Na ścianie budynku Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (LPR) przy ul. Księżycowej 5 w Warszawie powstał mural, który w symboliczny sposób przedstawia historię ratownictwa lotniczego w Polsce. Inicjatywa, która początkowo miała być pamiątką obchodów 25-lecia istnienia LPR, przerodziła się w szerszy projekt, mający na celu ukazanie kluczowych momentów i postaci związanych z wykorzystaniem statków powietrznych w działaniach ratowniczych.
>Rok 2025 stanowi istotny punkt w historii lotniczego ratownictwa medycznego w Polsce. Oprócz ćwierćwiecza działalności LPR, przypadają również inne ważne rocznice związane z początkami i rozwojem tego rodzaju pomocy — zarówno sprzed 70, jak i 100 lat.
Mural przedstawia wybrane samoloty i śmigłowce, które odegrały ważną rolę w ewolucji polskiego lotnictwa ratunkowego. Jak podkreślają inicjatorzy projektu, zaprezentowane maszyny nie były pierwszymi wykorzystywanymi do ratowania życia, ale stanowią ważne etapy rozwoju – swoiste „kamienie milowe” na drodze rozwoju tej specjalistycznej formy pomocy.
W kompozycji muralu ukryto również symbole odnoszące się do istotnych wydarzeń z historii ratownictwa lotniczego w Polsce. Obraz ma na celu nie tylko dokumentację technicznego postępu, ale także przypomnienie o ludziach, którzy przez dekady tworzyli i rozwijali system pomocy z powietrza.
U dołu muralu widnieją sylwetki ludzi – celowo bezimienne – mające symbolizować wszystkich tych, którzy na przestrzeni lat budowali i wspierali funkcjonowanie lotniczego pogotowia. To wizjonerzy, organizatorzy, piloci, lekarze, ratownicy medyczni, pielęgniarki, technicy, inżynierowie, mechanicy, operatorzy, pracownicy administracyjni i biurowi – wszyscy, którzy często poświęcali całe swoje życie zawodowe, aby możliwe było niesienie pomocy z powietrza.
Mural ma przypominać, że historia ratownictwa lotniczego to nie tylko sprzęt i technologie, ale przede wszystkim ludzie. Autorzy projektu wyrażają nadzieję, że takie ujęcie tematu zostanie dobrze przyjęte zarówno przez środowisko medyczne, jak i szerszą publiczność.
Źródło informacji LPR / modyf. Aviation24.pl