fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

 - Grafika: PGZ
- Grafika: PGZ

Utrzymanie zdolności do obsługi sprzętu eksploatowanego przez Siły Zbrojne RP i rozwój nowych kompetencji w zakresie serwisu i modernizacji samolotów produkcji zachodniej to główne cele połączenia WZL-2 S.A. w Bydgoszczy z WZL-4 S.A. w Warszawie.

Oba podmioty, obok WZL-1 S.A. w Łodzi, WCBKT S.A. w Warszawie oraz WSK PZL-Kalisz S.A., tworzą domenę lotniczą Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Realizowany obecnie proces połączenia WZL-2 z WZL-4 wpisuje się w plany rozwoju tego segmentu działalności Grupy.

Rynek, na którym funkcjonują obie spółki, zmienia się wraz z postępującą w Polsce zmianą z samolotów poradzieckich na najnowocześniejsze samoloty wielozadaniowe. Celem i rolą Polskiej Grupy Zbrojeniowej jest odpowiadać na potrzeby Sił Zbrojnych w tym przypadku utrzymać zdolność do obsługi aktualnie eksploatowanego sprzętu i wyposażenia wprowadzanego do eksploatacji. Aby to było możliwe, zakłady w Bydgoszczy i Warszawie muszą przejść proces reorientacji strategicznej powiedział Michał Kuczmierowski, członek zarządu PGZ S.A.

Przeprowadzone analizy wykazały, że optymalnym rozwiązaniem jest połączenie dwóch spółek w jeden silny podmiot. WZL-2 są jednym z największych zakładów lotniczych w Polsce i  kluczowym zakładem serwisującym samoloty Sił Powietrznych. WZL-4 posiadają unikalne kompetencje w zakresie obsługi, remontów i napraw silników lotniczych. Połączone spółki będą w stanie wyjść naprzeciw oczekiwaniom zarówno MON, klientów cywilnych, jak i zagranicznych, oferując kompletne usługi serwisowe i modernizacyjne, obejmujące płatowce i silniki, w ramach formuły one-stop shop.

To pracownicy wraz z ich kompetencjami i doświadczeniem tworzą kluczowe zasoby obu spółek podkreśla Michał Kuczmierowski. Zatrzymanie najlepszych fachowców umożliwi utrzymanie dotychczasowych i rozwój nowych zdolności. Dlatego też proces połączenia odbywa się w ścisłej współpracy i dialogu ze stroną społeczną dodaje członek zarządu PGZ S.A.

W październiku tego roku zarządy obu łączących się spółek, wszystkie działające w nich organizacje związkowe, a także rady pracowników podpisały porozumienie społeczne. Gwarantuje ono zatrudnienie dla wszystkich obecnych pracowników przez okres 5 lat po połączeniu oraz mechanizm stałego wzrostu wynagrodzeń. Zasadnicza część procesu integracji odbędzie się między zespołami pracowników. To oni wejdą w skład kluczowych zespołów zadaniowych, które wypracują najlepsze rozwiązania strategiczne i organizacyjne dla połączonego podmiotu.

Na najbliższe miesiące planowane są kolejne etapy formalnego połączenia spółek (walne zgromadzenia akcjonariuszy, ujawnienie połączenia w Krajowym Rejestrze Sądowym), a także intensywna praca nad ich połączeniem funkcjonalnym, koordynowanym przez Centrum Zarządzania Integracją.

Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ) to jeden z największych koncernów obronnych w Europie. Skupia ponad 50 spółek najważniejszych dla polskiego przemysłu obronnego: zakłady produkcyjne, serwisowe i ośrodki badawcze. Zatrudnia ponad 18 tysięcy pracowników i osiąga ponad 5,5 mld złotych rocznego przychodu. PGZ jest producentem innowacyjnych systemów i rozwiązań wykorzystywanych przez Siły Zbrojne RP i formacje sojusznicze.

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 S.A. w Bydgoszczy są jednym z największych zakładów lotniczych w Polsce, należących do elitarnej grupy firm o znaczeniu strategicznym dla gospodarki i obronności Polski. Jest to dynamicznie rozwijające się przedsiębiorstwo z ponad 70-letnim doświadczeniem w prowadzeniu remontów, modernizacji  i obsług bojowych samolotów myśliwsko-bombowych, myśliwskich oraz transportowych o znacznym stopniu skomplikowania. 

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 4 S.A. w Warszawie odgrywają kluczową rolę w serwisowym wsparciu jednostek lotniczych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Zakłady remontują i serwisują turbinowe silniki odrzutowe do samolotów: F-16 (F100-PW-229), MiG-29 (RD-33), Su-22 (AŁ-21F3) oraz silniki turbinowe do samolotów CASA C-295M (PW127G) i śmigłowców Mi-8 (TW2-117A/AG). Spółka świadczy usługi w zakresie: produkcji, napraw, diagnostyki części i podzespołów lotniczych oraz zapewnia wsparcie serwisowe w zakresie napraw nieplanowanych silników w oparciu o stacjonarną bazę obsługową oraz mobilne grupy serwisowe.

Źródło informacji: PGZ