W Malborku odsłonięto pamiątkowy kamień upamiętniający 35-lecie służby MiG-29 w Polsce oraz 20-lecie stacjonowania tych maszyn w malborskich jednostkach. Uroczystość była okazją do spotkania lotników wielu pokoleń i podkreślenia roli bazy, która mimo stopniowego wycofywania MiG-29 wciąż pozostaje jednym z kluczowych punktów lotniczej mapy NATO.
Symboliczne odsłonięcie kamienia
21 sierpnia odbyła się uroczystość, w której uczestniczyli żołnierze, byli piloci i technicy związani z MiG-29. Wspomniany kamień upamiętnia 35 lat obecności tych myśliwców w polskim lotnictwie i dwie dekady ich służby w Malborku. To wydarzenie połączyło pokolenia lotników i podkreśliło ciągłość tradycji garnizonu.
Krótka historia bazy w Malborku
Lotnisko w Królewie Malborskim powstało jeszcze w latach 30. XX wieku, a w czasie II wojny światowej było wykorzystywane przez Luftwaffe. Po wojnie utworzono tu jednostki polskiego lotnictwa, a od lat 50. bazowały w Malborku kolejno MiG-15, MiG-17 i MiG-21. W 2001 roku powstała 22. Baza Lotnictwa Taktycznego, a cztery lata później trafiły do niej pierwsze MiG-29 przekazane przez Luftwaffe.
MiG-29 – fundament obrony powietrznej
Samoloty MiG-29 pozostawały przez lata jednym z filarów obrony powietrznej Polski. W Malborku odgrywały kluczową rolę, a baza regularnie gościła także maszyny sojusznicze w ramach misji NATO Air Policing. Do dziś stacjonuje tu kilkanaście zmodernizowanych egzemplarzy, dostosowanych do standardów sojuszu.
Choć Polska przekazała część myśliwców MiG-29 Ukrainie, wg. zapowiedzi dowództwa z 2023 roku miały one pozostać w służbie (w Malborku) co najmniej do 2027 roku. Dowództwo podkreślało wtedy, że baza ma przed sobą dalsze perspektywy rozwoju i po wycofaniu MiG-29 otrzyma nowoczesny sprzęt.
FA-50 w Malborku?
Jak wiemy, Polska zamówiła 48 samolotów FA-50 w dwóch transzach: pierwsza partia 12 egzemplarzy FA-50GF (Gap Filler) dotarła do kraju w drugiej połowie 2023 roku i stacjonują w 23 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim. Dostawy pozostałych 36 maszyn w zmodyfikowanej wersji FA-50PL miały się rozpocząć w 2025 roku i potrwać do 2028 roku, jednak kilka miesięcy temu zapowiedziano ponad roczne opóźnienie w tym procesie. Czy Malbork nie zostanie pominięty w tych dostawach pokażą kolejne lata, jednak na pewno jego zadaniem będzie utrzymanie gotowości obronnej oraz goszczenie kontyngentów sojuszniczych. Do tej pory stacjonowały tu m.in. holenderskie F-35 i włoskie Eurofightery.
Źródło informacji: 22.BLT / redag. Aviation24.pl