Podczas nadchodzącego Shuttleworth Military Airshow w Wielkiej Brytanii, które odbędzie się 31 maja 2025 roku na terenie malowniczego lotniska Old Warden w hrabstwie Bedfordshire, widzowie będą mieli niepowtarzalną okazję zobaczyć w locie jedyny na świecie sprawny egzemplarz samolotu Avro Anson Mk.I.
Jak poinformowały portale Europeanairshows.co.uk oraz R.A.F. Station Czechoslovakia, maszyna, nosząca oznaczenie MH120 (ZK-RRA), przyleciała niedawno z Nowej Zelandii do Europy, by dołączyć do kolekcji historycznych statków powietrznych RAF Station Czechoslovakia zlokalizowanej na lotnisku Podhorany w Czechach.
Samolot, który przez dekady był pieczołowicie odbudowywany, przechodzi obecnie końcowe przygotowania i loty testowe w Belgii, gdzie składany jest przez firmę FAST Aero. Jego europejski debiut budzi ogromne zainteresowanie wśród miłośników lotnictwa historycznego, a jego obecność na pokazach w Shuttleworth będzie jednym z głównych punktów programu.
Avro Anson został zaprojektowany w latach 30. XX wieku przez firmę A.V. Roe and Co. Ltd jako samolot patrolowy dalekiego zasięgu dla brytyjskiego RAF-u. Swój pierwszy lot odbył w 1935 roku, napędzany dwoma silnikami Armstrong Siddeley Cheetah IX. Szybko zyskał reputację niezawodnej maszyny, pełniąc służbę m.in. w Coastal Command, gdzie uczestniczył w eskortach konwojów i zwalczał niemieckie okręty podwodne.
Konkretna maszyna MH120 została zbudowana w 1943 roku w Yeadon, niedaleko Leeds. Po służbie w RAF i RAAF, została sprzedana na rynek cywilny w Australii, gdzie przeszła liczne modernizacje i zmiany właścicieli. W 1960 roku uległa wypadkowi, jednak została uratowana i przebudowana – otrzymała metalowe skrzydła oraz nowe silniki Cheetah XV. W 1985 roku była ostatnim latającym brytyjskim Ansonem.
W 2002 roku trafiła do Nowej Zelandii, gdzie pod opieką Billa Reida rozpoczęto żmudny proces jej przywracania do historycznej specyfikacji z okresu II wojny światowej. Odbudowa, zakończona w 2012 roku, obejmowała m.in. przywrócenie oryginalnego kamuflażu, montaż wieżyczki strzeleckiej oraz realistycznych detali kabiny i kadłuba. Samolot został wtedy uznany przez magazyn FlyPast za „najważniejszą rekonstrukcję roku”.
Występ Ansona na pokazach Shuttleworth będzie jego pierwszym publicznym lotem na półkuli północnej od czasu zakończenia renowacji. Maszyna ta, jako jedyny zachowany w pełni sprawny egzemplarz Mk.I z ponad 11 tysięcy wyprodukowanych, stanowi wyjątkowe świadectwo inżynierii lotniczej i historii II wojny światowej.
Dla pasjonatów historii lotnictwa to wydarzenie, którego nie można przegapić – nie tylko ze względu na unikalność samego samolotu, ale też ze względu na znaczenie, jakie niesie ze sobą każdy jego lot. Występ MH120 na niebie nad Old Warden będzie przypomnieniem o roli, jaką lotnictwo odegrało w historii świata – i hołdem dla wszystkich, którzy przyczynili się do jego zachowania.
Źródło informacji: Europeanairshows.co.uk, R.A.F. Station Czechoslovakia / redag. Aviation24.pl