fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Piotr Wieczorek - Prezes Zarządu WELCOME Airport Services - Foto: Welcome Airport Services
Piotr Wieczorek - Prezes Zarządu WELCOME Airport Services - Foto: Welcome Airport Services

Z Piotrem Wieczorkiem, Prezesem Zarządu WELCOME Airport Services, rozmawiamy o sytuacji Spółki oraz rynku lotniczego.

Aviation24: Proszę opowiedzieć czym zajmuje się WELCOME Airport Services.

WELCOME Airport Services Sp. z. o. o. jest największym pod względem ilości obsługiwanych przewoźników agentem handlingowym w Polsce. Współpracujemy z kilkudziesięcioma liniami lotniczymi z całego świata, zarówno w zakresie przewozów pasażerskich, jak i cargo. W skład usług świadczonych przez Spółkę wchodzą m.in.: obsługa ładunków lotniczych, kompleksowe usługi dla sektora General Aviation, rozładunek i załadunek samolotów, koordynacja operacji lotniczych oraz wyważanie samolotów, sprzątanie pokładu, odprawa biletowo-bagażowa, asysta osób niepełnosprawnych jak i obsługa informacji lotniskowej. Ponadto organizujemy szkolenia
z zakresu obsługi pasażerskiej, obsługi samolotów oraz regulacji dotyczących towarów niebezpiecznych. W strukturę WELCOME wchodzi 7 oddziałów w całej Polsce (WAW, GDN, POZ, KRK, KTW, SZZ, WMI), Pion Cargo (WAW, KRK, POZ, SZZ), Pion Logistyki oraz Agencja Celna. W ubiegłym roku nasza Spółka obchodziła 20-lecie istnienia.

Aviation24: Czy zajmujecie się również odladzaniem samolotów? Proszę opowiedzieć jak wygląda ten proces.

Tak, oferujemy również usługę odladzania. Odladzanie to usunięcie z powierzchni samolotu wszystkich zanieczyszczeń, z którymi mamy do czynienia w warunkach zimowych np. przymarzniętego lodu, śniegu czy szronu. Często odladzanie mylnie jest traktowane jako proces zabezpieczający samolot podczas całego lotu, a tak naprawdę chroni go tylko na czas startu. W późniejszej fazie lotu zaczynają działać systemy anty-oblodzeniowe. Drugi po usunięciu zanieczyszczeń etap odladzania to zabezpieczenie krytycznych części samolotu. Czynności te przeprowadzamy przy użyciu specjalnych płynów opartych na glikolu, które posiadają tak niezwykłe właściwości, że potrafią chronić samolot na ziemi, a w momencie startu spływają z jego powierzchni, pozostawiając je czyste i suche. Wspomniane płyny aplikujemy na samolot za pomocą odladzarek. Stosuje się też inne metody odladzania samolotów, jak chociażby mechaniczne, polegające na usuwaniu zanieczyszczeń za pomocą ściągaczek lub mioteł z miękkim włosiem czy odladzanie gorącym powietrzem. Jednak najbardziej skuteczną i efektywną metodą jest odladzanie za pomocą wspomnianych płynów. Od kilku lat w naszej firmie działa zespół Winter Team, złożony z instruktorów i specjalistów, który koordynuje i nadzoruje procesy związane z odladzaniem.

Aviation24: Co jest najważniejsze w funkcjonowaniu agenta handlingowego jakim jest WELCOME, aby jak najmniej odczuwać konsekwencje pandemii?

Naszym najważniejszym zadaniem jest zachowanie pełnej zdolności operacyjnej oraz zagwarantowanie płynności finansowej Spółki. Dzięki temu jesteśmy w stanie utrzymać kluczowy, wykwalifikowany personel, a przez to zapewnić obsługę na najwyższym poziomie. Kierujemy się takimi wartościami jak bezpieczeństwo, profesjonalizm, pasja i zawsze, bez względu na okoliczności, staramy się spełniać najwyższe standardy. Ciężka praca, lata doświadczenia, inwestycje oraz ciągły rozwój pomagają nam przetrwać czas pandemii. Dzięki bardzo dobrej renomie i zaufaniu klientów, udało nam się podpisać nowe kontrakty. Więc czas pandemii oznacza dla nas umocnienie pozycji rynkowej. Mam nadzieję na utrzymanie dotychczasowych relacji biznesowych oraz nawiązanie kolejnych.

Aviation24: Jakie działania podjęła Spółka aby utrzymać personel?

Niestety ze względu na pandemię zmuszeni byliśmy dostosować zatrudnienie do zmienionego zapotrzebowania. Naszym priorytetem jest jednak utrzymanie personelu, dlatego już na początku kwietnia 2020 roku, wystąpiliśmy o pomoc z Tarczy Antykryzysowej. Tarcza pozwoliła na szybkie przywrócenie pełnego etatu dla pracowników. Jednym z działań podjętych przez WELCOME było czasowe oddelegowanie pracowników do firm logistycznych, które akurat odnotowały wzrost zapotrzebowania na swoje usługi. Nowa, pandemiczna rzeczywistość wiąże się z dużą dynamiką i koniecznością szybkiego podejmowania, często kluczowych, decyzji. Dlatego bardzo ważnym elementem jest skuteczna komunikacja wewnętrzna. Zarząd WELCOME Airport Services regularnie wysyła do pracowników newslettery informujące o krokach podejmowanych przez Spółkę. Dobrze prowadzona komunikacja wewnętrzna na pewno przyczynia się do zmniejszenia niepokoju wśród załogi oraz zapewnia zrozumienie dla wprowadzanych zmian.

Aviation24: Jak zmienił się handling na przestrzeni lat? Jakie usługi zniknęły, a jakie cieszą się największą popularnością?

Niektóre linie lotnicze zrezygnowały z usługi wyważania samolotów przez agentów handlingowych. Korzystają ze wsparcia firm zewnętrznych zajmujących się tylko wyważaniem lub w swoich szeregach zatrudniają specjalistów odpowiadających za ten proces. W ostatnich latach odnotowaliśmy, we wszystkich naszych Oddziałach, znaczący wzrost operacji w sektorze General Aviation, dlatego stworzyliśmy markę Welcome Executive przeznaczoną do koordynacji operacji lotów prywatnych samolotów, rejsów korporacyjnych, specjalnych oraz wszystkich lotów, których obsługa wymaga niestandardowego podejścia. Kolejnym sektorem lotnictwa przeżywającym boom są przewozy Cargo. Aby sprostać wymaganiom rynku, na początku zeszłego roku otworzyliśmy w Warszawie jeden z najnowocześniejszych Terminali Cargo w Polsce. Nasz Terminal to 2857 m˛ powierzchni magazynowej, wyposażonej w specjalistyczne pomieszczenia do przechowywania towarów oraz w największe w Warszawie i okolicach urządzenie do kontroli wielkogabarytowych ładunków umieszczonych na paletach. W marcu br. obsłużyliśmy w Warszawie 1 741 978 kg towaru.

Aviation24: Jak ocenia Pan przyszłość lotnictwa?

Wierzę, że nasza branża podniesie się z obecnej bezprecedensowej zapaści. Dlatego nasza Spółka skupia się na utrzymaniu dotychczasowych klientów oraz pozyskaniu nowych. W ostatnich miesiącach, pomimo pandemii, rozpoczęliśmy współpracę z liniami lotniczymi: LUX AIR w Krakowie, UPS w Gdańsku, a także EMIRATES CARGO, DHL, AEROFLOT, AIR BALTIC, BRUSSELS AIRLINES oraz grupą LUFTHANSA w Warszawie. Czas tak głębokich zmian to sprawdzian i szansa dla podmiotów najbardziej konkurencyjnych. Jestem przekonany, że rynek lotniczy szybko się odbuduje.

Aviation24: Na koniec proszę powiedzieć czym wyróżnia się WELCOME Airport Services.

Dla nas każdy klient jest ważny, wszyscy pracownicy mają świadomość, że pracują na opinię całej firmy. Kierując się zasadą First Class Handling staramy się, aby każdy nasz klient mógł odczuć, że zapewniane przez nas usługi są najwyższej jakości. Zawsze wychodzimy naprzeciw wymaganiom naszych kontrahentów, uwzględniając zarówno ich procedury jak i oczekiwania.

Źródło: Aviation24.pl