fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Silnik samolotu An-2 / Zdjęcie ilustracyjne - Foto: Pixabay License
Silnik samolotu An-2 / Zdjęcie ilustracyjne - Foto: Pixabay License

Jak informuje portal nexta, rosyjskie linie lotnicze proszą Rosyjski Urząd Lotnictwa Cywilnego Rosaviatsia, aby nie złomować starych samolotów, ponieważ nie ma ich czym zastąpić. Regionalne rosyjskie linie lotnicze posiadają około 100 samolotów pasażerskich An-24 i An-26, gdzie ich średni wiek to 50 lat.

Przedstawiciele linii lotniczych apelowali o wydłużenie resursu tych samolotów, bo nie można ich zastąpić nowszymi konstrukcjami. Według planu władz rosyjskich do 2030 roku powinna zostać wycofana jedna czwarta samolotów pasażerskich krajowej produkcji, ale w rzeczywistości, ze względu na ich zły stan, ma to się stać o wiele szybciej, bo do 2028 roku.

Po nałożeniu europejskich i amerykańskich sankcji na serwis i części do zachodnich samolotów jak Airbus i Boeing, to kolejne problemy, które wyłaniają się z owianego tajemnicą stanu rosyjskiej gospodarki.

Pojawiają się również informacje, które mówią o problemach z obsługą techniczną samolotów An-2, gdyż silniki do nich produkowane są w Polsce. Samoloty An-2 od 1960 były produkowane na licencji w Polsce w wytwórni w Mielcu, gdzie zbudowano większość maszyn tego typu (wcześniej też w Chinach jako Y-5). Od początku uruchomienia produkcji do Rosji trafiło około 10,5 tys. samolotów tego typu.

Choć zakłady w PZL Mielec produkowały elementy płatowca i montowały cały samolot, to silniki ASz-62IR wykorzystywane min. do An-2 były produkowane i składane w WSK Kalisz i WSK Rzeszów. Czy Rosja mogłaby przywrócić produkcję silników w swoich zakładach lotniczych? Raczej nie, bo jest to po prostu nieuzasadnione ekonomicznie (konieczność zbudowania od początku linii produkcyjnych, opracowania ulepszeń, zbudowania sieci dostawców podzespołów). Możliwe, że rosyjskie samoloty An-2 czeka powolna agonia.

Źródło informacji: nexta, redag. aviation24.pl

No comments

Leave your comment

In reply to Some User

Press F10 to toggle Full Screen editing.