Boeing zgromadził główne sekcje kadłuba, aby utworzyć pierwszy samolot 777X, który oderwie się od ziemi w 2019 roku.
W ważnym etapie produkcji, zwanym "ostatecznym połączeniem nadwozia", ‹‹zespoły Boeinga połączyły odcinki nosa, części środkowej i części ogonowej samolotu w fabryce firmy w Everett, Wash. Teraz samolot ma długość 252 stóp (77 metrów) od nosa do ogona, dzięki czemu mamy najdłuższy pasażerski odrzutowiec jaki kiedykolwiek wyprodukował producent.
"Model 777X to nowy samolot i nowy system produkcyjny" - powiedział Josh Binder, wiceprezes i dyrektor generalny modelu 777X. "W przypadku modelu 777X system produkcyjny został włączony do programu rozwoju wcześniej niż jakikolwiek inny samolot, a zespół wykonuje świetną robotę, aby osiągnąć nasze kluczowe cele zgodnie z oczekiwaniami".
Model 777X bazuje na wiodących na rynku samolotach B777 i B787 Dreamliner, oferując liniom lotniczym największy i najbardziej wydajny dwusilnikowy odrzutowiec na świecie. Samolot zapewnia o 12 procent niższe zużycie paliwa i o 10 procent niższe koszty operacyjne niż samoloty konkurencyjne.
Model 777X osiąga niespotykane dotąd osiągi dzięki wprowadzeniu najnowszych technologii, takich jak najbardziej ekonomiczny silnik komercyjny w historii (model GE9X) i nową generację skrzydeł kompozytowych czwartej generacji, które zapewniają dużą nośność i wydajność. Wraz z rozszerzeniem zestawu składanych, pochylonych skrzydeł, skrzydło samolotu obejmuje 235 stóp (72 metry).
Dodając winglety, rozpiętość skrzydeł 777X została zwiększona, aby zwiększyć aerodynamiczną skuteczność skrzydła, zmniejszając wpływ ciężaru silnika i zużycie paliwa. Dodatkowo składane winglety pozwalają modelowi 777X na utrzymanie kompatybilności z istniejącą rodziną 777, co zwiększa wartość dla klientów.
Pierwszym modelem 777X będzie model 777-9, który może pomieścić od 400 do 425 pasażerów w standardowej konfiguracji i oferuwać zasięg 7600 mil morskich (14075 km). Boeing bazuje na preferowanym przez pasażerów wnętrzu dzisiejszego B777 i wykorzystuje z B787 wewnętrzne innowacje, aby stworzyć pozytywne wrażenia pasażerów jak żadne inne. Pasażerowie będą mieli okna większe i umieszczone wyżej w kadłubie niż obecne B777, wraz z szerszą kabiną, nowym oświetleniem i ulepszoną architekturą.
Pierwszy testowy samolot 777X dla statycznych testów naziemnych został ukończony we wrześniu 2018 r. Po teście lotniczym nr 1 zostaną zbudowane trzy dodatkowe samoloty testowe. Pierwszy lot 777X zaplanowano na 2019. Pierwsza dostawa ma się rozpocząć w 2020 roku.
Źródło informacji: Boeing Press Release