fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Zespół Sieci Badawczej Łukasiewicz - Instytutu Lotnictwa - Foto: ILOT
Zespół Sieci Badawczej Łukasiewicz - Instytutu Lotnictwa - Foto: ILOT

28 czerwca 2019 roku zostały zakończone testy wytrzymałościowe kompozytowego demonstratora kesonu skrzydła samolotu ILX-34. Projekt realizowany był w Sieci Badawczej Łukasiewicz Instytucie Lotnictwa przez Centrum Technologii Kompozytowych przy współpracy z Centrum Nowych Technologii oraz Centrum Badań Materiałów i Konstrukcji.

Celem projektu było opracowanie technologii wytwarzania oraz metodyki projektowania kompozytowego skrzydła samolotu ILX-34.

Do wytworzenia struktury kesonu użyto technologii zrobotyzowanego systemu układania taśm kompozytowych, technologii termoformowania kompozytów termoplastycznych oraz technologii ręcznego układania preimpregnatów utwardzanych bezautoklawowo.

Testy skrzydła ILX-34 prowadzone w Sieci Badawczej Łukasiewicz Instytucie Lotnictwa | ILX-34 wing tests carried out in the Łukasiewicz Research Network Institute of Aviation

Program testów zawierał pełne próby zmęczeniowe z uwzględnieniem wad produkcyjnych, uszkodzeń mechanicznych kategorii 1 i 2, a także naprawę.

Podczas prób zmęczeniowych nie zauważono żadnych zmian w strukturze kesonu, próby udowodniły wymagany resurs równy 6000 godzin lotu.

Poniżej film dokumentujący prace projektowe:

F$I$L$M

Źródło informacji: Instytut Lotnictwa