Jak informuje brytyjska firma Reaction Engines, został przetestowany nowy silnik wyposażony w innowacyjną chłodnicę przepływu powietrza z pięciokrotną prędkością dźwięku. Osiągnięcie to stanowi znaczący kamień milowy w rozwoju wspieranego przez ESA silnika SABRE wykorzystującego przepływ powietrza, który toruje drogę do rewolucji w dostępie do przestrzeni kosmicznej i lotów hipersonicznych.
Wymiennik ciepła z chłodnicą wstępną jest niezbędnym elementem SABRE, który chłodzi strumień gorącego powietrza przepływającego przez silnik i zasysanego z prędkością hipersoniczną.
To nie tylko doskonałe osiągnięcie samo w sobie, ale kolejny ważny krok w kierunku wykazania wykonalności całej koncepcji silnika SABRE - powiedział Mark Ford, kierownik działu inżynierii napędu ESA.
Synergetic Air-Breathing Rocket Engine (SABRE) jest wyjątkowo zaprojektowany do wykorzystywania powietrza atmosferycznego podczas początkowej części jego wznoszenia się w przestrzeń kosmiczną z pięciokrotnie większą prędkością dźwięku. Po około 25 km przechodzi w tryb rakietowy, aby ostatecznie wspiąć się na orbitę.
W przyszłości SABRE może służyć jako podstawa pojazdu startowego wielokrotnego użytku, który działa jak samolot. Ponieważ początkowy lot do prędkości Mach 5 wykorzystuje powietrze atmosferyczne jako jeden gaz pędny, przenosi na pokładzie znacznie mniej ciężkiego ciekłego tlenu. Taki system mógłby dostarczyć taką samą ładowność na orbitę ze statkiem o połowę mniejszym niż obecne, potencjalnie oferując dużą redukcję kosztów i wyższą szybkość startu.
Foto: ESA / SABRE
Reaction Engines skonstruował element testowy chłodnicy wstępnej w Wielkiej Brytanii, a następnie wysłał go do specjalnie zbudowanego obiektu w Colorado Air and Space Port w USA w celu przeprowadzenia kampanii testowej.
Test naziemny wykazał skuteczne schłodzenie temperatury przepływu powietrza przekraczające 1000 ° C w czasie krótszym niż 1/20 sekundy.
Testy wykazały wysoką zdolność chłodzenia powietrza przy prędkościach znacznie przekraczających limit operacyjny dowolnego samolotu z napędem odrzutowym w historii. Przy prędkości Mach 5 to jest ponad dwukrotnie więcej niż prędkość przelotowa Concorde i ponad 50% więcej niż prędkość samolotu SR-71 Blackbird - najszybszego samolotu napędzanego silnikiem odrzutowym na świecie.
Źródło informacji: ESA