W 2025 roku Polska stanie się areną wielu imprez lotniczych, które przyciągną miłośników lotnictwa z całego świata. Min. w Lesznie odbędzie się Antidotum Air Show, znane z dynamicznych pokazów akrobacyjnych i różnorodnych atrakcji dla całych rodzin.
Dzisiaj jest: 7 września 2025 | W tym dniu wydarzyło się: 2005 – Rada Nadzorcza PLL LOT zdecydowała o zakupie nowych samolotów Boeing 787. 1940 - Bitwa o Anglię: potężne bombardowanie Londynu z udziałem tysiąca niemieckich samolotów w którym zginęło 450 osób, a 1600 zostało rannych. 1955 – Dokonano oblotu radzieckiego samolotu myśliwsko-bombowego Su-7. 2011 – W rosyjskim Jarosławiu krótko po starcie rozbił się samolot Jakowlew Jak-42D, którym na mecz do Mińska leciała miejscowa drużyna hokejowa Łokomotiw; zginęły 44 osoby, a 1 została ciężko ranna. 1995 – Rozpoczęła się misja STS-69 wahadłowca Endeavour.
Na łódzkim lotnisku odbył się wyjątkowy wieczór kina letniego z okazji dwóch jubileuszy: 100-lecia lotniska oraz 80-lecia Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 1 S.A. Wydarzenie przyciągnęło wielu mieszkańców, którzy przyszli wspólnie świętować i cieszyć się atmosferą pod gołym niebem.
National Geographic zaprezentuje nową serię dokumentalną „Top Guns: The Next Generation”. To sześć odcinków pokazujących, jak młodzi piloci US Navy i US Marine Corps przechodzą przez najtrudniejszą fazę szkolenia, aby zostać elitą lotnictwa wojskowego. Premiera zaplanowana jest na 16 września 2025 roku.
Podczas Tour de Pologne niebo nad peletonem wypełniają nie tylko śmigłowce z kamerami, ale też samoloty, które mają bardzo ważną rolę. To właśnie one odpowiadają za przekaz telewizyjny na żywo. Dlaczego krążą nad trasą w kółko? I jak wygląda praca powietrznej ekipy filmowej podczas kolarskich wyścigów?
Kino od zawsze fascynowało się dramatami dziejącymi się na wysokościach, gdzie odwaga pilotów i los pasażerów spotykają się z żywiołami i nieprzewidywalnością technologii. Lotnicze katastrofy to motyw, który przyciąga widzów ze względu na ogromne napięcie, intensywność akcji i ludzkie emocje w ekstremalnych sytuacjach. Powstał w ten sposób własny, charakterystyczny gatunek filmowy – lotniczy thriller katastroficzny.
Po gigantycznym sukcesie filmu Top Gun: Maverick, który zarobił ponad 1,5 miliarda dolarów na całym świecie i zdobył entuzjastyczne recenzje widzów oraz krytyków (96% w serwisie Rotten Tomatoes od krytyków i aż 99% od widzów), Hollywood nie mogło zignorować potencjału kontynuacji.
Brytyjski zespół akrobacyjny RAF Red Arrows odwołał swój pokaz w Rumunii po tragicznej katastrofie polskiego F-16 w Radomiu. Decyzja zapadła po śmierci majora pilota Macieja „Slab” Krakowiana oraz odwołaniu Air Show Radom 2025. Przyczyna jest oczywista...
Przygotowania do parady lotniczej na ostatniej prostej. – Wojsko jest gotowe do największej w historii defilady z okazji Święta Wojska Polskiego – zapewnił wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz po próbie generalnej w Warszawie. Kluczowym elementem obchodów będzie przelot około 50 statków powietrznych – samolotów i śmigłowców polskich i sojuszniczych sił zbrojnych czytamy na portalu Polska-zbrojna.pl.
W 1. Bazie Lotnictwa Transportowego w Warszawie odbyła się oficjalna konferencja prasowa zapowiadająca Międzynarodowe Pokazy Lotnicze AIR SHOW Radom 2025. W spotkaniu udział wzięli wiceminister obrony narodowej Paweł Bejda, prezes Agencji Mienia Wojskowego Marcin Horyń, dowódca generalny rodzajów sił zbrojnych gen. broni Marek Sokołowski oraz dowódca 4. Skrzydła Lotnictwa Szkolnego i dyrektor pokazów gen. bryg. pil. Waldemar Gołębiowski.
18 lipca 2025 roku, tuż przed godziną 16:00, na lotnisku w Katowicach wylądował wyjątkowy samolot. Był to Airbus A321-200, który został przebudowany z wersji pasażerskiej na frachtowiec. Maszyna o znakach rejestracyjnych SP-WCA należy do nowej polskiej linii lotniczej o nazwie Warsaw Cargo. Jest to pierwszy samolot tego przewoźnika, który oficjalnie rozpoczął działalność na rynku cargo.
Podczas Festiwalu Aéreo de Gijón hiszpański myśliwiec F/A‑18 Hornet wykonał ekstremalny przelot tuż nad wodą i bardzo blisko tłumu plażowiczów. Manewr wywołał szeroką dyskusję: czy to zuchwała demonstracja, czy niemal katastrofa? Nagrania stały się viralem, a internet pełen jest komentarzy zarówno przerażonych, jak i pełnych uznania dla pilota.
Szkolenie lotnicze studentów cywilnych i wojskowych w Lotniczej Akademii Wojskowej.
Szkolenie lotnicze studentów cywilnych i wojskowych w Lotniczej Akademii Wojskowej. - Foto: Marian Jędrych / LAW
Lotnicza Akademia Wojskowa to jedyna polska uczelnia kształcąca personel latający na potrzeby SZ RP, a także lotnictwa cywilnego. Maturzyści mają szansę spełnić marzenia o lataniu oraz studiować na kierunkach związanych z lotnictwem. Rekrutacja na studia wojskowe została już zakończona, a kandydaci zmierzą się w następnym etapie m.in. z egzaminami ze sprawności fizycznej.
Natomiast w czerwcu rusza rekrutacja na studia cywilne. Szczegóły, wymagania oraz terminy można znaleźć na www.law.mil.pl w zakładce kandydat/studia cywilne.
Etapy szkolenia i perspektywy kariery pilota
Zakres szkolenia różni się w zależności od specjalności studiów, ale dla wszystkich z nich cel jest ten sam - uzyskanie odpowiedniego poziomu wyszkolenia oraz nalotu.
Jednym z najważniejszych elementów szkolenia pilotów wojskowych jest praktyka, realizowana na lotnisku w Dęblinie oraz lądowisku w Nowym Mieście nad Pilicą. Jednak, zanim nastąpi najbardziej wyczekiwany przez studentów etap szkolenia praktycznego, każdy z nich musi wziąć udział w szkoleniu teoretycznym do licencji turystycznej. Dopiero po zaliczeniu szkolenia naziemnego, podchorążowie podczas II semestru uczestniczą w lotach szkoleniowych, dających warunki do ubiegania się o licencję turystyczną (w zależności od specjalności studiów - śmigłowcową lub samolotową). Kolejne elementy szkolenia to doskonalenie technik pilotażu, a następnie loty nawigacyjne, które mają na celu nie tylko nauczyć podchorążego podstaw nawigowania z widocznością, ale również procedur związanych z zasadami poruszania się po polu ruchu naziemnego, w kręgu nadlotniskowym oraz zasad wejścia i wyjścia z rejonu lotniska. Poza techniką pilotowania, nawigowania czy też nauką procedur lotów VFR (Visual Flight Rules), istotnym celem szkolenia jest także posługiwanie się listami kontrolnymi od momentu rozpoczęcia przygotowania do lotu, poprzez jego wykonanie, a kończąc na omówieniu całego zadania.
F$I$L$M
Na drugim roku studiów podchorążowie wykonują samodzielne loty nawigacyjne. Z kolei na trzecim uczestniczą w zajęciach teoretycznych do poziomu licencji ATPL(A) (Airline Transport Pilot Licence - Aeroplane).
Natomiast w ramach III roku studiów, w zależności od specjalności, podchorążowie realizują szkolenie zgodnie z przepisami dla lotów według wskazań przyrządów, a także loty na samolotach wielosilnikowych, śmigłowcach oraz z wykorzystaniem systemów BSP.
Perspektywy kariery studentów wojskowych Lotniczej Akademii Wojskowej są ogromne. W zależności od specjalności studiów są kierowani do różnych jednostek lotniczych, podległych Dowództwu Generalnemu RSZ, gdzie już, jako nowo promowani oficerowie, latają m.in. na samolotach F-16, C-295, czy śmigłowcach Mi-24.
Szkolenie lotnicze studentów cywilnych jest bardzo podobne do procesu nauczania podchorążych studiujących na specjalności pilota samolotu transportowego. W trakcie trwania studiów uzyskują ponad 200 godzin nalotu, uprawnienia Instrument Rating na samolotach wielosilnikowych, a także legitymują się zdanymi egzaminami teoretycznymi do licencji liniowej ATPL (A) lub w przypadku pilotów śmigłowców CPL(H) (Commercial Pilot Licence - Heli). To wszystko otwiera absolwentom drogę do kariery lotniczej u przewoźników lotniczych, m.in. PLL LOT S.A., z którymi Uczelnia współpracuje podkreśla Dowódca Akademickiego Centrum Szkolenia Lotniczego w LAW płk pil. Grzegorz Weltrowski.
Typowy dzień szkoleniowy
Dzień szkoleniowy rozpoczynamy od mass briefingu, który prowadzony jest uwaga przez samych podchorążych lub studentów cywilnych, ale pod nadzorem instruktorów. Student zapoznaje pozostałych uczestników szkolenia z warunkami meteorologicznymi oraz z sytuacją nawigacyjnoruchową w rejonie planowanych lotów. Następnie sprawdzeniu podlega wiedza studenta z zakresu zasad postępowania w sytuacjach awaryjnych mogących wystąpić podczas lotu. Dzięki temu studenci poszerzają swoją wiedzę specjalistyczną, a przy tym mają doskonałą okazję doskonalenia umiejętności indywidualnych wystąpień, które są nieodłącznym elementem dnia każdego pilota mówi dowódca-grupy, ppłk pil. Tomasz Słomczyński. Po lotach spotykamy się ponownie i przystępujemy do debriefingu, w ramach którego każdy z instruktorów omawia wykonane loty oraz ewentualne błędy popełnione przez szkolonych. Taka forma wspólnego omawiania lotów to doskonała metoda uczenia się na błędach innych, mająca na celu ich eliminację u innych uczestników dodaje ppłk pil. Tomasz Słomczyński.
Flota powietrzna
Flota Lotniczej Akademii Wojskowej jest cały czas rozbudowywana i unowocześniana. Obecnie posiadamy blisko 40 statków powietrznych. W kolejnych latach planowany jest zakup kolejnych, m.in. śmigłowców jednosilnikowych o napędzie tłokowym - podkreśla płk. pil. Grzegorz Weltrowski.
Aktualnie w skład floty powietrznej Lotniczej Akademii Wojskowej wchodzi 38 statków powietrznych:
Włączenie polskich firm do globalnego łańcucha dostaw Lockheed Martin oraz koncepcja stworzenia w Polsce centrum szkoleniowego dla obsługi myśliwców F-35 to główne propozycje, jakie amerykański koncern zaprezentował podczas już zakończonego tegorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach.
"Niedopuszczalny jest hejt, który spotkał Maćka. Był świetnym pilotem, świetnym oficerem, był patriotą. Nie robił tego dla pieniędzy, robił dla nas. Zrobił dla Polski więcej niż wielu ludzi przez całe życie. Nie można obrażać takich ludzi jak on!" – mówi gen. dyw. pil. Ireneusz Nowak, inspektor sił powietrznych w Dowództwie Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych w wywiadzie na portalu Polska Zbrojna.
Myśliwce F-35 Królewskich Holenderskich Sił Powietrznych rozpoczęły dyżury bojowe na polskim niebie. Ich zadaniem jest ochrona przestrzeni powietrznej NATO oraz wsparcie misji NATO Security Assistance and Training for Ukraine (NSATU).
Wielka Brytania, Japonia i Włochy zacieśniają współpracę w ramach projektu Global Combat Air Programme (GCAP), którego celem jest stworzenie nowego myśliwca szóstej generacji. Rządy państw uczestniczących ogłosiły, że pierwsze kontrakty mają zostać podpisane do końca 2025 roku, co pozwoli utrzymać ambitny harmonogram zakładający wprowadzenie samolotu do służby w 2035 roku.
TOPR przekazał informacje dotyczące planów związanych z modernizacją floty lotniczej oraz zapewnieniem ciągłości działań ratowniczych w Tatrach. Ratownicy ogłosili zamiar zakupu nowego śmigłowca, który w perspektywie kilku lat zastąpi obecnie używanego Sokoła W-3A. Jednocześnie w najbliższych latach planowany jest także kompleksowy przegląd i modernizacja tej maszyny.
Airbus Helicopters podpisał porozumienie o współpracy z Polską Grupą Zbrojeniową oraz Instytutem Technicznym Wojsk Lotniczych, otwierając nowe możliwości w zakresie obsługi, wyposażenia i rozwoju wojskowych śmigłowców H145 dla Sił Zbrojnych RP.
Podczas nocnego lotu szkoleniowego śmigłowiec Mi-2 z 1 Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych musiał wczoraj awaryjnie lądować poinformował portal Polska Zbrojna. W maszynie uległa uszkodzeniu goleń przednia. Nikt z załogi nie ucierpiał.
Na poligonie w Ustce doszło do wydarzenia bez precedensu. Amerykańscy żołnierze z 12th Combat Aviation Brigade we współpracy z polskim Inspektoratem Sił Powietrznych przeprowadzili strzelanie rakietą Spike NLOS z pokładu śmigłowca AH-64E v6 Apache Guardian. Po raz pierwszy w Europie udało się trafić cel oddalony o ponad 30 kilometrów, i to bez użycia systemu GPS.
50 lat temu Wytwórnię Sprzętu Komunikacyjnego w Mielcu opuścił samolot An-2R o numerze fabrycznym 1G156-21. Popularnego „Antka” zarejestrowano pod znakami SP-WMF. Minęły prawie cztery dekady i losy tego samolotu splotły się z losami Muzeum Narodowego Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie. Samolot trafił do Wielkopolski i znalazł się na ekspozycji „Agrolotnictwo” tegoż muzeum.
Jak zapewne wiecie, nie trzeba być pilotem, aby kochać lotnictwo. Są różne przejawy tej miłości, czy to w postaci książki, fotografii, filmu, rysunku, malarstwa, rzeźby, nawet tworzenie portalu Aviation24.pl jest też z miłości do lotnictwa. Rzadko jednak słyszymy o poezji lotniczej, choć w Polsce w XX wieku powstał bardzo znany utwór pod nazwą „Marsz Lotników”, gdzie autorką słów była Anna Zasuszanka - nauczycielka języka polskiego. "Marsz Lotników" oczywiście słyszymy w muzycznym wykonaniu, ale bez muzyki też mógłby wybrzmiewać po prostu jako wiersz. Czy są w tych czasach osoby, które przelewają swoją miłość do lotnictwa „na papier” … i to jeszcze w formie poezji? Oczywiście, że tak … a my jedną z takich osób poznaliśmy.
„Lotniczy Lublin” to publikacja wydana przez Fundację Lotniczy Lublin i lubelski oddział Stowarzyszenia Seniorów Lotnictwa Wojskowego RP, opowiadająca o ludziach, przemyśle, konstrukcjach i organizacjach związanych z lotnictwem. Nie zabrakło w niej akcentu związanego z miastem Świdnik. Jeden z rozdziałów książki poświęcony jest Szkole Pilotów Ligi Powietrznej i Przeciwgazowej w Świdniku. - pisze portal swidnik.pl.
W roku 2020 publikacją Samolot CSS-13 we wspomnieniach agrolotników Muzeum Narodowe Rolnictwa w Szreniawie zaczęło serię wydawniczą Skrzydlate traktory. Minęło parę lat i wreszcie światło dzienne ujrzała kolejna publikacja, tym razem poświęcona samolotowi PZL-101 Gawron.
Niniejsza książka jest próbą rozpropagowania wiedzy o początkach lotnictwa spod znaków biało-czerwonej szachownicy. Ma być swoistym wprowadzeniem do historii polskich Wojsk Lotniczych w latach 19181920. Sukces publikacji zależy od tego, czy po jej przeczytaniu czytelnicy zdecydują się sięgnąć po kolejne, poświęcone początkom polskich skrzydeł tytuły, których w ostatnich latach pojawia się coraz więcej.