fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Piloci Flarisa: Wiesław Cena, Dominik Punda - Foto:  flaris.pl
Piloci Flarisa: Wiesław Cena, Dominik Punda - Foto: flaris.pl

Wczoraj po raz pierwszy samolot FLARIS LAR 1 zabrał na pokład dwóch pilotów doświadczalnych! Za sterami zasiadł Wiesław Cena oraz Dominik Punda. Wykonali oni pięć 10-minutowych lotów.

To kolejny krok w rozwoju innowacyjnego w skali światowej odrzutowca dyspozycyjnego. Wcześniej, 5 kwietnia 2019 roku, Flaris miał swój pierwszy lot. Odrzutowiec po raz pierwszy wzbił się w powietrze z lotniska Babimost w Zielonej Górze. Za sterami FLARIS LAR1 zasiadł doświadczony, wybitny pilot doświadczalny Wiesław Cena.

To kamień milowy dla projektu oraz lotnictwa mówił wówczas Dyrektor Programowy Flaris, Rafał Ładziński. Ten niewielki samolot odrzutowy, napędzany wyprodukowanym w Stanach Zjednoczonych silnikiem WILLIAMS FJ33-5A, jest innowacyjną w skali światowej konstrukcją. Tworzy nową klasę High Speed Personal Jet  HPJ.

Obecnie FLARIS LAR 1 jest w trakcie ubiegania się o certyfikat w kat. S1.

Pomysł na mały, startujący z każdego aeroklubu, ekonomiczny odrzutowiec osobisty po raz pierwszy pojawił się w pracowni Rafała Ładzińskiego. Dla polskiego inżyniera i przedsiębiorcy było jasne, że świat czeka na taką maszynę. Jednak połączenie zalet napędu odrzutowego z ekonomiczną dostępnością i łatwością pilotażu nie udało się nikomu wcześniej. Zbudował grupę inżynierów.

- Tak zaczęła się wspólna praca i przygoda, która zaangażowała wielu znakomitych fachowców. Idea osobistego odrzutowca szybko też zdobyła serca tysięcy entuzjastów, którzy kibicowali i kibicują nam niemal we wszystkich zakątkach globu mówi Rafał Ładziński. 

Opracowania i pierwsze egzemplarze samolotu Flaris LAR 01 powstały w firmie Metal-Master działającej w sektorze nowoczesnych linii technologicznych dla branży motoryzacyjnej. Założona przez Sylwię i Rafała Ładzińskich firma stała się naturalnym inkubatorem innowacyjnych rozwiązań na potrzeby nowego odrzutowca, co potwierdzają 22 uzyskane patenty.

Spółka FLARIS została utworzona w 2012 r. na potrzeby seryjnej produkcji samolotów LAR 01. Planuje się, że w przyszłości marką Flaris będą sygnowane także inne konstrukcje lotnicze. Znakiem rozpoznawczym marki ma być innowacyjność i odwaga w podejmowaniu  ambitnych wyzwań technicznych, konstruowanie, produkcja i popularyzacja dostępnych cenowo samolotów GA.

Źródło: flaris.pl