fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Historyczny lot U-2 Dragon Lady
Załoga samolotu U-2 Dragon Lady - Foto: U.S. Air Force / Senior Airman Frederick A. Brown

Pod koniec lipca samolot U-2 Dragon Lady z 9. Skrzydła Rozpoznawczego wystartował z bazy Beale w Kalifornii, aby wykonać najdłuższy lot w historii tego typu maszyny. Misja trwała ponad 14 godzin i objęła przelot nad wszystkimi 48 kontynentalnymi stanami USA.

Najdłuższy lot w historii U-2 Dragon Lady

Lot U-2S rozpoczął się 31 lipca wieczorem w bazie Beale AFB i zakończył następnego dnia po ponad 14 godzinach w powietrzu. Samolot pokonał dystans ponad 6 000 mil morskich, bijąc rekord wytrzymałości dla swojej klasy. To wydarzenie zbiegło się z 70. rocznicą pierwszego oblotu U-2, który odbył się w 1955 roku nad Groom Lake w Nevadzie.

Samolot U-2, ikona zimnej wojny, nadal odgrywa kluczową rolę w misjach rozpoznawczych i obserwacyjnych na dużych wysokościach. Poza zadaniami obronnymi jest wykorzystywany w działaniach ratowniczych i podczas klęsk żywiołowych. Dzięki możliwości lotu powyżej 70 000 stóp, maszyna od dekad wspiera misje USAF, a rekordowy przelot potwierdził jej potencjał operacyjny.

Załoga i przygotowania do misji

Za sterami zasiedli najbardziej doświadczeni piloci U-2 – Cory „ULTRALORD” Bartholomew, oficer ds. bezpieczeństwa lotów i instruktor U-2, oraz ppłk „JETHRO”, główny pilot i instruktor w 1. Eskadrze Rozpoznawczej. Obaj lotnicy mają największy nalot na U-2 w historii. Misja wymagała maksymalnego wykorzystania możliwości samolotu oraz wytrzymałości pilotów.

Planowanie tego lotu trwało wiele miesięcy i obejmowało opracowanie trasy, zaplanowanie potencjalnych miejsc awaryjnego tankowania i uwzględnienie czynników atmosferycznych. Jak podkreślił główny planista misji, Stephen „SCOTCH” Johnson, była to jedna z najbardziej złożonych operacji w historii programu U-2.

Historyczny lot U-2 Dragon Lady
Historyczny lot U-2 Dragon Lady - Foto: U.S. Air Force / Senior Airman Frederick A. Brown

Znaczenie misji i wyzwania techniczne

Oprócz sprawdzenia granic możliwości U-2, lot był okazją do przetestowania nowego oprogramowania planowania misji 1. Eskadry Rozpoznawczej oraz koordynacji pracy zespołów naziemnych. W przedsięwzięcie zaangażowano specjalistów z grupy wsparcia fizjologicznego i obsługi technicznej, którzy zapewnili gotowość sprzętu i bezpieczeństwo pilotów w ekstremalnych warunkach.

Misja miała również wymiar symboliczny – trasa przelotu obejmowała miejsca związane z pamięcią pilotów U-2, którzy zginęli podczas służby. Wydarzenie było hołdem dla 70-letniej historii samolotu i społeczności pilotów, których liczba w całej historii programu nie przekroczyła 1 000.

Przyszłość programu U-2

Rekordowy lot potwierdził zdolność U-2 do realizacji długotrwałych misji i adaptacji do nowych wyzwań, mimo wprowadzenia nowocześniejszych platform rozpoznawczych. Samolot, którego konstrukcja wywodzi się z lat 50., nadal jest wykorzystywany do działań strategicznych w przestrzeni elektromagnetycznej, co podkreśla jego unikalną rolę w Siłach Powietrznych USA.

Źródło informacji: USAF / redag. Aviation24.pl

Brak komentarzy

Zostaw komentarz

In reply to Some User

Przeczytaj inne publikacje