Pod koniec czerwca odbyły się testy silnika w pierwszej replice Albatrosa Oeffag D3 w kościuszkowskich barwach, a już dziś rano maszyna wzbiła się w powietrze.To znacznie szybciej niż zapowiadali początkowo pomysłodawcy przywrócenia lotniczej historii z początków XX wieku.
Przypomnijmy: Samoloty latały w 7 Eskadrze Myśliwskiej w czasie wojny na wschodzie w latach 1919-1920. Pilotami byli ochotnicy amerykańscy i Polacy. Po 100 latach będziemy mogli podziwiać ich repliki dzięki trzem pasjonatom, z których każdy ma inne kompetencje w zakresie budowy replik. Cała trójka to aktywni piloci. Głównym pomysłodawcą jest Krzysztof Cwynar, który posiada lądowisko w Starej Wsi na Podkarpaciu. Każda replika jest budowana w kategorii do 600 kg i waży 90% oryginału. Repliki są napędzane silnikami Rotax 912-100Hp. Elementy były cięte laserowo, toczone i frezowane.
Twórcy samolotów chcieli aby pierwszy samolot poleciał najpóźniej pod koniec września, ale jak się okazało prace udało się przyspieszyć i oto pierwszy lot odbył się już dzisiaj.
Albatros D.III (Oeffag) był to austro-węgierski samolot myśliwski z okresu I wojny światowej, licencyjna udoskonalona wersja niemieckiego myśliwca Albatros D.III produkowana przez firmę Oeffag. Był jednym z podstawowych typów myśliwców używanych po odzyskaniu niepodległości przez Polskę, która była ich drugim co do liczebności użytkownikiem. W Austro-Węgrzech nazywany też Oeffag Albatros D.III, natomiast w Polsce oznaczony był jako Oeffag D.III*
7 Eskadra Myśliwska we Lwowie w 2019 roku.
O postępach w pracach i kolejnych lotach będziemy informować.
Źródło informacji, zdjęć i filmów: Latające Repliki , *wikipedia