Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Ukrainy podjęło decyzję o modyfikacji zamówienia: osiem z dziesięciu zamówionych wcześniej śmigłowców H145 zostanie wyposażonych w nowy, pięciołopatowy wirnik nośny, który został pokazany na wystawie lotniczej Heli-Expo.
Jesteśmy niezwykle dumni z tego, że oferujemy ukraińskim służbom porządku publicznego nowoczesną technologię śmigłowcową na tak wysokim poziomie, powiedział Arsen Avakov, Minister Spraw Wewnętrznych Ukrainy. Rozpoczęliśmy już modernizację floty służb ratowniczych i Gwardii Narodowej dzięki pomyślnej dostawie trzech H225 pod koniec grudnia 2018 r. i czekamy na wprowadzenie do służby nowych H145 do zapewnienia porządku publicznego, dodał minister.
Airbus Helicopters jest dumny, że Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Ukrainy zdecydowało się na modernizację H145, powiedział Bruno Even, prezes Airbus Helicopters. Jesteśmy pewni, że zwiększenie masy ładunku o 150 kg i polepszony komfort pilotów i pasażerów będzie dodatkowym atutem dla ukraińskich służb porządku publicznego, dodał prezes.
Po podpisaniu w połowie 2018 r. międzyrządowej umowy między Francją a Ukrainą, dotyczącej 55 śmigłowców, Airbus Helicopters dostarczył już trzy z 21 zamówionych i przekonfigurowanych H225. Umowa dotyczyła również 10 nowo wyprodukowanych H145, z których osiem będzie wyposażonych w pięciołopatowy wirnik nośny, a także 24 H125 przeznaczonych do wykonywania misji poszukiwawczo-ratowniczych (SAR), usług publicznych i ratownictwa medycznego (EMS) na terenie kraju. Śmigłowce będą eksploatowane i obsługiwane na Ukrainie, ponieważ umowa przewiduje także utworzenie lokalnego centrum szkoleniowego i obsługowego.
Modernizacja H145, ujawniona podczas Heli-Expo, uosabia podejście Airbusa do tworzenia wartości poprzez innowacje. Obejmuje ona kilka nowych funkcji, które pozwolą klientom zwiększyć skuteczność ich działania: innowacyjny pięciołopatowy, bezprzegubowy wirnik zwiększa ładunek użyteczny o 150 kg, co jeszcze bardziej polepsza zdolności śmigłowca do wykonania misji. Nowy wirnik poprawia również komfort załogi i pasażerów. Inne zalety to mniejsza średnica wirnika nośnego, pozwalająca H145 operować w bardziej ograniczonych obszarach, uproszczona obsługa techniczna i zwiększony wskaźnik dostępności.
Źródło informacji: Airbus Helicopters