eskadrach (m.in. No. 23 „Panthers”). Łącznie w różnych wariantach Indiom dostarczono blisko 800 egzemplarzy, z czego około 600 było produkowanych lub składanych w Indiach przez HAL. Wycofanie tego typu ma symboliczne znaczenie — zamyka epokę zimnowojennych maszyn w indyjsko-rosyjskim arsenale i otwiera nowy rozdział modernizacji sił powietrznych.

Obecnie Indie stawiają na samoloty rodzimego projektu — Tejas Mk-1A, z zamówieniem na 97 egzemplarzy, które mają stopniowo zastępować wysłużone MiG-21. Mimo że liczba eskadr lotnictwa tymczasowo spadnie (obecnie do 29 eskadr z 42 zalecanych), inwestycja w nowoczesne platformy ma zapewnić przewagę technologiczno-strategiczną w regionie.

Indie posiadają jedną z największych i najbardziej zróżnicowanych flot samolotów bojowych na świecie. Poza Rafale i Su-30MKI, które są najnowocześniejszymi maszynami, w służbie znajdują się także: HAL Tejas – lekki myśliwiec wielozadaniowy produkcji krajowej (LCA – Light Combat Aircraft), MiG-29UPG – zmodernizowane rosyjskie myśliwce przechwytujące, używane m.in. w jednostkach bazujących przy granicy z Chinami oraz Dassault Mirage 2000 – francuskie myśliwce, które odegrały kluczową rolę m.in. w operacjach nad Kargilem.

Źródła: The Aviationist, FlightGlobal, DailySabah, AviationWeek — tonz.com / redag. Aviation24.pl

Brak komentarzy

Zostaw komentarz

In reply to Some User