fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Całkowicie elektryczny samolot P-Volt, oparty jest na 11-miejscowym Tecnam P2012 - Grafika: Rolls-Royce
Całkowicie elektryczny samolot P-Volt, oparty jest na 11-miejscowym Tecnam P2012 - Grafika: Rolls-Royce

Rolls-Royce i Tecnam łączą siły z Widerøe - największą regionalną linią lotniczą w Skandynawii, aby dostarczyć całkowicie elektryczny samolot pasażerski na rynek lotniczy, gotowy do obsługi pasażerów w 2026 roku.

Stein Nilsen, dyrektor generalny Widerøe, powiedział: - Rozległa sieć norweskich lotnisk służących do krótkich startów i lądowań jest idealna dla technologii o zerowej emisji. Ten samolot pokazuje, jak szybko nowe technologie mogą i będą rozwijane, i że jesteśmy na dobrej drodze do latania z zerową emisją około 2025 r. .

Program będzie starał się objąć wszystkie elementy opracowania i dostarczenia całkowicie elektrycznego samolotu pasażerskiego, który mógłby być używany na rynku norweskim od 2026 r. Ze względu na swoją topografię Norwegia w szerokim zakresie wykorzystuje lotnictwo do łączności regionalnej i ma ambicje dotyczące wszystkich krajowych połączeń lotniczych. Loty mają być zero-emisyjne do 2040 r. więc Rolls-Royce wniesie swoje doświadczenie w zakresie napędu i systemów zasilania, a Tecnam zapewni możliwości projektowania, produkcji i certyfikacji samolotów. Misją Widerøe będzie zapewnienie, że wszystkie kompetencje i wymagania przewoźnika lotniczego są gotowe do wprowadzenia go do służby w 2026 roku.

Fabio Russo, główny projekt badawczo-rozwojowy i rozwój produktów w Tecnam, powiedział: - To niesamowite widzieć zainteresowanie pojazdem P-Volt nie tylko ze strony regionalnych linii lotniczych, ale także ze strony firm opartych na inteligentnej mobilności. Ostatni rok pokazał, jak ważne jest promowanie połączeń kapilarnych między małymi społecznościami, przy jednoczesnym zmniejszaniu zatłoczenia głównych węzłów. P-Volt, podobnie jak dzisiejszy P2012 Traveler, będzie idealnie pasował do zakresu tego programu. Jesteśmy zaszczyceni i zadowoleni, widząc poziom entuzjazmu, z jakim Widerøe i nasz partner Rolls-Royce poświęcają się temu projektowi .

Współpraca daje możliwość opracowania ekscytującego rozwiązania dla rynku samolotów wykorzystywanych na krótkich dystansach. Przed pandemią Widerøe oferował około 400 lotów dziennie, korzystając z sieci 44 portów lotniczych, z których 74% lotów ma odległości mniejsze niż 275 km. Najkrótsze loty trwają od siedmiu do piętnastu minut. Rozwój całkowicie elektrycznych samolotów umożliwi ludziom połączenie w sposób zrównoważony i spełni ambicję Wideroe, aby wykonać swój pierwszy w pełni elektryczny lot do 2026 roku. Całkowicie elektryczny samolot P-Volt, oparty jest na 11-miejscowym Tecnam P2012 to amolot jest idealny do krótkich startów i lądowań, a także na trasach na północnym i zachodnim wybrzeżu Norwegii.

Rolls-Royce i Widerøe ogłosili wspólny program badawczy w 2019 r. Celem programu była ocena i opracowanie koncepcji samolotów elektrycznych, które spełniłyby norweskie ambicje posiadania pierwszego zelektryfikowanego samolotu w zwykłych krajowych regularnych lotach do 2030 r. I redukcja emisji o 80%. w lotach krajowych do 2040 r.

Rolls-Royce ma również istniejące partnerstwo strategiczne z Tecnam w celu opracowania zmodyfikowanego samolotu Tecnam P2010 z układem napędowym H3PS1, pierwszego równoległego hybrydowo-elektrycznego układu napędowego dla General Aviation, który rozpoczął się wraz z Rotax w maju 2018 r.

Źródło informacji: Rolls-Royce